پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
12 تير 1398 - 18:32

ابوظبی و تل‌آویو، نزدیک‌تر از همیشه

روند عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی در چند سال اخیر شدت گرفته است. عربستان و امارات در کنار بحرین به‌عنوان سه کشوری به شمار می‌روند که بیشترین تلاش را در این مسئله داشته‌اند.
نویسنده :
محمد حسین رحمانی
کد خبر : 3354

پایگاه رهنما :

روند عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی در چند سال اخیر شدت گرفته است. عربستان و امارات در کنار بحرین به‌عنوان سه کشوری به شمار می‌روند که بیشترین تلاش را در این مسئله داشته‌اند. عربستان رسماً به‌عنوان حامی پنهانی طرح ضد فلسطینی معامله قرن شناخته می‌شود و نشست اقتصادی مربوط به معامله قرن نیز در روز‌های چهارم و پنجم تیرماه در منامه پایتخت بحرین برگزار شد. در این میان امارات نیز روابط پنهان و آشکار زیادی با اسرائیل داشته که بررسی آن می‌تواند سطح این روابط را آشکارتر کند.

ماهیت جدید روابط امارات و رژیم صهیونیستی
امارات از سال‌های ۲۰۱۰ به بعد، روابط اقتصادی خود با رژیم صهیونیستی را به شکل متفاوتی شروع کرده است. اگر قبل از آن گاهی هرچند کوتاه به خاطر حملات و تندروی‌های اسرائیل در غزه، روابط تجاری و غیررسمی خود با این رژیم را قطع می‌کرد، اما در سال‌های اخیر رویکرد بی‌تفاوت‌تری نسبت به فلسطین در پیش‌گرفته و در چرخشی آشکار در سال ۲۰۱۴ عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات با همتای اسرائیلی خود در فرانسه ملاقات کرد و برای تأمین مالی اسرائیل در جنگ غزه پیشنهاد کمک نمود. قبل از آن نیز وی با نتانیاهو در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ دیدار داشت. برای اینکه این دیدار جنبه آشکار و رسمی نداشته باشد، وزیر امور خارجه امارات را از طریق پارکینگ هتل (ریجنسی) محل اقامت نتانیاهو به این هتل منتقل کردند. در این دیدار یوسف العتیبه سفیر امارات در آمریکا، بن زاید را همراهی می‌کرد که بعد‌ها روزنامه اسرائیلی هاآرتص پرده از آن برداشت.

ذوب شدن یخ روابط امارات و رژیم صهیونیستی
هر چه زمان به جلوتر می‌رود امارات با جسارت بیشتری به تعمیق روابط با رژیم صهیونیستی می‌پردازد. سال ۱۳۹۴ «دوری گولد» مدیرکل وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در جریان سفر به امارات و شرکت در نشست دوسالانه آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدید پذیر، از افتتاح دفتر نمایندگی رژیم صهیونیستی در امارات خبر داد و امارات سعی کرد اهمیت این اقدام را در سطح افکار عمومی کاهش دهد. در همین راستا، سخنگوی وزارت امور خارجه امارات آن را فقط اقدامی در جهت همکاری‌های بین‌المللی در موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرد که البته این محافظه‌کاری و پنهان‌کاری امارات از ترس مخالفت‌های داخلی همانند جنبش تحریم اسرائیل (BDS) صورت گرفت که اعتراضاتی نسبت به این اقدام امارات انجام داده بود.

