جمعه ؛ 30 شهريور 1403
16 شهريور 1398 - 16:33

حزب‌الله لبنان و راهبرد انتظار کُشنده برای تل‌آویو

اخیراً رژیم صهیونیستی با دو پهپاد به لبنان حمله کرد. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان تأکید کرد که پهپاد‌های اسرائیلی مواد منفجره با خود حمل می‌کردند و در جنوب بیروت ساقط شدند.
نویسنده :
حامد موحدی
کد خبر : 3817

پایگاه رهنما:

اخیراً رژیم صهیونیستی با دو پهپاد به لبنان حمله کرد. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان تأکید کرد که پهپاد‌های اسرائیلی مواد منفجره با خود حمل می‌کردند و در جنوب بیروت ساقط شدند. بلافاصله پس از این حمله، سید حسن نصرالله در یک سخنرانی، اسرائیل را تهدید کرد که رژیم صهیونیستی به‌زودی تاوان این تجاوز را خواهد پرداخت. با توجه به اینکه صهیونیست‌ها به‌خوبی به این امر واقف هستند که دبیر کل حزب‌الله لبنان سیاستمداری صادق است و وعده‌ای نمی‌دهد مگر آن را عملی کند، به تکاپو افتادند. از آن روزی که سید حسن نصرالله تأکید کرد که «به ارتش اسرائیل می‌گویم، از امشب منتظر ما باشید، نه‌فقط در مرزها»، رژیم صهیونیستی در هراس به سر می‌برد. نکته مهم این است که سید حسن نصرالله تأکید کرده که زمان واکنش حزب‌الله نامشخص است و همین مسئله اسرائیل را در انتظاری کُشنده قرار داده است.

هراس در سرزمین‌های اشغالی
از روزی که سید حسن نصرالله با سخنان خود وعده داد که اسرائیل منتظر واکنش مقاومت لبنان باشد، حالتی از ترس و انتظار در بین نظامیان و شهرک‌نشینان رژیم صهیونیستی حکم‌فرما شده است. رژیم اشغالگر صهیونیستی در حالت انتظار و ترس از واکنش حزب‌الله به سر می‌برد. این انتظار تبدیل به یک سلاح مرگبار شده و خواب را از چشمان صهیونیست‌ها ربوده است. دبیر کل حزب‌الله لبنان تصریح کرده که به ساکنان شمال فلسطین اشغالی می‌گویم که راحت و مطمئن نباشید و باور نکنید که حزب‌الله اجازه چنین تجاوزاتی را خواهد داد. افزایش اعلامیه‌های حزب‌الله مبنی بر واکنش قریب‌الوقوع به تجاوزات رژیم اشغالگر، موجب ایجاد حالت نگرانی و ترس در محافل سیاسی و رسانه‌ای طرفدار صهیونیست‌ها به‌ویژه شهرک‌نشینان شمال فلسطین اشغالی شده است.

شهرک‌های صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی در نزدیکی مرز‌های لبنان نیز تبدیل به قبر‌های خالی شده‌اند که هیچ حرکتی در آن‌ها دیده نمی‌شود. همچنین خودرو‌های صهیونیستی که در مرزهایشان با لبنان حضور داشتند، چند روزی است که ناپدید شده‌اند. نیروی دریایی اسرائیل هم سطح آماده‌باش و اقدامات احتیاطی را طی روز‌های اخیر از بیم عملیات دریایی حزب‌الله لبنان بالا برده است. سامانه‌های دفاعی گنبد آهنین نیز به مرز‌های لبنان انتقال پیدا کردند. رژیم اشغالگر علاوه بر ترس از پاسخ حزب‌الله، از نوع و چگونگی این واکنش و نیز روش آن‌هم می‌ترسد که همین امر موجب افزایش تنش و سردرگمی سران و محافل صهیونیستی شده است. در سایه تحولات کنونی، سران رژیم اشغالگر در حالتی از انتظار کشنده‌ای که حزب‌الله به آن‌ها تحمیل کرده و نیز پاسخ دردناک مقاومت به سر می‌برند. راهبرد انتظار کُشنده حزب الله ضد رژیم صهیونیستی، صهیونیست‌ها را به‌ویژه در شمال فلسطین اشغالی به‌صورت آرام و تدریجی تحت‌فشار روانی زیاد و در انتظار پاسخ دردناکی که حزب‌الله وعده داده از بین خواهد برد.

