پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
17 فروردين 1398 - 11:06

چهار سال تجاوز سعودی؛ چهار سال پیروزی ملت یمن

تجاوز ائتلاف سعودی به یمن در حالی در ششم فروردین‌ماه، وارد پنجمین سال خود شد که درس‌ها و پیام‌های بسیار مهمی به همراه داشته است. در واقع، در یمن یک نوع جنگ جهانی کوچک در جریان است.
نویسنده :
حسن رشوند
کد خبر : 2615

پایگاه رهنما :

تجاوز ائتلاف سعودی به یمن در حالی در ششم فروردین‌ماه، وارد پنجمین سال خود شد که درس‌ها و پیام‌های بسیار مهمی به همراه داشته است. در واقع، در یمن یک نوع جنگ جهانی کوچک در جریان است. در یک‌طرف، عربستان و امارات به همراه آمریکا، انگلیس، فرانسه و برخی دیگر از کشور‌های اروپایی قرار دارند و در طرف دیگر انصارالله به همراه انقلابیون یمنی در حال نبرد هستند. در واقع، می‌توان گفت: در طول این چهار سال، نبردی نامتوازن در یمن شکل‌گرفته است که برخلاف تصور و پیش‌بینی متجاوزان، نتیجه آن تاکنون به نفع انصارالله و مردم یمن رقم خورده است. با ورود به پنجمین سال تجاوز به یمن نگاهی به شرایط میدانی و سیاسی و همچنین پیروزی‌ها و شکست‌های این نبرد می‌تواند اثبات‌کننده نکات بسیار مهمی باشد که جامعه جهانی چشمان خود را بر حقایق آنچه در این کشور بسته است. انصارالله به همراه دیگر گروه‌های انقلابی تاکنون توانسته‌اند از ۲۲ استان یمن بر ۱۱ استان مسلط شوند. در واقع مهم‌ترین استان‌های یمن اکنون در اختیار انصارالله قرار دارد. در شرایط کنونی انصارالله بر استان‌های صعده، عمران، حجه، المحویت، الحدیده، صنعا، ذمار، ریمه، اِب، البیضاء و تعز مسلط است. البته علاوه بر این استان‌ها، بر بخش‌هایی از استان‌های الجوف، مارب، لحج و الضالع نیز مسلط هستند.
بررسی جنایت‌های عربستان در یمن در چهار سال گذشته
ائتلاف سعودی در طول چهار سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار حمله هوایی علیه یمن انجام داده و بیش از نیم میلیون موشک، بمب و خمپاره به سمت یمن شلیک کرده که شش هزار عدد از این بمب‌ها، خوشه‌ای بوده است؛ همچنین دستکم ۲۹۵۱ عدد از این بمب‌ها، بمب نوری و ۳۷۲۱ عدد از آن‌ها بمب صوتی بوده‌اند. نتیجه این حملات وحشیانه شهادت بیش از ۶۰ هزار یمنی بوده است. روزنامه گاردین در گزارشی اعلام کرده، ۱۴ میلیون یمنی در معرض گرسنگی و قحطی هستند و هر هفته ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به وبا گزارش می‌شود. همچنین بر اساس برآورد گروه «کودکان را نجات دهید» , بالغ بر ۸۵ هزار کودک زیر پنج سال بر اثر گرسنگی جان خود را ازدست‌داده‌اند که معادل روزانه ۷۷ کودک از سال ۲۰۱۵ است. علاوه بر این، بیش از ۵۰۰ هزار منزل مسکونی در بمباران ائتلاف سعودی طی ۴ سال تخریب‌شده یا آسیب‌دیده‌اند. طبق آمار‌های اعلام‌شده، ۱۰۰۰ مدرسه و مؤسسه آموزشی، ۲۰۰ واحد دانشگاهی، ۵۰ مرکز رسانه‎ای، ۴۰۰ بیمارستان و مرکز بهداشت، ۱۹۰۰ مرکز دولتی، ۲۰۰ نیروگاه برق، ۶۰۰ منبع و شبکه آب‌رسانی، ۴۵۰ شبکه ارتباطات و ۱۵۰ تأسیسات ورزشی، ۱۵ فرودگاه، ۱۴ بندر، ۲۲۰۰ جاده و پل، ۴۰۰۰ وسیله نقلیه، ۶۰۰ خودروی حمل‌ونقل مواد غذایی، ۳۰۰ تانکر سوخت، ۶۰۰ بازار تجاری، ۳۵۰ کارخانه، ۳۵۰ پمپ‌بنزین، ۷۵۰ انبار غذایی، ۳۰۰ مرغداری و گاوداری تخریب‌شده یا آسیب‌دیده‌اند. جنایت ائتلاف سعودی باعث خلق بزرگ‌ترین تراژدی قرن اخیر شده است. نگاهی به برخی آمار‌ها این مسئله را ثابت می‌کند:
- بیش از ۱۹ میلیون یمنی قادر به تهیه مواد غذایی موردنیاز خود نیستند که در مقایسه با سال ۲۰۱۷، ۲۴ درصد افزایش‌یافته است.
- نزدیک به ۸ میلیون نفر به کمک‌های غذایی فوری نیازمندند.
- هر ١٠ دقیقه یک کودک یمنی می‌میرد.
- یونیسف: در سال ٢٠١٧، ٦٣ هزار یمنی براثر گرسنگی مرده‌اند.
- حداقل در ١٠ استان یمن گرسنگی شدید حاکم است.
- ٤ نفر از هر ۵ یمنی با ناامنی غذایی مواجه هستند.
- از ۳۳۳ ناحیه و منطقه یمن، ۱۰۷ ناحیه به‌صورت بالقوه شرایط مواجه‌شدن با قحطی شدید را داراست.
