پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
01 خرداد 1398 - 10:33

رونمایی از معامله قرن

روزهای سوم و چهارم مرداد ، منامه پایتخت بحرین قرار است میزبان نشستی با هدف جذب سرمایه گذاری در مناطق فلسطینی باشد.
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 3018

روزهای سوم و چهارم مرداد ، منامه پایتخت بحرین قرار است میزبان نشستی با هدف جذب سرمایه گذاری در مناطق فلسطینی باشد. در متن بیانیه ای که توسط کاخ سفید با همراهی بحرین منتشر شده،این طرح توسط جارد کوشنر داماد یهودی تبار دونالد ترامپ تهیه و طرحی است که در صورت موفقیت موجب دوستی بین فلسطین و رژیم صهیونیستی خواهد شد و همانطور که در ظاهر امر پیداست اهداف این طرح بر پایه اقتصاد بنا شده است. البته عده ای معتقدند از جمله اهداف پنهان این طرح کشاندن فلسطینی ها پای میز مذاکره اقتصادی و در قالب آن با دادن پیشنهادهای وسوسه کننده برای گرفتن امتیازات سیاسی از آنهاست.
قصد داریم به چند سوال در مورد طرح معامله قرن و تصمیم جدید کاخ سفید با هدف جذب سرمایه گذاری در مناطق فلسطینی پاسخ دهیم :

معامله قرن ؟
طرح معامله قرن طرحی به اصطلاح ابتکاری از جانب رئیس جمهور آمریکا ، دونالد ترامپ است، طرحی که پس از گذشت ماهها ، هنوز از جزئیات این طرح خبری منتشر نشده است و هر بار در مورد بیان جزئیات این طرح طفره رفته اند و اطلاعات ناقص یا قطره چکانی داده اند . اما به نظر می رسد ترامپ قصد دارد تا افتخار آشتی دادن فلسطینی ها و اسرائیلی ها که دهه هاست با شکست مواجه شده را به خود اختصاص دهد. سال گذشته بود که رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در راستای تحقق طرح معامله قرن ، بیت المقدس را به جای تل آویو پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کرد. اقدامی که با اعتراض کشورهای عربی مواجه شد . در مقابل گروه های فلسطینی نیز به شدت از این اقدام ترامپ آزرده خاطر هستند و بعید است تن به معامله اینچنینی بدهند . این در حالی است که نتانیاهو نیز حداقل ظاهر کار را حفظ نمی کند و گفته اگر این طرح به نفع اسرائیل نباشد زیر بار نمی رود. با تمام این توضیحات هیچکس نمی داند که مقامات آمریکایی که طراحان معامله قرن هستند ، افرادی مانند جارد کوشنر ، داماد دونالد ترامپ ، جیسون گرین بلت ، فرستاده ویژه آمریکا در خاورمیانه و دیوی فریدمن ، سفیر آمریکا در اسرائیل دوباره چه خوابی برای خاورمیانه دیده اند.

بحرین کجای ماجراست؟
اگر 10 سال پیش در مورد برگزاری نشست معامله قرن در یک کشور عربی صحبت می شد احتمالاً تمام کشورهای عربی دست به تظاهرات گسترده می زدند اما امروز بحرین این جزیره کوچک در کمال وقاحت و بصورت علنی تاریخ نشست و مکان این اجلاس را منتشر می کند و منامه را جایگاهی برای این معامله معرفی می کند. البته سعودی ها ، اماراتی و...پشت پرده با مقامات اسرائیلی دیدار می کنند . نتانیاهو بصورت علنی به مسقط سفر می کند و هیچ صدای اعتراضی از حاکمان عرب منطقه شنیده نمی شود. طبیعی است که فلسطینی ها نیز از این وضعیت عصبانی باشند و احساس کنند که اعراب پشت آنها را خالی کرده اند. طی این مدت تنها روزنامه الوفاق بود که بیانیه ای منتشر کرد و در بخشی از این بیانیه با انتقاد از حکام بحرین نوشت :« معامله فروش قدس و فلسطین خیانتی بزرگ است . تلاش نظام بحرین برای میزبانی از این معامله خروج از تمامی آرمان های ملی ، انسانی و اسلامی است. تمام مردم بحرین با تبدیل کشورشان به ایستگاهی برای امضای نسخه جدیدی از معاهده بالفور مخالفند. نظام هیچگونه مشروعیتی برای تحرک به نام بحرین و قبول میزبانی این پروژه فاجعه بار ندارد. »

سطح مذاکرات ؟
ظاهراً طبق توافقی که انجام شده ، قرار است نشست منامه در سطح وزیران خارجه برگزار نشود و فقط افرادی در حوزه اقتصادی مانند وزیران امور دارایی در جلسه شرکت کنند. کاخ سفید هم در اقدامی امنیتی و محرمانه از اعلام اسامی شرکت کنندگان در این نشست خودداری کرده و می گوید پیش از نشست منامه فهرست کسانی که در آن مشارکت خواهند داشت ، اعلام خواهد شد. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز نوشته : « طرح آمریکا در این نشست ، شامل امتیازهای اقتصادی بزرگ برای فلسطینی هاست اما شامل تشکیل یک کشور دارای حاکمیت کامل برای آنها نیست . » که این امر با واکنش و اعتراض گروه های فلسطینی مواجه شده است.

عکس العمل فلسطینی ها ؟
پس از انتشار این بیانیه از سوی کاخ سفید به نظر می رسد گروه های فلسطینی بیش از پیش از اقدام واشنگتن عصبانی اند تا جایی که روزنامه القدس فلسطین به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده : « دولت آمریکا تصمیمی مبنی بر به تاخیر انداختن اعلام طرح موسم به معامله قرن تا اطلاع ثانوی گرفته است . » جارد کوشنر نیز در گفتگویی با این روزنامه گفته : « آمریکا کارگاه اقتصادی بین المللی در 25 ژوئن در بحرین به منظور تشویق به سرمایه گذاری در اراضی فلسطین برگزار خواهد کرد که این بخش اول از طرح صلح خاورمیانه خواهد بود . » در همین حال دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین اعلام کرده : « مقاومت با پشتیبانی و حمایت مردم فلسطین معامله قرن را شکست خواهد داد و بازگشت به سرزمین های اشغالی به خواست الهی اجتناب ناپذیر است . »

طرح شکست خورده؟
به نظر می رسد طرح موسوم به معامله قرن طرحی از پیش شکست خورده باشد . این طرح نیز مانند دیگر طرح های اقتصادی دونالد ترامپ طرحی کاملاً هدفمند در راستای تجارت شخصی جناب پرزیدنت است . طرح هایی که بر خواسته های دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک کاخ سفید ارجحیت دارد و کاملاً شخصی است . دولت ترامپ تا پیش از اعلام معامله قرن جایگاه خاصی در بین فلسطینیان نداشت و پس از به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل اوضاع بدتر شد و محمود عباس اعلام کرد : « هرگز طرح آمریکا را نخواهد پذیرفت زیرا قدس فروشی نیست . » وی پس از انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس اعلام داشت : « تشکیلات خودگردان از این پس حضور آمریکا در روند گقتگوهای صلح یا هرگونه طرح صلح پیشنهادی از آنها را نخواهد پذیرفت . » بر همین اساس به نظر می رسد آمریکایی ها شانس چندانی برای کاسبی بر سر معامله قرن نخواهند داشت و حتی فلسطینی ها اعلام کرده اند حاضر نیستند با میانجیگری آمریکا مذاکره کنند.



ارسال نظرات