پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
15 خرداد 1398 - 01:00

سفر ترامپ به لندن برای ماهی‌گیری از آب گل‌آلود برگزیت

ترامپ امیدوار است که در صورت به قدرت رسیدن جانسون بار دیگر بریتانیا به دنباله‌رو محض آمریکا در عرصه جهانی تبدیل شود
کد خبر : 3120

پایگاه رهنما :

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز - دوشنبه- طی سفری رسمی و سه روزه عازم لندن پایتخت انگلستان شد. در روز‌های منتهی به انجام این سفر که با پایان دوران صدارت ترزا می‌می نیز همراه است، ترامپ اظهاراتی مداخله‌جویانه و جنجالی را بر زبان آورده که خشم بخشی بزرگ از جامعه سیاسی انگلیس را در پی داشته است. اظهارات مداخله‌جویانه رئیس کاخ سفید این احتمال را به همراه داشته که هزاران نفر از شهروندان انگلیسی، در اعتراض حضور ترامپ در لندن دست به اعتراض بزنند؛ به همین منظور مقام‌های امنیتی انگلیسی بیش از ۱۰ هزار مأمور پلیس را برای برقراری نظم و حفاظت از رئیس جمهور آمریکا فراخوانده‌اند.

در واقع، ترامپ قبل از ورود خود به لندن از یک سو، با طرح دخالت‌های افراط‌گرایانه در ارتباط با تعیین جانشین ترزا می‌و مساله برگزیت، خشم و نفرت سیاست‌مداران و جامعه انگلیس را برانگیخته است.



ترامپ از طرح خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا چه می‌خواهد.

در یکی از مهم‌ترین اظهارنظر‌های قبل از سفر ترامپ به لندن، او مصاحبه با ساندی تایمز گفت: «بریتانیا باید با درخواست اتحادیه اروپا برای پرداخت ۳۹ میلیارد پوند در صورت ترک این اتحادیه مخالفت کند و اگر بروکسل حاضر به کوتاه آمدن در برابر درخواست‌های لندن نباشد، باید از مذاکرات برگزیت خارج شود... اگر بریتانیایی‌ها امتیازاتی را که دنبال آن هستند، به دست نیاورند، باید از مذاکرات خارج شوند، من اگر بودم این کار را می‌کردم. اگر شما به یک توافق منصفانه دست پیدا نکنید، باید خارج شوید.»

در تحلیل این اظهارات دونالد ترامپ می‌توان دو هدف عمده را مورد توجه قرار داد. هدف اول این‌که رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد که اتحادیه اروپا را تضعیف و وحدت میان اعضا را کاهش دهد. اتحادیه‌ای منسجم، هم‌صدا و متحد به هیچ عنوان نمی‌تواند در راستای تامین منافع آمریکا باشد؛ زیرا از یک طرف این امکان وجود دارد که اتحادیه اروپا در مقام رقیبی بزرگ در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی در برابر آمریکا قد علم کند و از طرف دیگر، حضور قدرت‌های بزرگ در جرگه اعضای اتحادیه اروپا زمینه‌ساز کاهش نفوذ این کشور است و در بلنددمت نمی‌تواند تامین کننده منافع آمریکا باشد.

دومین هدف ترامپ را می‌نزدیک کردن بزرگ‌ترین قدرت نظامی قاره اروپا یعنی انگلستان به واشنگتن ارزیابی کرد. او با دادن وعده‌هایی همانند معافیت لندن از پرداخت تعرفه‌های تجاری و دادن برخی امتیازات اقتصادی به این کشور، آن‌ها را به سمت نزدیکی بیشتر به آمریکا و دور شدن آن‌ها از اتحادیه اروپا ترغیب می‌کند. از ابتدای به قدرت رسیدن، دونالد ترامپ نشان داده که هیچ‌گونه رغبتی به همکاری جمعی و حضور در اتحادیه‌ها ندارد و اصطلاحا بر مبنای دکترین خروج، مشتاق به برقرار‌ی مناسبات یک سویه با کشور‌های مختلف است.



ترامپ در سودای نخست‌وزیر جانسون و احیای دنباله‌روی مطلق لندن از واشنگتن

بُعد دیگر دخالت رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه سفر خود به انگلیس را می‌توان در انتقاد شدیداللحن از ترزا می‌نخست وزیر مستعفی این کشور و حمایت از نخست‌وزیر «بوریس جانسون» وزیر خارجه پیشین انگلستان ارزیابی کرد. در همین ارتباط، ترامپ با «جالب» خواندن رقابت افراد مختلف در حزب محافظه کار انگلیس برای تصدی این پست و با این ادعا که همه رقبا را می‌شناسد و در این زمینه «سخت مطالعه کرده» است، گفت: فکر می‌کنم که کار بوریس (جانسون) بسیار خوب باشد. او (در این سمت) بسیار عالی خواهد بود. رئیس جمهوری آمریکا به جانسون توصیه کرد که فساد اخلاقی و فرزند نامشروعی که از روابط خارج از ازدواج خود داشته و رسوایی گسترده‌ای برای وی در پی داشته، نباید او را از رقابت برای نخست وزیری بازدارد.

