پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
02 شهريور 1398 - 13:01
پیام‌های مهم حمله پهپادی به قلب اقتصادی عربستان

تثبیت اقتدار انصارالله در نبرد نظامی و سیاسی

پس از ناکامی ائتلاف سعودی در نبرد نظامی و شکست انصارالله این بار طرح تجزیه این کشور توسط امارات و عربستان در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا نیرو‌های وابسته به ابوظبی و ریاض در نزدیک به دو هفته اخیر در شهر جنوبی عدن با هم وارد درگیری شده و نیرو‌های شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات بر شهر عدن مسلط شده‌اند. در واقع کارشناسان معتقدند که این درگیری‌ها مقدمه‌ای برای سه پاره شدن یمن است. شرق یمن برای عربستان، جنوب برای امارات و شمال نیز برای انصارالله؛ اما این مسئله و این حربه شدیداً توسط انصارالله رد شده و این جنبش به دنبال به شکست کشاندن آن است.
نویسنده :
محمد مرادی
کد خبر : 3761

پایگاه رهنما :

پس از ناکامی ائتلاف سعودی در نبرد نظامی و شکست انصارالله این بار طرح تجزیه این کشور توسط امارات و عربستان در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا نیرو‌های وابسته به ابوظبی و ریاض در نزدیک به دو هفته اخیر در شهر جنوبی عدن با هم وارد درگیری شده و نیرو‌های شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات بر شهر عدن مسلط شده‌اند. در واقع کارشناسان معتقدند که این درگیری‌ها مقدمه‌ای برای سه پاره شدن یمن است. شرق یمن برای عربستان، جنوب برای امارات و شمال نیز برای انصارالله؛ اما این مسئله و این حربه شدیداً توسط انصارالله رد شده و این جنبش به دنبال به شکست کشاندن آن است. در این راستا انصارالله یمن بزرگ‌ترین عملیات خود را باهدف هشدار به متجاوزان انجام داده است. سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد که با ۱۰ فروند پهپاد تهاجمی، تأسیسات نفتی آرامکو را در نزدیکی مرز امارات هدف قرار داده و این عملیات در چارچوب عملیات «بازدارنده شماره یک» است. به گفته وی در این عملیات حوزه نفتی و پالایشگاه «الشیبه» از شرکت‌های وابسته به آرامکو در شرق عربستان و در نزدیکی مرز امارات (۱۰ کیلومتری مرز امارت ابوظبی) هدف قرار گرفته است. ارتش یمن همچنین از شرکت‌های خارجی خواست که از اهداف مهم در عربستان خارج شوند و از آن دوری کنند. این عملیات موفق، پیام‌های مهمی به دنبال داشته است.
۱. پیام‌های بزرگ‌ترین حمله پهپادی یمن به عربستان
۱-۱. اتمام‌حجت با عربستان: یکی از مهم‌ترین پیام‌های حمله پهپادی انصارالله به جنوب شرق عربستان اتمام‌حجت با آل سعود بود. انصارالله با انجام بزرگ‌ترین عملیات پهپادی در تاریخ یمن به عربستان این پیام را مخابره کرد که در صورت تداوم تجاوز و تلاش‌ها برای تجزیه یمن، حملات بعدی قطعاً سخت‌تر خواهد بود. در این راستا رهبر انصارالله یمن پس از انجام این حمله موفق، خطاب به عربستان و امارات هشدار داد که خسارت‌های اقتصادی کشور‌های متجاوز در صورت ادامه تجاوزاتشان، بیشتر و بیشتر خواهد شد. نکته مهم این است که انصارالله قلب اقتصادی عربستان را با ۱۰ پهپاد موردحمله قرارداد. روزنامه انگلیسی گاردین درباره این حوزه نفتی و پالایشگاه نوشته است که از حوزه نفتی «الشیبه» روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت مرغوب استخراج می‌شود که ارزش آن ۵۰ میلیون دلار در یک روز است. این روزنامه همچنین نوشت که ارزش این حوزه نفتی در حد یک «معدن طلا» است.
۲-۱. هشدار به امارات: امارات اخیراً با تبلیغات رسانه‌ای زیاد اعلام کرد که به دنبال خارج کردن نظامیان خود از یمن است؛ اما درگیری‌های اخیر شهر عدن نشان داد که ابوظبی، تنها، تاکتیک خود را در یمن تغییر داده است. این طرح با هماهنگی ریاض و ابوظبی و باهدف تجزیه یمن صورت گرفته است؛ اما امارات به‌عنوان طراح اصلی این توطئه، اکنون از سوی انصارالله یمن تهدید شده است. به‌طور حتم با توجه به موقعیت جغرافیایی پالایشگاه الشبیه، در فاصله ۱۰ کیلومتری از مرز‌های جنوبی عربستان با امارات و از سوی دیگر در فاصله ۴۰ کیلومتری بخش شرقی شهر ابوظبی، باید این عملیات بزرگ و پیچیده را پیام جدی انصارالله به مقامات اماراتی دانست که وعده خروج سریع از جنگ یمن را داده‌اند، اما در مورد اجرایی کردن این وعده و پایان دادن به اشغالگری جزایر و مناطق استراتژیک یمن به‌وسیله مزدوران خود و همچنین عدم دخالت در اوضاع این کشور از خود عزم جدی نشان نداده است.
