پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
06 مهر 1398 - 10:25
تراژدی خنده‌دار

«آرامکو» مهم‌تر از جان مردم یمن

تجاوز ائتلاف سعودی در ۵ سال گذشته باعث مرگ غیرنظامیان زیادی شده است؛ اما جامعه جهانی و نهاد‌های حقوق بشری از کنار این تراژدی و جنایت، بی‌تفاوت گذشته و یا تنها به صدور بیانیه‌ای نمایشی اکتفا کرده‌اند؛ اما حملات انصارالله یمن به تأسیسات نفتی عربستان باعث موضع‌گیری نهاد‌های مختلف بین‌المللی شده و حتی شورای امنیت به‌سرعت در این مورد جلسه برگزار کرد.
نویسنده :
محمد مرادی
کد خبر : 3968

پایگاه رهنما :

تجاوز ائتلاف سعودی در ۵ سال گذشته باعث مرگ غیرنظامیان زیادی شده است؛ اما جامعه جهانی و نهاد‌های حقوق بشری از کنار این تراژدی و جنایت، بی‌تفاوت گذشته و یا تنها به صدور بیانیه‌ای نمایشی اکتفا کرده‌اند؛ اما حملات انصارالله یمن به تأسیسات نفتی عربستان باعث موضع‌گیری نهاد‌های مختلف بین‌المللی شده و حتی شورای امنیت به‌سرعت در این مورد جلسه برگزار کرد. این مسئله نشانگر یک واقعیت تلخ در عرصه بین‌الملل بوده که جان غیرنظامیان در برابر منافع غربی‌ها ارزشی ندارد.
هیاهوی بین‌المللی پس از حمله موفق انصارالله
انصارالله یمن اخیراً با ۱۰ پهپاد قلب صنعت نفتی عربستان را هدف قرار داد و بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان در منطقه بقیق را دچار بحران کرد. این حمله موفق، نه‌تن‌ها افزایش قیمت جهانی نفت را به دنبال داشت، بلکه تولید نفت عربستان را به میزان ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز یعنی ۵۰ درصد تولیدات عربستان متوقف کرد. حمله انصارالله به عربستان در واکنش به جنایت‌های بی‌شمار آل سعود به یمن صورت گرفت؛ اما واکنش کشور‌ها و نهاد‌های غربی نسبت به این حمله مشروع انصارالله بسیار تند بود که حکایت از واقعیتی تلخ در عرصه بین‌الملل دارد. بلافاصله پس از این حمله، آمریکا اقدام به تهدید انصارالله و ملت یمن کرد. حتی آمریکا شروع به فضاسازی علیه ایران نیز نمود. در پی این اقدام یمن، ترامپ بار‌ها ایران را تهدید به برخورد نظامی کرد و حمله آرامکو را از اقدامات ایران قلمداد کرد. البته درنهایت آمریکا به این نتیجه رسید که در برابر قدرت بازدارنده ایران بهترین کار عقب‌نشینی است. رسانه‌های مختلف بین‌المللی نیز حتی باوجود گذشت دو هفته از حمله یمن به آرامکو، تیتر نخست خود را به این حمله اختصاص داده و از پیامد‌های منفی این حمله برای اقتصاد جهانی نوشتند. کشور‌های مختلف نیز به‌سرعت خواستار رسیدن به یک راهکار برای کمبود نفت در بازار‌های جهانی شدند. در کل می‌توان گفت؛ جامعه جهانی تمامی پرونده‌های مطرح دیگر را از دستور کار خود خارج کرده و به تلاش‌های خود برای کمک به عربستان و بازسازی پالایشگاه آرامکو سرعت دادند. حتی آمریکا اعلام کرد که نظامیان خود را برای حفاظت از عربستان به این کشور اعزام خواهد کرد. درواقع در حمله‌ای که انصارالله علیه آرامکو انجام داد حتی یک نفر کشته نشد و تنها تأسیسات صنعتی عربستان خسارت دیدند، اما جامعه جهانی شروع به فضاسازی علیه یمنی که اقدام به دفاع از شهروندان خود در مقابل کشتار روزانه ده‌ها غیرنظامی کرده بود، نمود.
سکوت در برابر جنایت عربستان در یمن
فضاسازی جامعه جهانی علیه حمله انصارالله به آرامکوی عربستان در حالی است که جامعه جهانی نسبت به جنایت‌های ۵ سال گذشته عربستان و امارات در یمن کاملاً بی‌تفاوت بوده است. شدت حملات ائتلاف سعودی در کنار محاصره مردم یمن باعث شده است تا گرسنگی و قحطی شدیدی در یمن روی دهد. مرکز پژوهش و اطلاع‌رسانی اقتصادی یمن اخیراً در گزارشی اعلام کرد، ۸۵ درصد (یعنی ۲۳ میلیون یمنی) از کل جمعیت ۲۷ میلیونی با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند، این رقم پیش از آغاز جنگ ۴۵ درصد بود. شدت حملات باعث شده تا بیش از ۲۲ میلیون