- ۳۲ درصد نواحی یمن در معرض قحطی کامل هستند.
یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از کودکان یمن به‌شدت دچار سوءتغذیه شده‌اند.
یمن درگیر یک جنگ جهانی کوچک
جنگ یمن را یک نوع جنگ نابرابر و نامتوازن می‌دانند. چراکه انصارالله یمن با کمترین امکانات در برابر ارتش کاملاً مسلح متجاوزان قرار دارد. حتی این جنگ را جنگ جهانی کوچک نیز نامیده‌اند. در ظاهر امارات و عربستان تنها کشور‌هایی هستند که به یمن حمله کرده‌اند؛ اما کشور‌های اروپایی و آمریکا به روش‌های مختلف در کنار متجاوزان ایستاده و از آن‌ها حمایت کرده‌اند. حتی حضور سربازان انگلیسی در جنگ یمن تائید شده و تصاویر افسران آمریکایی در اتاق جنگ یمن در عربستان نیز منتشرشده است. اسرائیل نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حامیان عربستان و امارات در جنگ یمن به شمار می‌رود که نقش پنهانی در این تجاوز ایفا می‌کند. در واقع انصارالله یمن در ابتدای جنگ چهارساله با متجاوزین، حتی به اولیه‌ترین وسایل نظامی نیز دسترسی نداشت و به‌اصطلاح با دست‌خالی در برابر سلاح‌های مدرن در اختیار گذاشته‌شده از سوی غربی‌ها به ائتلاف سعودی، مقابله کرد. سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اخیراً اعلام کرد که ۲۲ کشور و ده‌ها هزار مزدور محلی و خارجی در جنگ یمن شرکت کرده‌اند. عربستان حتی دست به دامن نیرو‌های سودانی نیز شده و مزدورانی را از آمریکای لاتین، سودان و سنگال به یمن آورده است.
نتیجه چهار سال تجاوز به یمن
در واقع عربستان و امارات به همراه کشور‌های دیگر تلاش داشته‌اند تا انصارالله یمن را سرکوب کرده و یمن را بار دیگر به دوران پیش از انقلاب ۲۰۱۱ برگردانند؛ اما در چهار سال تجاوز برخلاف پیش‌بینی‌ها، این ائتلاف سعودی است که به‌عنوان بازنده جنگ شناخته‌شده است. نگاهی به دستاورد‌های انصارالله در حوزه‌های مختلف، این مسئله را ثابت می‌کند:
سیاسی: در عرصه سیاسی هدف اصلی ائتلاف سعودی این بود که انصارالله به‌عنوان گروهی شورشی و حتی تروریستی در جهان به رسمیت شناخته شود؛ اما پس از ۴ سال سرانجام با برگزاری مذاکرات استکهلم در سوئد جامعه جهانی مشروعیت انصارالله را به‌عنوان مهم‌ترین گروه یمنی تائید کرد و انصارالله توانست در این مذاکرات امتیازات مهمی به دست آورد.
نظامی: در عرصه نظامی، وضعیت ائتلاف سعودی بسیار وخیم است. صد‌ها افسر سعودی و اماراتی تاکنون در جنگ یمن کشته‌شده‌اند. علاوه بر این، دستیابی انصارالله به انواع موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های مدرن و حتی سکو‌های پرتاب موشک حرفه‌ای باعث شده است تا امنیت عربستان و امارات مورد تهدید جدی قرار بگیرد. تاکنون ده‌ها بار مواضع مهم و راهبردی عربستان ازجمله کاخ الیمامه مورد هدف موشک‌های انصارالله قرارگرفته است. فرودگاه دبی و تأسیسات هسته‌ای البراکه در ابوظبی نیز چند بار از سوی انصارالله هدف موشک قرار گرفت. علاوه بر این پهپاد‌های مدرن انصارالله بار‌ها به پایگاه خمیس مشیط، پالایشگاه‌های سعودی و چند موضع نظامی عربستان در داخل خاک این کشور حمله کردند؛ اما در مقابل ائتلاف سعودی در باتلاق یمن گرفتارشده و بار‌ها برخی خبر‌های سری که به‌صورت اتفاقی منتشرشده نشان‌دهنده تقاضای ولیعهد سعودی از مقامات غربی برای پیدا کردن راهی جهت خروج از بحران یمن بوده است. انصارالله یمن اکنون پس از چهار سال از مرحله بحران عبور کرده و توانسته است باوجود عدم سابقه مدیریت سیاسی به‌خوبی کشور و استان‌های شمالی و غربی را از محاصره شدید هوایی، دریایی و زمینی عبور دهد.
در واقع در عرصه نظامی، انصارالله با رونمایی از موشک‌های زلزال، برکان، قاهر، توشکا و بدر و چند نوع موشک دیگر توانست تا تغییراتی استراتژیک در عرصه میدانی ایجاد کند. علاوه بر توانمندی موشکی، امروز پهپاد‌های مدرن انصارالله به مهم‌ترین دستاورد‌های نظامی تبدیل‌شده است.
برچسب ها: یمن سعودی جنگ

ارسال نظرات