دست رد حزب‌الله به معامله فریب آمریکا.
اما هم‌زمان با ایجاد هراس در سرزمین‌های اشغالی، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش داد که سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، اعلام کرده است دولت دونالد ترامپ، می‌خواهد با این جنبش مذاکره کند و از طریق میانجی‌ها باب ارتباط با حزب‌الله را بگشاید. گویا رژیم صهیونیستی می‌داند تهدید‌های اخیر رهبر مقاومت لبنان جدی است و اگر میانجی برای آرام کردن اوضاع نداشته باشد، با پاسخ کوبنده حزب‌الله مواجه خواهد شد، آمریکا در پیشنهاد خود به حزب‌الله لبنان عنوان کرده است اگر تهدیدهایش درباره رژیم اسرائیل را دنبال نکند، تحریم‌هایش علیه این گروه مقاومت را بر خواهد داشت. اسپوتنیک در حالی خبر ابراز تمایل آمریکا به گفت‌وگو با حزب‌الله و رفع تحریم‌ها را منتشر کرده است که به گفته یکی از وزرای سابق دولت لبنان، حزب‌الله به این درخواست آمریکا جواب رد داده است.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله در جریان دیدار با مبلغین عاشورایی که همه‌ساله قبل از سال جدید قمری برگزار می‌شود، اعلام کرد: «آسوده بخوابید واکنش امروز نیست. زمان حمله قنیطره که ۶ شهید برجای گذاشت، نیست. ما ۱۰ روز صبر کردیم الآن عجله نداریم و اسرائیل همچنان در آماده‌باش بماند. سلاح ویژه‌ای داریم که نمی‌خواهیم آن را خرج پهپاد‌ها کنیم.» این مسئله هراس اسرائیل را دوچندان کرده است. روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» فاش کرده که نصرالله که در آستانه ۶۰ سالگی است، هرگز دروغ نمی‌گوید و فرضیه حاکم در مؤسسات امنیتی اسرائیل می‌گوید نصرالله به دنبال یک هدف نظامی مهم در شمال اسرائیل خواهد رفت و همان‌گونه که وعده داد به حملات اسرائیل علیه حزب‌الله در سوریه و لبنان پاسخ خواهد داد. «عودید بن عامی»، از کارشناسان اسرائیلی هم دراین‌باره می‌گوید: «مشکلی که اسرائیل با آن روبه‌روست، این است که نصرالله قبلاً ثابت کرده که صادق است و دروغ نمی‌گوید.»، اما نکته مهم دیگر این است که رژیم صهیونیستی از قابلیت بازدارندگی و تهاجمی حزب‌الله لبنان آگاهی دقیقی ندارد، زیرا از سال ۲۰۰۶ به بعد هیچ جنگی با حزب‌الله لبنان نداشته است. با این حال، اسرائیل می‌داند که قابلیت امروز حزب‌الله لبنان قابل‌مقایسه با سال ۲۰۰۶ نیست. به همین دلیل، اسرائیل نگران این است که با واکنش احتمالی حزب‌الله دچار غافلگیری‌های مهمی شود و خسارت‌های شدیدی ببیند.

این بود که دیدیم حزب‌الله روز یکشنبه طی یک حمله غافلگیرانه موشکی و در پاسخ به ترور ناجوانمردانه دو جوان رزمنده حزب‌الله در سوریه، یک خودرو نظامی رژیم صهیونیستی که در حال تردد در مسیر منتهی به پادگان «افیفیم» را با شلیک موشک ضدتانک منهدم کرد به‌طوری‌که بر اساس گزارشات منتشرشده کلیه سرنشینان مسلح این خودرو نظامی کشته و زخمی شدند. آن‌هم در شرایطی که پس از سخنرانی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله، ارتش رژیم صهیونیستی در آماده‌باش کامل نظامی و اطلاعاتی قرار گرفت و ماهواره‌ها و پهپاد‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی به‌طور کامل در حال کنترل خطوط مرزی جنوب لبنان بودند تا به ظن خود هرگونه تحرک نیرو‌های مقاومت را به‌صورت پیشدستانه شناسایی و با بهره‌گیری از توان موشکی و هوایی خود سرکوب کنند، اما در کمال ناباوری سران رژیم اشغالگر قدس، هیچ‌یک از این تدابیر نتوانست مانع از تحقق وعده صادق سید حسن نصرالله شود و درنهایت اسرائیل درمانده از سیلی سخت حزب‌الله، جنوب لبنان را هدف حمله توپخانه‌ای منفعلانه خود قرارداد. البته حزب‌الله اعلام کرده که این عملیات در واکنش به شهادت دو تن از نیرو‌های خود در سوریه بوده و هنوز پاسخ تجاوز «ضاحیه» مانده است. این یک جنگ روانی هوشمندانه به تمام معناست. اسرائیل در هراس کامل از زمان پاسخ بعدی حزب‌الله، خواهد زیست.

ارسال نظرات