جمعه ؛ 30 شهريور 1403
09 تير 1398 - 14:19

پیام اقتدار دفاعی ایران با شلیک به پهپاد فوق مدرن آمریکا

در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی که در حال تعرض به حریم هوایی کشورمان بود، توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد.
کد خبر : 3316

پایگاه رهنما:

در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی که در حال تعرض به حریم هوایی کشورمان بود، توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد. این پهپاد از پایگاه هوایی الظفره در امارات برخاسته بود. این اقدام سپاه موجب بهت کارشناسان سیاسی و صاحب‌نظران نظامی در جهان قرار گرفت. خانم «اولریکه فرانک» متخصص کاربرد‌های نظامی پهپادها، با دردناک خواندن سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط پدافند هوافضای سپاه، تصریح کرد که تصور این بود که این پهپاد هدف قرار نخواهد گرفت، اما آمریکا وجهه خود را از دست داد. فرانک با اشاره به اینکه «این پهپاد، بزرگ‌ترین پهپاد نظامی مورداستفاده است»، توضیح داد: «بحث پهپادی است که عرضش از یک بال تا بال دیگر حدود ۴۰ متر است و تقریباً شبیه هواپیما‌های تجاری است. این سیستم پهپادی به نام «جاروبرقی اطلاعات» شناخته می‌شود، چراکه انباشته از فنّاوری‌های برتر تجسسی برای عملیات‌های نظارت و شناسایی است.» این کارشناس آمریکایی تأکید کرد: «تصور این بود که این پهپاد مورد هدف قرار نخواهد گرفت. در نتیجه یک ضرر اقتصادی است و درعین‌حال از دست دادن وجهه و موضوع سیاسی که مسئله‌ساز است.» از همین منظر، برخی سقوط این پهپاد را نوعی «واتر گیت» آن‌هم در سالی که ترامپ نیازمند رأی مردم برای دوره دوم ریاست جمهوری است، می‌دانند. خبرگزاری شینهوا هم گزارش کرد از دیدگاه ایران اقدام به ساقط کردن این پهپاد که وارد حریم مرزی این کشور شده است پیام روشنی است مبنی بر اینکه تهران می‌تواند باقدرت از مرزهایش دفاع کند. هم‌زمان روزنامه گلوبال تایمز ارگان حزب حاکم چین هم نوشت: ایران به این شکل اعلام کرده است که برای دفاع از حریم هوایی و مرز‌های خود تعلل نخواهد کرد و هر تجاوزی را بااقتدار پاسخ خواهد داد. وال‌استریت ژورنال هم نوشته، دونالد ترامپ یک ایران مطیع‌تر می‌خواست، اما برعکس آن نصیبش شد. شبکه تله‌سور هم در صفحه توئیتر خود به زبان انگلیسی نوشت: «ایران به‌جایی ضربه زد که پرزیدنت ترامپ درد را آنجا بیشتر احساس می‌کند… یعنی غرورش را.» این شبکه با انتشار ویدیویی از پهپاد آمریکایی افزود: «ایران آمریکا را سرجایش می‌نشاند.»، اما پهپاد «گلوبال هاوک» چه ویژگی‌هایی داشت که تا این میزان، مقامات آمریکا را آشفته کرده است.

ویژگی‌های پهپاد آمریکایی
پهپاد گلوبال هاوک (Global Hawk) محصول شرکت نورثروپ-گرومن آمریکا با نام اختصاری آر. کیو ۴ است که به‌منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی آمریکا به کار گرفته می‌شود. بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط شرکت سازنده «گلوبال هاوک» ازجمله ویژگی‌های بارز این پهپاد، مداومت پروازی زیاد (بیش از ۳۲ ساعت بدون سوخت‌گیری) در ارتفاع پروازی زیاد (۶۰ هزارپا معادل با ۱۸ کیلومتر از سطح زمین) برای انجام مأموریت اصلی خود یعنی تصویربرداری و نقشه‌برداری آنلاین مناطق وسیع به‌وسیله دوربین‌ها و سنسور‌های مختلف است به‌طوری‌که قادر است محوطه‌ای به مساحت ۱۰۰ هزار کیلومترمربع را در یک روز اسکن و نقشه‌برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند. برد عملیاتی این پهپاد حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ ناتیکال مایل (بیش از ۲۲ هزار کیلومتر) است و قادر به اجرای مأموریت در تمام شرایط آب و هوایی خواهد بود. گلوبال هاوک را می‌توان از جمله تسلیحات گران‌قیمت ارتش آمریکا برشمرد چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار یعنی به میزان ساخت و فروش ۱۲ فروند هواپیمای اف ۱۶ است و از این حیث، از گران‌ترین پهپاد‌های آمریکایی محسوب می‌شود. بر همین اساس، می‌توان گفت که سپاه پاسداران، غول ۲۲۰ میلیون دلاری آمریکا را تبدیل به آهن‌پاره کرد.