۳-۱. انقلاب پهپادی: انصارالله یمن سال گذشته برای نخستین بار با استفاده از پهپاد‌های خود به آسمان ریاض نفوذ کردند. شاید هیچ‌کسی باور نمی‌کرد که یک سال بعد قدرت پهپادی یمن به‌اندازه‌ای ارتقا یابد که هم‌زمان با ۱۰ پهپاد به جنوب شرق عربستان نفوذ کرده و با عبور از همه سامانه‌های دفاعی عربستان عملیات موفقیت‌آمیزی را انجام دهند. این مسئله قطعاً یک انقلاب در صنعت پهپادی یمن است. با عملیاتی که توسط پهپاد یمنی علیه اهدافِ رژیم سعودی صورت گرفت، اکنون دیگر این رژیم هیچ شکی در قدرت پهپادی یمنی‌ها ندارد. در حال حاضر قدرت پهپادی نیرو‌های یمنی به حدی است که حتی رسانه‌های آمریکایی نیز بدان اذعان دارند.
۴-۱. عملیات بازدارنده شماره یک: انصارالله یمن حملات اخیر به عربستان را عملیات بازدارنده شماره یک نام گذاشته است. قدرت پهپادی نیرو‌های یمنی در کنار قدرت موشکی آن‌ها، معادلات قدرت در جنگ یمن را به نفع گروه‌های مقاومت تغییر داده است. امروز این قدرت پهپادی گسترده در کنار قدرت موشکی این پیام را به سعودی‌ها و متحدان آن‌ها مخابره می‌کند که در صورت تداوم تجاوزگری در یمن، پاسخ‌های به‌مراتب دردناک‌تری ازآنچه تاکنون دریافت کرده‌اند، در انتظار آن‌هاست.
۲. زمان عملیات
این عملیات به لحاظ زمانی، بسیار دقیق انتخاب شده است. عربستان با سوءاستفاده از ایام حج و به‌رغم حرمت جنگ در ماه ذی‌الحجه، اقدام به گسترش و تشدید تجاوزات نظامی خود علیه مردم یمن کرد و در همین راستا، سید ابراهیم بدرالدین، برادر رهبر جنبش انصارالله را که از فرماندهان ارشد این جنبش بود ترور کرد و انتظار داشت که پاسخ آن را نیز فوری دریافت کند، اما رزمندگان هوشمند یمنی، انتقام تجاوزات اخیر سعودی‌ها را به‌گونه‌ای به تأخیر انداختند که هم باعث فرسایش توان پدافندی سعودی به علت آماده‌باش کامل طی روز‌های متمادی شود و هم پس از پایان مناسک حج و بازگشت حجاج به کشورهایشان انجام گیرد تا امکان هرگونه سوءاستفاده از عواطف مذهبی مسلمانان توسط آل سعود گرفته شود. این عملیات، همچنین پس از دیدار تاریخی فرستاده ویژه سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله یمن به تهران و دیدار تاریخی سخنگوی این جنبش و هیئت همراه او با رهبر معظم انقلاب انجام شد. همچنین ساعاتی پیش از انجام این عملیات بزرگ، نفت‌کش گریس ۱ نیز بعد از توقیف غیرقانونی آن توسط دولت انگلیس آزاد شد.
۳. پیروزی سیاسی انصارالله.
اما در کنار این پیروزی مهم نظامی، انصارالله یمن به پیروزی مهمی در عرصه سیاسی نیز دست یافته است. کشور‌های غربی به دلیل حمایت از عربستان و امارات در سال‌های گذشته به‌صورت مکرر انصارالله یمن را یک گروه شورشی و نامشروع دانسته و به‌ندرت حاضر به گفتگو با این جنبش می‌شدند؛ اما اکنون و پس از موفقیت‌های میدانی و پیروزی در میدان نبرد مجبور به اعتراف به مشروعیت و حقانیت انصارالله شده و حاضر به گفتگو با این جنبش شده‌اند. هم‌زمان با پیچیده‌تر شدن تحولات یمن، وزارت خارجه ایران روز شنبه ۲۶ مرداد میزبان نشستی با حضور علی‌اصغر حاجی، دستیار ارشد وزیر خارجه در امور سیاسی، محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله و سفرای چهار کشور اروپایی انگلستان، آلمان، فرانسه و ایتالیا بود. به گفته منابع خبری محور این مذاکرات در‌خصوص حل‌وفصل سیاسی بحران یمن، توقف جنگ و نیز راهکاری برای نجات غیرنظامیان یمنی بود. این نشست در‌واقع ششمین دور مذاکرات میان ایران و اروپا بر سر یمن به‌حساب می‌آید.

ارسال نظرات