دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
27 فروردين 1397 - 10:27
نيم‌نگاهي به نامه مقام معظم رهبري خطاب به اسماعيل هنيه

نامه‌ای که توطئه مثلث شوم امریکا - صهیونیستی و سعودی را خنثی کرد

چهارشنبه ۱۵ فروردین ۹۷ رهبر انقلاب در پیامی، پاسخ نامه اسماعیل هنیه را دادند. ایشان در این نامه نکات، توصیه و هشدار‌هایی را خطاب به حماس گروه‌های مقاومت فلسطین و مسلمانان داشتند.
نویسنده : رسول سنایی راد
کد خبر : 525

چهارشنبه ۱۵ فروردین ۹۷ رهبر انقلاب در پیامی، پاسخ نامه اسماعیل هنیه را دادند. ایشان در این نامه نکات، توصیه و هشدار‌هایی را خطاب به حماس گروه‌های مقاومت فلسطین و مسلمانان داشتند.
در روز‌های پایانی دی سال گذشته اسماعیل هنیه رهبر جنبش حماس به رهبر معظم انقلاب نامه‌ای ارسال کردند که بسیاری از تحلیلگران این نامه را جزیی از مسیر بهبود روابط حماس و ایران پس از تغییر رویه این جنبش نامیدند. هنیه، سنوار و العاروری بخشی از رهبران جدید حماس هستند که از اردیبهشت سال گذشته سکان جدید هدایت جنبش حماس را برعهده دارند و تلاش‌های بسیاری برای بهبود روابط با ایران و تغییر برخی سیاست‌های این جنبش انجام داده‌اند.

نامه اسماعیل هنیه در روز‌های پایانی دی ۹۶ به رهبر انقلاب به دسیسه‌های بزرگ و خطرناکی که علیه امت اسلامی و به‌ویژه قدس شریف در جهت نابودکردن پایه‌های مقاومت در جریان است، اشاره شده بود.

* شروع رسمی ترمیم روابط ایران و حماس

پاسخ رسمی رهبر انقلاب به نامه هنیه را می‌توان به نوعی بازگشت سطح روابط ایران و حماس به عالی‌ترین سطح خود از زمان تیرگی‌اش پس از آغاز بحران سوریه دانست. سفر‌های گوناگون هیئت‌های حماس به تهران و دیدار‌های مختلف در سطوح گوناگون بخشی از مسیر بهبود روابط در ماه‌های اخیر بوده است. سفرالعاروری و دیدار وی با آقایان ظریف، ولایتی و شمخانی نقطه عطف این فرآیند بود.

از نکات مهم نامه اسماعیل هنیه به رهبر معظم انقلاب که اشاره به کنفرانس ریاض و عطش برخی کشور‌های عربی برای عادی‌سازی روابط‌شان با رژیم‌صهیونیستی و نابودی حماس است. این نامه پس از کنفرانس علمای مقاومت اسلامی در بیروت و دیدار العاروری با سیدحسن نصرالله در دی ۹۶ نگاشته شده است.

درست به فاصله یک روز از حمله رژیم‌صهیونیستی به تونل‌های غزه در ۱۰ آبان سال‌گذشته العاروری معاون هنیه در بیروت با سیدحسن نصرالله دیدار کرد. همچنین اسماعیل هنیه همان روز در ویدئو کنفرانسی با دادن لقب «پایتخت مقاومت» به بیروت نشان داد که قصد حماس برای جبران تنش‌های میان دو گروه مقاومت طی سال‌های بحران سوریه بسیار جدی است.

نگاشته‌شدن نامه هنیه به رهبری به فاصله دو هفته پس از دیدار و تماس‌های رهبران حزب‌الله و حماس در دی‌ماه، در کنار ادبیات نامه هنیه و نام‌بردن از حزب‌الله نشان می‌دهد که این نامه در ادامه مسیر بهبود روابط جریان‌های مقاومت ضدصهیونیستی بوده و هوشمندانه نگاشته شده بود.

* ترسیم وضعیت دشوار مقاومت فلسطین

در بخشی از پاسخ امام خامنه‌ای به این نامه آمده است: «در روز‌هایی که شدت یافتن ظلم و قساوت دشمن صهیونیست در غزه، دلبستگان به مسئله فلسطین را غمگین و خشمگین ساخته، لازم می‌دانم بار دیگر بر مواضع همیشگی جمهوری اسلامی در این مسئله مهم که در صدر مسائل امت اسلامی است، تأکید کنم...»

