پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
23 شهريور 1398 - 09:50
آیا بالاخره استخراج بیت‌کوین در ایران قانونی شد؟

فراز و فرود «بیت‌کوین» در اقتصاد ایران

چندی است که رمزارز‌های مجازی –خصوصاً بیت‌کوین- در فضای مجازی و حقیقی کشور مطرح است. ابتدا با مصرف نامتعارف برق در برخی بخش‌های کشور، مسئولین متوجه وجود مزارع استخراج بیت‌کوین شدند.
کد خبر : 3854

پایگاه رهنما :

چندی است که رمزارز‌های مجازی –خصوصاً بیت‌کوین- در فضای مجازی و حقیقی کشور مطرح است. ابتدا با مصرف نامتعارف برق در برخی بخش‌های کشور، مسئولین متوجه وجود مزارع استخراج بیت‌کوین شدند. به دلیل نیاز کشور به برق تولیدی –خصوصاً در تابستان و در اوج مصرف برق- و البته به خاطر نبود قوانین روشن در حوزه‌ی ارز‌های مجازی، با مزارع و دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین برخورد سلبی صورت گرفت و این مزارع جمع‌آوری و دستگاه‌ها توقیف شدند. در ادامه، اما مسئولین و نهاد‌های مختلف بر مزایای ارز‌های مجازی –در حوزه‌ی صادرات غیرمستقیم برق یا برای دور زدن تحریم‌ها- تأکید کردند و تلاش‌هایی صورت گرفت تا برای بیت‌کوین ساختار و قانون طراحی شود و در چارچوب قانون، مجوز استخراج ارز‌های مجازی صادر شود. در این گزارش، سیر تطور برخورد با بیت‌کوین را بررسی می‌کنیم.
ارائه‌ی تعرفه‌ی برق از سوی وزارت نیرو
نیمه‌ی خردادماه سال جاری بود که همایون حائری -معاون وزیر نیرو- از ارائه پیشنهاد وزارت نیرو به دولت برای محاسبه تعرفه برق استخراج‌کنندگان بیت کوین با تعرفه نرخ صادراتی خبر داد و گفت: تعرفه برق پرمصرف‌ها در سال جاری ثابت است، اما در سال‌های آتی قصد داریم تعرفه‌ها را شناور کنیم. حائری در این اظهارنظر که در مصاحبه با خبرگزاری فارس صورت گرفته بود، گفت: برای استخراج بیت کوین ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود و تخمین زد که اگر همین روند ادامه پیدا کند، مصرف برق استخراج‌کنندگان بیت کوئین به ۲ هزار مگاوات خواهد رسید. تقریباً یک ماه بعد، علی لاریجانی -رئیس مجلس- نیز استخراج بیت‌کوین با برق صنعتی را ممنوع و خلاف خواند و گفت: در این خصوص با وزارت نیرو مذاکره خواهد کرد.
داغ شدن برخورد‌ها و مقابله‌ها
نیمه‌ی تیرماه سال جاری برخی استخراج‌کنندگان بیت‌کوین ادعا کردند که دستگاه‌های ماینر را در زمان پیک مصرف برق در کشور خاموش می‌کنند. در مقابل مصطفی رجبی مشهدی -معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر- با اشاره به اینکه نمی‌توان ادعای استخراج‌کنندگان رمز ارز‌ها در خصوص خاموش کردن ماینر‌ها در ساعات پیک را پذیرفت، از قطع موقت برق استخراج‌کنندگان ماینر‌ها خبر داد. در همین ایام بود که رسانه‌ها از کشف و ضبط بسیاری از دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین خبر دادند. به‌طور مثال در هفته‌ی نخست مردادماه، جانشین انتظامی استان ایلام از کشف و ضبط تعداد ۳۸ دستگاه سازنده بیت کوین (استخراج ارز دیجیتال) بدون مجوز به ارزش ۸ میلیارد ریال در شهرستان ملکشاهی خبر داد.
آغاز فرایند قانون‌مند شدن
اواسط تیرماه، علی خرم‌آبادی -رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز- از بررسی مسائل مربوط به «بیت کوین» در این ستاد خبر داد و هر نوع تصمیمی در خصوص بیت کوین را منوط به تشکیل جلسه در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست. وی تا پیش از تصمیم‌گیری در مورد این ارز مجازی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، استخراج بیت‌کوین را ممنوع و خلاف قانون دانست. البته بعد از گذشت یک هفته -خیلی زود- با درک صحیحی از اهمیت و مزایای رمزارز‌های مجازی، موضوع از حالت قاچاق و سلبی خارج و به وزارت اقتصاد منتقل شد. رحمانی فضلی -وزیر کشور- در ۳۱ تیرماه سال جاری از تلاش وزارت اقتصاد در خصوص تدوین دستورالعملی برای فعالیت «بیت کوین» خبر داد و البته گفت: تا زمانی که این دستورالعمل تهیه نشود فعالیت آن غیرقانونی است.
ابلاغ آئین‌نامه‌ی استخراج بیت‌کوین
نهایتاً در نیمه‌ی مردادماه سال جاری آیین‌نامه استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد. بر اساس این آئین‌نامه، می‌بایست تعرفه برق استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده باقیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما محاسبه می‌شد. البته اسماعیل‌زاده -مدیرکل دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صمت- شرایط دریافت مجوز استخراج بیت‌کوین را فعالیت شخصیت حقوقی با موضوع مرتبط در زمینه فناوری اطلاعات و جذب متخصصین این حوزه دانسته و گفت که دستورالعمل اعطای مجوز فعالیت در این حوزه در حال تدوین است که پس از تکمیل و تصویب اطلاع‌رسانی خواهد شد.
ماینرها؛ نزدیک به بهره‌برداری
آخرین خبری که ۱۳ م. ماه جاری در مورد رمز ارز‌ها منتشرشده، این است که استانداردسازی تجهیزات ماینینگ رمز ارز‌ها در دستور کار سازمان ملی استاندارد ایران قرار گرفته است. بر اساس جلسه‌ی هیئت‌وزیران، مقررشده تا دستگاه‌های متبوع ظرف مدت ۶ ماه آینده با نظارت سازمان ملی استاندارد ایران نسبت به تهیه پیش‌نویس استاندارد‌های مرتبط اقدام کنند. در مقابل سازمان ملی استاندارد نیز آمادگی خود را برای استفاده حداکثری از توانمندی‌های موجود در تدوین این تکنولوژی اعلام کرده است. به نظر می‌رسد قطار استخراج ارز‌های مجازی، در ایستگاه‌های پایانی خود است و با تدوین دستورالعمل‌های جزئی استخراج توسط وزارت صمت و همچنین تدوین استاندارد‌های لازم برای دستگاه‌های استخراج، بخش خصوصی بتواند به‌صورت قانونی مجدداً استخراج بیت‌کوین را از سر گرفته و اقتصاد را از مزایای این رمز ارز بهره‌مند کند.

ارسال نظرات