قدرت پدافندی ایران
نکته مهم این است که پهپاد «گلوبال هاوک» آمریکا با آتش سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» بومی نیروی هوافضای سپاه مورد هدف قرارگرفته و ساقط‌شده است. سامانه پدافندی سوم خرداد، یک سامانه پدافند موشکی بومی باقابلیت تحرک بالا است که در سال ۱۳۹۳ توسط نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. این سامانه پدافندی میان برد برای انهدام انواع اهداف هوایی در ارتفاع متوسط است که از قابلیت درگیری با اهداف تا ارتفاع ۲۷ کیلومتری برخوردار است. سامانه پدافندی «سوم خرداد» قابلیت انهدام اهداف را در برد ۷۵ کیلومتری دارد و می‌تواند به‌طور هم‌زمان با ۴ هدف درگیر شود. مقابله با هواپیما‌های تاکتیکی و استراتژیک، بالگرد، موشک‌های کروز و پهپاد ازجمله مأموریت‌های این سامانه است که می‌تواند در شرایط جنگ الکترونیک نیز به‌خوبی اهداف خود را سرنگون کند. ‏ بنابراین، ساقط کردن پهپاد فوق مدرن آمریکا توسط سامانه‌های کاملاً بومی ایران یک شکست بزرگ برای آمریکا به شمار می‌رود. به همین دلیل آمریکا که نمی‌توانست به این مسئله اعتراف کند سعی کرد سناریوی دیگری برای توجیه این شکست فراهم کند و آن اینکه ایران را متهم به حمله به پهپاد آمریکایی در آب‌های بین‌المللی کرد.

پیام‌های اقدام قاطع ایران
ساقط کردن یک فروند پهپاد عملیاتی _. جاسوسی آمریکا توسط سپاه پاسداران پیام‌های متعددی برای آمریکا و متحدانش به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱-جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع خود کوتاه نمی‌آید و هرگونه تهدید را بااقتدار پاسخ می‌دهد؛ ۲-جنگ روانی پرفشار آمریکا در ماه‌ها و روز‌های گذشته اگرچه با پشتوانه حرکت ناو‌های نظامی و جنگنده‌ها همراه بود، اما در اعتمادبه‌نفس جمهوری اسلامی، اندکی تزلزل ایجاد نکرد و ایران اسلامی در دفاع از میهن اسلامی، محکم‌تر از گذشته با عزمی راسخ و استوار ایستاده است؛ ۳-سقوط پیشرفته‌ترین پهپاد عملیاتی جهان این پیام را برای آمریکایی‌ها به دنبال داشت که انهدام تجهیزات نظامی پیشرفته آمریکا در برابر قدرت نظامی و جنگ الکترونیک ایران بسیار آسان و دست‌یافتنی است؛ ۴-همچنین از مهم‌ترین پیام‌های سقوط این پهپاد نوعی پیام به دوستداران انقلاب اسلامی در سراسر جهان است که بدانند جمهوری اسلامی در اوج اقتدار قرار دارد و تهدید‌های ترامپ، تحریم‌های خصمانه و درعین‌حال درخواست‌های ملتمسانه مذاکره، اندک تغییری در روحیه انقلابی ملت غیور ایران نداشته است؛ ۵-اکنون با سرنگونی پهپاد بسیار پیشرفته آمریکا، بخشی از توانمندی و قدرت نظامی و دفاعی ایران به‌روشنی در معرض مشاهده جهانیان به‌ویژه مقامات جنگ‌طلب کاخ سفید قرارگرفته است. نیرو‌های نظامی ایران طی دهه‌های گذشته توانسته‌اند با استفاده از تجربه جنگ هشت‌ساله، علی‌رغم تحریم‌های تسلیحاتی غرب، در بخش‌های مختلف صنعت دفاعی پیشرفت‌های گسترده‌ای داشته و به خودکفایی برسد؛ لذا پیام مهم و قاطع عملیات اخیر ایران نشان دادن مجدد اقتدار نظامی و دفاعی ایران به جهان بود.

ارسال نظرات