همکاری‌های نظامی امارات و رژیم صهیونیستی
در آوریل ۲۰۱۷ میلادی، امارات در یک اقدام بی‌سابقه (باوجودی که روابط دیپلماتیک رسمی با رژیم صهیونیستی نداشت) در مانور نظامی هوایی، همراه آمریکا، اسرائیل و یونان با نام «اقدام با آگاهی» شرکت کرد. امارات در این مانور با جنگنده‌های اف ۱۶ و اسرائیل با جنگنده‌های اف ۱۵ در کنار هم حضور یافتند. در این تمرین، جنگ روی آب و همین‌طور بررسی سامانه‌های ضد موشک اس-۳۰۰ که به‌تازگی در اختیار ایران قرارگرفته بود، در دستور کار قرار گرفت. همکاری در سطح نظامی به این مانور‌ها محدود نشد بلکه امارات از مهم‌ترین کشور‌های شورای همکاری است که سلاح و تجهیزات نظامی به‌ویژه سامانه‌های دفاع موشکی و دستگاه‌های جنگ الکترونیک از رژیم صهیونیستی خریداری کرده است. همین امر باعث شد که نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم به ترزا می‌نخست‌وزیر انگلیس بگوید: «کشور‌های عربی زیادی اسرائیل را یک هم‌پیمان حیاتی می‌دانند و نه دشمن». او همچنین گفت: «خبر خوشحال‌کننده این است که دیگران (کشور‌های عربی) به طرز بی‌سابقه‌ای دور اسرائیل گرد هم می‌آیند، این مسئله‌ای است که هرگز در زندگی‌ام تصور آن را نمی‌کردم». اخیراً یکی از روزنامه‌های صهیونیستی از همکاری‌های نظامی امارات و رژیم صهیونیستی، مبنی بر خرید هواپیما‌های بدون سرنشین «بی ۵۲» و سامانه‌های دفاعی محافظت از چاه‌های نفتی توسط امارات، پرده برداشت.

زوایای تازه از روابط رژیم صهیونیستی و امارات
روزنامه صهیونیستی معاریو اخیراً جزئیاتی از روابط عمیق و همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی و ابوظبی فاش کرده است. این روابط به سبب وجود منافع مشترک میان دو طرف در حال تقویت شدن است. «یوسی ملمن» کارشناس امور اطلاعاتی معاریو نوشته است: «دشمنی با ایران و وحشت از این خطر، مشابه خطر جماعت «اخوان المسلمین» است. نیاز به مقابله با آن‌یکی از منافع مشترک میان آن‌ها به شمار می‌رود.» ملمن افزوده است: «ابوظبی روابطش را با رژیم صهیونیستی به نحوی گسترش می‌دهد که گویی رژیم صهیونیستی یکی از امارت‌های مستقل امارات است. این روابط همچنین بر پایه معاملات تسلیحاتی است؛ زیرا تل‌آویو به ابوظبی تجهیزات مرتبط با امور اطلاعاتی می‌فروشد.» ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که با بن زاید روابط خوبی دارد به رژیم صهیونیستی اجازه داده است تجهیزات نظامی مبتنی بر فن‌آوری آمریکایی را به ابوظبی بفروشد.» شرکت سایبری NSO که مرکز آن در هرتزلیا در شمال تل‌آویو واقع‌شده است، نرم‌افزار موسوم به «وجسوس» را به امارات فروخته است. این نرم‌افزار به دستگاه اطلاعاتی امارات امکان می‌دهد به تلفن‌های همراه افرادی که مخالف رژیم این کشور هستند نفوذ و به اطلاعات این افراد دسترسی پیدا کند.

امارات: روابط بین ما و اسرائیل برادرانه است!
در ادامه پروسه عادی‌سازی روابط ارتجاع عرب با رژیم صهیونیستی، نماینده وزیر دفاع امارات در پاسخ به سؤال یک خبرنگار آمریکایی گفته: امارات و اسرائیل نه‌تن‌ها تهدیدی برای هم نیستند بلکه مانند دو برادرند. ژنرال «عبدالله محمد هاشمی»، نماینده وزارت دفاع امارات در گفت‌وگو با یک رسانه نظامی آمریکایی با نام «دفاع و هوافضا» و در پاسخ به این سؤال که «آیا افزایش توان نظامی امارات تهدیدی برای اسرائیل خواهد بود؟» گفته: «روابط دو دولت مانند رابطه دو برادر است و امارات هرگز وارد جنگ علیه اسرائیل نمی‌شود، زیرا هردو هم‌پیمانان آمریکا هستند و واشینگتن به آن دو اجازه جنگ و درگیری با هم را نمی‌دهد.»

 

ارسال نظرات