یمنی یعنی سه نفر از هر چهار نفر به کمک‌های فوری نیازمند باشند. در این میان، کودکان وضعیت به‌مراتب بدتری دارند. ۱۱ میلیون کودک یمنی در وضعیت فشار جسمی و روحی زندگی می‌کنند. از هر ۱۰۰۰ کودک ۴۲ نفر قبل از رسیدن به ۵ سالگی می‌میرند و ۲۳ درصد کودکان به کار مشغول هستند. سازمان یونیسف اعلام کرده که در هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی می‌میرد و ۴۰۰ هزار کودک نیز دچار سوءتغذیه هستند. تخریب زیرساخت‌های یمن نیز باعث شده ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ازجمله ۸ میلیون کودک به آب بهداشتی دسترسی نداشته باشند. علاوه بر این، ائتلاف سعودی در طول ۵ سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار حمله هوایی علیه یمن انجام داده و بیش از نیم میلیون موشک، بمب و خمپاره به سمت یمن شلیک کرده که شش هزار عدد از این بمب‌ها، بمب‌های ممنوع خوشه‌ای بوده است؛ نتیجه این حملات وحشیانه شهادت بیش از ۹۰ هزار یمنی است. روزنامه گاردین در گزارشی اعلام کرده، ۱۴ میلیون یمنی در معرض گرسنگی و قحطی هستند و هر هفته ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به وبا گزارش می‌شود. همچنین بر اساس برآورد گروه «کودکان را نجات دهید»، بالغ‌بر ۸۵ هزار کودک زیر پنج سال بر اثر گرسنگی جان خود را ازدست‌داده‌اند که معادل روزانه ۷۷ کودک از سال ۲۰۱۵ است.
اما این جنایت و تراژدی بزرگ با سکوت جامعه جهانی مواجه بوده و هیچ‌کس در نظام بین‌الملل برای این جنایت عربستان نشست فوری برگزار نمی‌کند و تیتر اصلی هیچ رسانه بین‌المللی به کشته‌های یمن اختصاص پیدا نکرده است.
جنگ یمن در واقع بازی «جنایت در سکوت» است و اگر هم به‌اجبار در رسانه‌های جهانی، خبری درباره آن منتشر می‌شود، اما هرگز این اخبار در کانون توجه قرار نمی‌گیرد. در واقع کشته شدن بیش از ۹۰ هزار غیرنظامی در کنار نابودی مدارس، بیمارستان‌ها و خانه‌های مسکونی و گسترش قحطی و انواع بیماری‌های واگیردار یمن به دنبال حملات عربستان و امارات هیچ‌گاه باعث هیاهوی بین‌المللی نشده است و نهاد‌های حقوق بشری کشور‌های غربی مدعی دفاع از حقوق بشر هیچ‌گاه خواستار نشست فوری و یا تلاش برای کمک به بحران یمن نبوده‌اند؛ اما در مقابل حمله انصارالله به تأسیسات نفتی عربستان به‌سرعت تیتر نخست تمام رسانه‌های غربی به این موضوع اختصاص داده‌شده و به‌سرعت از اهمیت این حمله سخن گفته و انصارالله و عاملان این حمله را خطری بزرگ برای صلح جهانی معرفی کردند. نکته جالب این است که انصارالله در واکنش به حملات بی‌امان و وحشیانه آل سعود به مردم بی‌گناه یمن این حمله را انجام داده، اما باز جامعه جهانی سعی کرده است هدف قرار گرفتن چند واحد تأسیساتی عربستان بدون اینکه کسی کشته شود را به‌عنوان یک فاجعه بین‌المللی معرفی کند. این‌یک تراژدی خنده‌دار است. در واقع این نوع نگاه نشان‌دهنده این است که کشور‌های غربی به دنبال حمایت از منافع خود و دوشیدن بیشتر کشور‌های عربی هستند. کشور‌های غربی به‌عنوان بازیگران اصلی نهاد‌های بین‌المللی، خود از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر بوده و عامل اصلی تنش و درگیری در کشور‌های منطقه غرب آسیا هستند. آمریکا در عراق، افغانستان و لیبی هزاران نفر از مردم را کشته و با حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی مانند داعش، سوریه را در ۸ سال گذشته درگیر جنگ کرده و هزاران غیرنظامی را به خاک و خون کشانده است؛ بنابراین کاملاً طبیعی است که این کشور‌ها که خود عامل اصلی جنگ و ناامنی بین‌المللی هستند هیچ‌گاه در کنار مردم یمن قرار نخواهند گرفت و مافیای رسانه‌ای و همچنین نهاد‌های حقوق بشری بین‌المللی سعی خواهند کرد که به دنبال فریب افکار عمومی و معرفی کردن انصارالله به‌عنوان عامل اصلی تهدید منطقه باشند.
برچسب ها: سعودی یمن کودکان

ارسال نظرات