در ماه‌های گذشته با خیانت کشور‌های عربی و تلاش صهیونیست‌ها و تیم ترامپ برای تحقق «معامله قرن» فشار‌ها علیه غزه بسیار افزایش یافته است. سخنان بن‌سلمان در مصاحبه با نشریه آتلانتیک و حمله به حماس و به رسمیت شناختن رژیم‌صهیونیستی نشان‌دهنده آن است که سال پیش‌رو برای فلسطین و حامیان مقاومت سال بسیار سرنوشت‌ساز و سختی خواهد بود. آیات شروع نامه معظم له هم شاید بی‌مرتبط با این مسئله نباشد که از آیه ۱۰۴ سوره نسا است. در این آیه تأکید شده است: «در تعقیب کفار سستی نورزید، اگر شما در رنج هستید، آنان نیز مانند شما در رنجند، با این فرق که شما از خدا امید پاداش را دارید و آنان این امید را ندارند و همانا خدا همواره دانا و حکیم است.»

چرایی تأخیر ۱۰۰ روزه در پاسخ به نامه اسماعیل هنیه

یکی از حاشیه‌های پاسخ امام خامنه‌ای به نامه اسماعیل هنیه، چرایی تأخیر این رویداد بود. چرایی این امر بی‌ربط با شرایط میدانی و سیاسی مسئله فلسطین نیست. جمعه ۱۰ فروردین مصادف با ۳۰ مارس، ملت فلسطین به مناسبت چهل و دومین سالروز «روز زمین» یک راهپیمایی بی‌نظیر به سوی مرز‌های اشغالی صهیونیستی ۱۹۴۸ به منظور تأکید بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی برگزار کردند. در این راهپیمایی تاکنون ۳۰ فلسطینی شهید و بیش از ۲ هزار نفر زخمی شده‌اند که این راهپیمایی واکنش‌های زیادی در فضای رسانه‌ای کشور‌های عربی و غیرعربی ایجاد کرد و فرصت مناسبی برای بازنشر مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسئله فلسطین در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کرد.

* مقابله با «معامله قرن» از سوی آل‌سعود و بن‌سلمان

سخنان بن‌سلمان علیه حماس و به رسمیت شناختن رژیم‌صهیونیستی در مصاحبه با نشریه آتلانتیک را می‌توان یکی دیگر از عوامل انتشار این نامه و پاسخ به هنیه در این برهه از زمان به منظور تقابل با مرحله جدیدی از سازش و «معامله قرن» دانست. بن‌سلمان ضمن به رسمیت شناختن رژیم‌صهیونیستی در این مصاحبه، حماس و اخوان‌المسلمین را به عنوان یکی از اضلاع مثلث شر ابداعی‌اش معرفی کرد. بن‌سلمان در سخنانی گفت: «معتقدم که فلسطینیان و اسرائیلی‌ها حق داشتن سرزمین خود را دارند؛ اما باید یک توافق صلح داشته باشیم تا ضمن ارائه ثبات برای همگان، روابط نیز عادی‌سازی شود... ما هیچ مشکل دیگری با هیچ‌کسی (اسرائیلی‌ها) نداریم ما مشکلی با یهود نداریم و محمد (ص) با یک زن یهود ازدواج کرد... ما منافع مشترک زیادی با اسرائیل داریم و اگر توافق صلح حاصل شود، منافع بسیار بیشتری بین اسرائیل و کشور‌های شورای همکاری خلیج (فارس) به‌وجود خواهد آمد.»

این سخنان بن‌سلمان پس از پایان سفر دوهفته‌ای‌اش به امریکا را می‌توان در مسیر تحقق «معامله قرن» نامید. بن‌سلمان در این بخش از صحبت‌های خود با یهودی نامیدن صهیونیست‌ها، سعی می‌کند با توجیه حقوق بشری برای اشغالگران حق «سرزمین و کشور» قائل شود، ادعایی که از سوی سران آل‌سعود در نوع خود کم‌نظیر است. امری که امام خامنه‌ای در نامه خود به آن با صراحت اشاره کرده‌اند: «حرکت به سمت مذاکره با رژیم فریبکار، دروغگو و غاصب، خطای نابخشودنی بزرگی است که پیروزی ملت فلسطین را به عقب می‌اندازد و جز خسران عاید آن ملت ستم کشیده نمی‌کند. خیانت برخی سران عرب که اکنون به تدریج در حال آشکار شدن است نیز همین هدف را دنبال می‌کند.»

ارسال نظرات