پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
16 مرداد 1398 - 10:10

مدعی خادم‌الحرمینی که صلاحیت خادمی ندارد

روز ششم ذی‌الحجه سال ۱۴۰۷ (مصادف با روز نهم مردادماه ۱۳۶۶ شمسی) یادآور مراسم برائت از مشرکین زائران ایرانی خانه خدا و شهادت ۲۷۰ حجاج مظلوم ایرانی است که در مکه به دست حکام آل سعود رقم خورد. مکان و زمانی که خون ریختن در آن حرام است و این حرمت تا جایی اهمیت دارد که اعراب جاهلیت احترام این مکان و زمان را نگه می‌داشتند، اما این حرمت توسط عوامل سعودی شکسته شد.
نویسنده :
محمد مرادی
کد خبر : 3640

پایگاه رهنما :

روز ششم ذی‌الحجه سال ۱۴۰۷ (مصادف با روز نهم مردادماه ۱۳۶۶ شمسی) یادآور مراسم برائت از مشرکین زائران ایرانی خانه خدا و شهادت ۲۷۰ حجاج مظلوم ایرانی است که در مکه به دست حکام آل سعود رقم خورد. مکان و زمانی که خون ریختن در آن حرام است و این حرمت تا جایی اهمیت دارد که اعراب جاهلیت احترام این مکان و زمان را نگه می‌داشتند، اما این حرمت توسط عوامل سعودی شکسته شد. در این فاجعه، حتی به زنان و جانبازان هم رحم نکردند، به‌طوری‌که نیمی از کشته‌شدگان زنان بودند. جنایتی بزرگ که یک‌بار دیگر در سال ۱۳۹۴ در فاجعه منا، تکرار و هزاران حاجی ایرانی و غیر ایرانی به شهادت رسیدند.
مروری بر کارنامه سعودی در مراسم حج
نگاهی بر کارنامه مدیریت سعودی‌ها نشان می‌دهد که طی هفتادسال اخیر، ده‌ها مورد جنایت و فاجعه که برخی برنامه‌ریزی‌شده و تعمدی و بخشی نیز درنتیجه سوء مدیریت و بی‌کفایتی آل سعود در موسم حج رخ‌داده است که خود سندی بر بی‌کفایتی آل سعود برای مدیریت حج است.
* وقوع آتش‌سوزی گسترده براثر انفجار کپسول گاز در چادر‌های حجاج در ۱۹ آذر ۱۳۵۴ هجری شمسی که درنتیجه آن، بیش از ۲۰۰ حاجی در آتش سوختند.
* ۲۹ آبان ۱۳۵۸ که در این روز حمله مردان مسلح به مسجدالحرام و گروگان‌گیری ده‌ها زائر، هجوم مأموران امنیتی به داخل محل و درگیری‌ها که ۱۵۰ کشته و ۵۶۰ زخمی بر جای گذاشت.
*۹ مرداد ۱۳۶۶ زائران ایرانی که قصد برپایی راهپیمایی برائت از مشرکین را داشتند با مخالفت نیرو‌های امنیتی سعودی روبرو شدند و در ادامه به دستور مقامات سعودی، جنایت هولناکی را خلق کردند و بیش از ۲۷۰ حاجی بی‌گناه را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.
* ۱۱ تیر ۱۳۶۹ بر اثر ازدحام، ازکارافتادن دستگاه تهویه هوا و هرج‌ومرج داخل تونلی منتهی به اماکن مذهبی مکه، ۱۴۲۶ نفر بر اثر خفگی و ماندن زیر دست‌وپا، جان باختند.
*سوم خرداد ۱۳۷۳ در ازدحام و هرج‌ومرجی که حاصل بی‌تدبیری‌های سعودی‌ها بود، در مراسم رمی جمرات، بیش از ۲۷۰ نفر زیر دست‌وپا مانده و جان خود را از دست دادند.
*۲۶ فروردین ۱۳۷۶ در حریق عظیمی که در اردوگاه زائران رخ داد، بالغ‌بر ۳۴۰ نفر کشته و ۱۵۰۰ نفر زخمی شدند.
*۲۰ فروردین ۱۳۷۷ طی ازدحام در منا حداقل ۱۱۸ نفر کشته و ۱۸۰ نفر زخمی شدند.
*۱۲ بهمن ۱۳۸۲ ازدحام در مراسم رمی جمرات، ۲۵۱ کشته و صد‌ها مجروح بر جای گذاشت.
*۱۶ دی ۱۳۸۴ فروریختن هتلی در مرکز مکه ۷۶ کشته بر جای نهاد.
*۲۲ دی ۱۳۸۴ بیش از ۳۶۰ زائر در ازدحام در مراسم رمی جمرات در منا کشته شدند.
*۲۰ شهریور ۱۳۹۴ سقوط یک جرثقیل در مسجدالحرام، حدود ۱۱۰ کشته و نزدیک ۴۰۰ زخمی بر جای گذاشت.