حمایت علنی ترامپ از یک نامزد از میان ۱۲ نامزد حاضر برای تصدی منصب نخست‌وزیری انگلستان، این پرسش را مطرح می‌کند که او چه اهدافی را پی گیری می‌نماید؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان از مساله‌ای مهم در افکار رئیس کاخ سفید پرده برداشت؛ بر این اساس که ترامپ در پی آن است که معادله «بوش-بلر» را احیا و تکرار کند. در سال‌های ابتدای دهه ۲۰۰۰ تونی بلر نخست‌وزیر وقت دولت انگلستان، بدون هیچ قید و شرطی با سیاست‌های جرج بوش همراهی می‌کرد و به نوعی لندن به دنباله‌رو مطلق راهبرد آمریکا درعرصه سیاست خارجی تبدیل شده بود.

در مقطع کنونی نیزبوریس جانسون، بار‌ها حمایت خود را از ترامپ و سیاست‌هایش به طور عنی اعلام کرده است. در وضعیت کنونی نیز رئیس جمهور آمریکا به خوبی بر این امر واقف است که در صورت به قدرت رسیدن جانسون بار دیگر این امکان بسیار محتمل خواهد بود که بریتانیا به دنباله‌رو محض آمریکا در عرصه جهانی تبدیل شود. این فرصت ایده‌آل برای ترامپ در شرایطی است که طی بیش از دو سال گذشته در زمینه پیدا کردن متحد برای خود، او در سطح جهانی با مشکلات زیادی همراه شده و تعداد دوستان او در میان رهبران سیاسی جهان بسیار محدود هستند.



به ستوه آمدن سیاست‌مداران انگلیسی از مداخل‌جویی ترامپ

اظهارات دونالد ترامپ، اما با واکنش سرسختانه برخی از سیاست‌مداران انگلیسی همراه شده است. در همین زمینه، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس ضمن انتقاد از سخنان حمایت آمیز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از «بوریس جانسون» برای تصدی نخست وزیری این کشور، این اظهارات را «دخالت غیر قابل قبول در دموکراسی انگلیس» خواند. این مقام انگلیسی شنبه شب افزود: «نخست وزیر بعدی انگلیس نه توسط رئیس جمهوری ایالات متحده و یا ۱۰۰ هزار عضو حزب محافظه کار، بلکه با رأی مردم بریتانیا و در یک انتخابات عمومی برگزیده می‌شود.»

علاوه بر رهبر حزب کارگر، صادق خان، شهردار لندن در مطلبی برای روزنامه آبزرور گسترانیدن فرش قرمز برای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را در سفر قریب‌الوقوع سه روزه‌اش به لندن مورد انتقاد قرار داد؛ سفری که انتظار می‌رود روز سه شنبه با اعتراضات گسترده‌ای در پایتخت انگلیس همراه باشد. در ادامه شهردار لندن گفت: ترامپ بزرگترین نمونه یک تهدید رو به رشد جهانی است. جنبش‌های راست افراطی در سراسر جهان رو به افزایش هستند و حقوق، آزادی و ارزش‌هایی را که به سختی به دست آورده‌ایم و جوامع، دموکراسی و آزادی ما را برای بیش از ۷۰ سال تعیین کرده‌اند، تهدید می‌کنند.

وی ادامه داد: ویکتور اوربان در مجارستان، ماتئو سالوینی در ایتالیا، مارین لوپن، در فرانسه و نایجل فاراژ در انگلیس برای دستیابی به حمایت از همان رفتار‌های فاشیستی قرن بیستم، اما با روش‌های گمراه کننده جدید برای ارائه پیام‌های خود استفاده می‌کنند. آن‌ها در مکان‌هایی به نفوذ، قدرت و جایگاه دست پیدا می‌کنند که تا همین چند سال قبل غیر قابل تصور بود.

شهردار لندن همچنین گفت: ترامپ مردی است که تلاش می‌کند تا از ترس ساکنان لندن در پی حمله تروریستی در این شهر سوءاستفاده کند، توئیت‌های یک گروه راست افراطی انگلیسی را بزرگ جلوه داده، گزارش‌های علمی مستدل درباره خطرات تغییرات جوی را اخبار جعلی نامیده و حالا بی‌شرمانه تلاش می‌کند تا در رقابت رهبری حزب محافظه کار با حمایت از بوریس جانسون مداخله کند، چون بر این باور است که او می‌تواند در دفتر نخست وزیر انگلیس و برای دستور کار تفرقه اندازانه‌اش یک متحد به دست بیاورد.
منبع: الوقت

ارسال نظرات