دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
25 ارديبهشت 1398 - 15:36

"گمانه زنی های انفجار در فجیره"

انفجار‌های روزیکشنبه در بندر استراتژیک نفتی (فجیره) امارات، که طی آن چندین کشتی نفتی مورد حمله واقع شدند. گمانه زنی‌های متفاوتی را به دنبال داشت اینکه چگونه و توسط چه کسی کسانی این اقدام صورت گرفته ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. با وجود گزارش رسانه‌های عربی از اعزام تیم حقیقت یاب به این بندر هنوز جزئیاتی از عاملین این اقدام منتشر نشده است.
نویسنده : موسی رشید
کد خبر : 2975

پایگاه رهنما

انفجارهای روزیکشنبه در بندر استراتژیک نفتی(فجیره)امارات،که طی آن چندین کشتی نفتی مورد حمله واقع شدند.گمانه زنی های متفاوتی را به دنبال داشت اینکه چگونه و توسط چه کسی کسانی این اقدام صورت گرفته  ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است.با وجود گزارش رسانه های عربی از اعزام تیم حقیقت یاب به این بندر هنوز جزئیاتی از عاملین این اقدام منتشر نشده است.
رسانه های اماراتی در ابتدا از ترس پیامدهای سیاسی،اقتصادی و امنیتی سعی کردند با سانسور خبری این اتفاق را تکذیب کنند و شرایط را عادی جلوه دهند.اما پس از چند ساعت سکوت خبری،یکشنبه  شب مقامات اماراتی این اتفاق را تأیید و بدون بیان جزئیات، آن را اقدام خرابکارانه اعلام کردند.مقامات اماراتی  گفته اند 4 کشتی در نزدیکی آبهای منطقه ای این کشور مورد هدف خرابکارانه قرار گرفته است و وزیر انرژی سعودی "خالد الفالح"  هم ضمن تأیید این خبر گفته دو نفتکش از این 4 کشتی نفتی متعلق به عربستان می باشد.
در حالی که رسانه های اماراتی و سعودی آمار ضد و نقیضی در این زمینه ارائه کردند .ولی گفته می شودتعداد کشتی های مورد هدف بیشتر بوده است.
بلافاصله، با انتشار و رسانه ای شدن خبر انفجار کشتی ها در بندر فجیره  بازار بورس امارات و عربستان سعودی دچار التهاب شد و بهم ریخت.و همچنین قیمت نفت بالا رفت.البته  مسئولین اماراتی مسدود شدن قسمتی از بندر فجیره و تعطیلی فرودگاه فجیره را رسانه ای نکردند.
افشا نکردن ابعاد این ماجرا و سکوت معنادار مقامات اماراتی، ابهام هایی را نسبت به این مسئله ایجاد کرده و همین امر موجب شد تا کارشناسان و تحلیلگران حوزه سیاسی گمانه زنی ها و فرضیه های گوناگون را ارائه کنند.
برخی بر این باورند که این یک ماجرای ساختگی است و یا خرابکاری عمدی با اهداف سیاسی بوده است.آل سعود و رژیم صهیونیستی با موج سواری بر این حادثه ایران را مقصر این ماجرا دانسته (و با توجه به تنش چند هفته اخیر بین ایران و آمریکا) سعی کردند تا واشنگتن را از این طریق علیه تهران تهییج کنند.چون اسرائیل از تنش آفرینی سود می برد. عربستان و اسرائیل قصد دارند آمریکا به نیابت از آنها وارد جنگ با ایران شود.
اما بسیاری از کارشناسان نقش ایران را در این ماجرا رد می کنند و مسبب اصلی این حادثه را رژیم صهیونیستی معرفی می کنند در این میان بعضی می گویند نقش آمریکا را نباید نادیده گرفت چون قصد دارد با ناامن نشان دادن منطقه می تواند باج خواهی خود از اعراب را روز به روز بیشتر و بیشتر کند.
به هر حال این حادثه نشان داد که هرگونه اقدام غیر مسئولانه می تواند به افزایش تنش در منطقه بینجامد و منافع کشورها و ملتها را با خطر بزرگی مواجه سازد. و امنیت و سلامت کشتیرانی و عبور مرور دریایی را با خطر روبروکند.این حادثه به آمریکا و متحدان غربی و عربی نشان داد که عبور نفت از خط لوله 360کیلومتری امارات از شرق ابوظبی به بندر فجیره در ساحل دریای عمان بدون نیاز به تنگه هرمز ، نه تنها خالی از خطر نیست بلکه ناامن تر از تنگه هرمز خواهد بود و اینکه مسیر جایگزینی برای تنگه هرمز قابل اتکاء نیست.
 

ارسال نظرات