*در حج سال ۱۳۹۴ نیز که اوج بی‌تدبیری و خباثت سعودی‌ها را نشان می‌داد، بیش از پنج هزار حاجی مظلومانه به شهادت رسیدند و بعضاً اجساد مطهرشان بیش از ۴۰ روز در آنجا ماند و رژیم سعودی از تحویل آن سرباز می‌زد که پس از نهیب رهبر معظم انقلاب، نسبت به تحویل اجساد شهدای منا اقدام کرد.
حج و واژه سیاسی نشدن
حج امسال در حالی آغاز شده است که حاکمان سعودی از همین ابتدا اعلام کرده‌اند که حجاج از دادن شعار سیاسی و مذهبی در حج خودداری کنند. هیئت‌وزیران سعودی عدم اجرای این امر را برابر با مجازات سنگین دانسته است. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که چند نکته در قبال آن در ذهن ایجاد می‌شود:
۱- مفهوم حج چیست؟ آیا حج به معنای صرفاً طواف خانه خدا و دیدار از اماکن مقدسه است؟ نگاهی ریشه‌ای به فریضه حج نشان می‌دهد که فلسفه حج وحدت و یکپارچگی جهان اسلام و قرار گرفتن امت اسلامی در کنار هم برای آگاهی از درد و رنج یکدیگر و حل مشکلات کلان جهان اسلام است. اکنون جهان اسلام با درد و رنج‌های بسیاری همچون اشغال فلسطین و طراحی آمریکا برای نابودی آن با طرح معامله قرن است که در نشست بحرین به شکست انجامید. بحران انسانی در یمن با حملات ائتلاف سعودی ـ. آمریکایی، وضعیت بحرانی مسلمانان در اروپا و آمریکا و ... تنها بخشی از چالش‌های جهان اسلام است. بر اساس سنت اسلامی، حج جایگاهی برای وحدت جهان اسلام در برابر این مشکلات است که اصل برائت از مشرکین محور اصلی این وحدت خواهد بود.
نکته قابل‌توجه آنکه در اقدامی قابل‌تأمل و سؤال‌برانگیز طی ماه‌های نزدیک به حج امسال، در شهر مدینه منوره و در نزدیکی مسجدالنبی آگهی‌نما‌هایی به زبان عبری نصب‌شده که به زائرین مدینه منوره خوش‌آمد می‌گوید. ناظران این موضوع را گامی در جهت عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان و هتک حرمت مقدسات اسلامی می‌دانند. روی یکی از این آگهی‌نما‌ها در نزدیکی مسجدالنبی نوشته‌شده «السلام علیکم... اهلا و سهلا بکم»، اما این عبارت به زبان‌های مختلف از جمله عبری نوشته شده است. روی این آگهی‌نما از واژه «شالوم» به معنای «سلام» در کنار واژگان دیگر استفاده شده است. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در توییتی در سایت رسمی خود تصویر واژه «شالوم» را در آگهی‌نمای خوش‌آمدگویی به زوّار در قلب مدینه منوره منتشر کرد. درحالی‌که این موضوع موجب خشم گسترده در شبکه‌های اجتماعی شده است و فعالان، این‌گونه واکنش نشان داده‌اند که هیچ دلیلی برای نوشتن واژه عبری برای خوش‌آمد گویی وجود ندارد و ورود یهودیان به شهر پیامبر (ص) حرام و ممنوع است.
۲-سعودی در حالی از سیاسی نشدن حج می‌گوید که خود در اقدامی سیاسی از ورود حجاج سوری و یمن و حتی قطری جلوگیری و برای حجاج برخی کشور‌ها همچون ایران مانع‌تراشی می‌کند. منع کردن حجاج از شعار‌های سیاسی و مذهبی، خود رفتاری کاملاً سیاسی از سوی حاکمان سعودی است که بسیاری آن را برای آمریکا، انگلیس، صهیونیست‌ها و وهابیون خوشایند می‌دانند، به‌ویژه اینکه سعودی همچنان به رفتار گزینشی در پذیرش حجاج کشور‌ها ادامه می‌دهد. سعودی که در حال کشتار مردم یمن و همراهی با صهیونیست‌ها و آمریکاست و درگیری بحران‌های سیاسی داخلی است و پرونده‌ای سیاه نیز در حوزه حقوق بشر دارد، نمی‌تواند مدعی خادمی حج باشد؛ چراکه در عمل ثابت کرده است که صلاحیت خادمی امت اسلامی را ندارد.

ارسال نظرات