دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
15 ارديبهشت 1398 - 17:10

موشک جواب موشک

بالاخره آنچه که تمام دنیا منتظرش بودند اتفاق افتاد . کره شمالی در یک اقدام جسورانه و وعده خود مبنی بر تجدید نظر در سیاست خود در قبال آمریکا عمل کرد و روز گذشته چند موشک با برد کوتاه را برای آزمایش به سمت شرق شلیک کرد.
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 2875
موشک جواب موشک
بالاخره آنچه که تمام دنیا منتظرش بودند اتفاق افتاد. کره شمالی در یک اقدام جسورانه و وعده خود مبنی بر تجدید نظر در سیاست خود در قبال آمریکا عمل کرد و روز گذشته چند موشک با برد کوتاه را برای آزمایش به سمت شرق شلیک کرد. درست است که این موشک‌ها به کسی و جایی برخورد نکرده است، ولی نشان داد که مذاکرات بین پیونگ یانگ و واشنگتن بیهوده بوده و کره شمالی تصمیم گرفته مذاکرات با آمریکا را برهم زند، زیرا طبق معمول واشنگتن با بد عهدی‌های خود کره شمالی را پشیمان کرده است.
پاسخ به رزمایش کره جنوبی و آمریکا
بعد از مذاکرات هانوی، مقامات کره شمالی پی بردند که مذاکره با واشنگتن بی فایده است و امیدی به آینده این مذاکرات نیست تا جایی که در دیدار هفته گذشته کیم با پوتین، رهبر کره شمالی از سوء نیت آمریکایی‌ها گفت و چند بار نیز تأکید کرد، از این پس حاضر به پذیرش مایک پمپئو در مذاکرات احتمالی آتی نیست و وی را دروغگو خطاب کرد. اما اصل ماجرا به تمرین نظامی مشترک بین سئول و واشنگتن بر می‌گردد. اقدامی که هفته گذشته توسط سربازان کره جنوبی و آمریکا برگزار شد و پیونگ یانگ این اقدام را اقدامی علیه شبه جزیره کره نامید. اقدامی که صلح را در دو کره به مخاطره می‌اندازد و تهدیدی مستقیم علیه کره شمالی به حساب می‌آید. مطمئناً اقدام دیروز پیونگ یانگ هشداری گرچه مختصر، اما جدی به مقامات واشنگتن بود تا سیاست‌های زورگویانه و گانگستری خود را در شبه جزیره دنبال نکنند.
عبوراز خط قرمز آمریکا
مقامات کره شمالی اعلام کرده اند «آزمایش‌های موشکی روز شنبه آشکارا ناخرسندی این کشور را از تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی آمریکا در قالب خلع سلاح هسته‌ای و توقف آزمایش موشک‌های بالستیک قاره پیما با کلاهک‌های اتمی نشان می‌دهد. طبیعتاً پرتاب موشک‌ها هرچه باشد نتیجه شکست دور دوم گفتگو‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ویتنام است.»
با تمامی این اوصاف به نظر می‌رسد پیونگ یانگ از برنامه‌های محدود و ممنوع کننده آمریکا کاملاً عبور کرده است
مذاکرات بی نتیجه
۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ بود که رسانه‌های دنیا در سنگاپور جمع شدند تا مذاکرات بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در هتل کپلا واقع در جزیره سنتوزای سنگاپور را پوشش دهند مذاکراتی که از آن به عنوان مقدمه‌ای برای خلع سلاح کامل شبه جزیره کره یاد کردند. مذاکراتی که در پایان آن هیچ سندی منتشر و امضاء نشد، فقط طرفین متعهد شدند که برای خلع سلاح شبه جزیره تلاش کنند. اما درست پس از ده روز رئیس جمهور آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی تحریم‌های اقتصادی علیه پیونگ یانگ را به مدت یک سال تمدید کرد. دور دوم مذاکرات بین دو کشور این بار در ویتنام (هانوی) برگزار شد. این بار نیز بدتر از دور اول بدون هیچ نتیجه‌ای باقی ماند و طرفین بدون هیچ دستاوردی هانوی را ترک کردند. در این نشست ترامپ پیشنهاد کرده بود کره شمالی تمامی تأسیسات هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی خود را به طور کامل از بین ببرد تا تحریم‌های آمریکا برداشته شود. این در شرایطی است که پیونگ یانگ چه در زمان مذاکرات و چه بعد از آن اعلام کرده تنها زمانی حاضر به پذیرش این شرایط است که واشنگتن تضمین‌های لازم را در این زمینه به کره شمالی بدهد در غیر اینصورت قادر به انجام هیچ کدام از این تعهدات نخواهد بود.
کارت ضمانت
بسیاری از تحلیل گران معتقدند: پیونگ یانگ توانایی هسته‌ای خود را یک تضمین امنیتی مقابل دشمنان خود همچون آمریکا می‌داند و در واقع کارت ضمانت در مقابل تهدیدات و فشار‌های دشمنان، این کارت برای امنیت کره شمالی حیاتی است. در چنین شرایطی پیونگ یانگ معتقد است دست کشیدن از توانایی‌های اتمی و هسته‌ای خود نوعی خودزنی به حساب می‌آید. مطمئناً کره شمالی تا بدین جای کار بار‌ها واشنگتن را امتحان کرده است و هربار هم واشنگتن از این آزمون‌ها روسیاه بیرون آمده است، اما این بار پیونگ یانگ در اقدامی هوشمندانه و مبتکرانه توپ را به زمین آمریکا پرتاب کرده است اقدامی که کاملاً به ضرر آمریکا تمام شده است و حتی ممکن است شکست مذاکرات ترامپ با کیم تاثیر مستقیم در آینده سیاسی رئیس جمهور آمریکا داشته باشد تقریباً یک سال به انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است و ممکن است شکست‌های پی در پی جمهوری خواهان و خارج شدن از معاهدات بین المللی در انتخابات آینده کاخ سفید بسیار تاثیرگذار باشد.

سید فرشید کاظمی پیرسرا
منبع: khamenei.ir

ارسال نظرات