پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
04 دی 1398 - 10:24
بررسی معیار‌های نماینده و مجلس مطلوب (۲۵)

برای ضدانقلاب تیتر درست نکنید

با نزدیک شدن به فصل انتخابات و اوج‌گیری رقابت‌های انتخاباتی، نامزد‌ها و جریان‌های سیاسی رقیب می‌کوشند با استفاده از ابزار‌های مختلف رسانه‌ای، رقبای خود را پشت سر بگذارند.
نویسنده :
محمد موحد
کد خبر : 4713

پایگاه رهنما:

با نزدیک شدن به فصل انتخابات و اوج‌گیری رقابت‌های انتخاباتی، نامزد‌ها و جریان‌های سیاسی رقیب می‌کوشند با استفاده از ابزار‌های مختلف رسانه‌ای، رقبای خود را پشت سر بگذارند. در دنیای امروز روش‌ها و ابزار‌های بسیار متنوع و پیچیده‌ای وجود دارد که در میدان رقابت سیاسی به کار گرفته می‌شود. یکی از راه‌های مرسوم و متداول رقابت، نقد حریف است. این روش فی‌نفسه اشکال نداشته و حتی مناسب و مطلوب است، اما گاهی شیوه و دامنه نقد چنان می‌شود که پا را از دایره رقابت سیاسی فراتر گذاشته و نتیجه‌ای جز ناامید کردن مخاطب ندارد.
قرمزها، رقیب آبی خود را به بی‌کفایتی، فساد، ناکارآمدی و ... متهم می‌کند و آبی هم برای آنکه کم نیاورد هجمه‌ای سنگین‌تر را تدارک می‌بیند. همه این بگومگو‌ها و دعوا‌های سیاسی در مقابل چشم مردم انجام می‌شود. برداشت عمومی مردم از این بی‌اخلاقی‌های سیاسی آن است که اینان فقط برای منافع خود درگیری دارند و امیدی به بهبود اوضاع نمی‌توان داشت. ناامید سازی جامعه، نتیجه نهایی چنین مشاجراتی است. به این هشدار‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مسئله ناامید سازی مردم دقت کنید؛ «برادران عزیز، خواهران عزیز! بدانید امروز بیشترین نقشه‌ی دشمنان، این کار‌های عظیم، متوجه این است که ملّت ایران این اعتمادبه‌نفسی را که دارد از دست بدهد. حالا من خواهم پرداخت به این قضیّه، عرض خواهم کرد. تلاش مهم جنگ نرم دشمن، امروز متوجّه این است که ملّت ایران امیدش را از دست بدهد.» (۶ دی ۱۳۹۶)
- «عمده‌ی موانع بیرونی، تزریق نومیدی، القای ناتوانی و مانند این‌ها است. اینکه «نمی‌شود، فایده ندارد، نمی‌توانید» الآن مرتباً دارد -به‌قول شما‌ها من نمی‌خواهم تعبیرات فرنگی به کار ببرم، امّا اینجا ناچارم- پمپاژ می‌شود، به‌طور دائم دارد تزریق می‌شود؛ هم احساس ناامیدی، هم احساس ناتوانی... کسانی که (در داخل) یأس و نومیدی به جامعه پمپاژ می‌کنند، ممکن است دشمن نباشند، اما حتماً کار آنها، همان کار دشمن است.» (۷ خرداد ۱۳۹۷)
- «بنده‌ای که می‌خواهم خطا بگیرم، مگر خودم خطا ندارم؟ خطا‌های ما الی‌ماشاءالله؛ یکی دو تا که نیست. انسان جایزالخطاست؛ باید تلاش کند خطا نکند یا کمتر بکند. کسانی هم که خطای طرف مقابل را می‌بینند، باید دلسوزی کنند و خطا را به گوش او برسانند؛ اما هوچیگری کردن، مردم را دلسرد کردن، اعتمادبه‌نفس مردم را شکستن، آن‌ها را ناامید کردن نسبت به آینده، هیچ روا نیست. این خطاب من به همه است؛ هم به مطبوعات، هم به رسانه‌ها، هم به مسئولین، هم به کسانی که منبر‌های گوناگون خطابه و سخن گفتنِ با مردم را دارند؛ در مجلس، در نماز جمعه، درجا‌های دیگر، در دانشگاه‌ها. این چیزی است که بحث مصلحت کشور است؛ باید مصلحت کشور را رعایت کرد.» (۱۳ دی ۱۳۸۶) این‌ها فقط چند نمونه از ده‌ها تذکر رهبر انقلاب درباره موضوع امید و ناامیدی است. آنان که خود را داوطلب نمایندگی مجلس کرده‌اند، در تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی پیش رو باید به این اصل مهم توجه کنند. همان‌قدر که امید واهی و وعده‌های پوچ به مردم دادن مضر و ناپسند است، ناامید سازی مردم نیز خلاف مصالح ملی و بازی در زمین دشمن است. رفتار و مواضع نمایندگان مجلس نیز باید ناظر به این نکته حساس و ظریف باشد. نکته‌ای که متأسفانه این روز‌ها برخی از نمایندگان مجلس به آن توجه نداشته و مواضع آن‌ها به تیتر یک رسانه‌های ضدانقلاب تبدیل می‌شود.

ارسال نظرات