پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
12 اسفند 1396 - 06:32
آلبرتو والیدینو تحلیلگر ایتالیایی در گفت‌وگو با رهنما:

راه‌حل مشکلات جهان الگو گرفتن از امام خمینی(ره) است

نقش رسانه‌های جمعی غربی سبب شده است تا تصور مردم جهان نسبت یکدیگر با واقعیت فاصله داشته باشد، به طوری که برخی در ایران تصور می‌کنند که ناراحتی از نفوذ کشورهای غربی تنها منحصر به ایران می‌شود. یک بررسی مختصر نشان می‌دهد که بسیاری از مردم کشورهای جهان، از جمله کشورهای اروپایی از سلطه آمریکا و انگلیس در امان نیستند.
کد خبر : 251

پایگاه رهنما :

نقش رسانه‌های جمعی غربی سبب شده است تا تصور مردم جهان نسبت یکدیگر با واقعیت فاصله داشته باشد، به طوری که برخی در ایران تصور می‌کنند که ناراحتی از نفوذ کشورهای غربی تنها منحصر به ایران می‌شود. یک بررسی مختصر نشان می‌دهد که بسیاری از مردم کشورهای جهان، از جمله کشورهای اروپایی از سلطه آمریکا و انگلیس در امان نیستند.

آلبرتو والیدینو به همراه یک هیئت سه نفره از کشور ایتالیا برای شرکت در مراسم سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمده است. وی عضو مؤسسه‌ای مردمی است که اقداماتی انسان‌دوستانه انجام می‌دهد. بخشی از فعالیت‌های این مجموعه مربوط می‌شود به کمک به مردم سوریه و لبنان و دیگر مردمی که برای احقاق حقوق خود در مقابله با ستمگران تلاش می‌کنند.

مصاحبه خبرنگار تبیین با این فعال و تحلیلگر مسائل بین‌المللی به شرح زیر است.

دلیل حضور شما در راه‌پیمایی روز 22 بهمن چیست؟

هدف من ابراز همبستگی خودم و آن دسته از مردم و گروه‌های آزادیخواهی است که در ایتالیا و اروپا هستند. برای ما انقلاب اسلامی ایران و «انقلاب خمینی» بزرگ‌ترین بیداری جهان است؛ جهان که امروز با زورگویی اداره می‌شود و زورگویانی که نمایندگان ظلمتند. در مقابل، انقلاب ایران سرآغاز نور مقاومت و مبارزه با ستمکاران در جهان است.

* اینکه گفته می‌شود انقلاب اسلامی ایران انفجار نور بود، از نظر شما درست است و شعاع این نور تا کجا گسترده شده است؟

چیزی شبیه انقلاب ایران باید در سراسر جهان اتفاق بیفتد. تلاش برای برپایی عدالت و آزادی و استقلال تنها محدود به ایران نمی‌شود و همه مردم آزادیخواه، خواهان به دست آوردن دستاوردهای ایران هستند. برای این کار الگوی مناسب می‌تواند امام خمینی(ره) باشد؛ فردی که توانست با اتکا به باورهای الهی دست مزدوران و زیاده‌خواهان داخلی و خارجی را از کشور و مردمش کوتاه کند. راه‌حل مشکلات جهان الگو گرفتن از انقلاب خمینی(ره) است.

* رسانه‌های کشورهای غربی ایران را به تشکیل ائتلافی تحت عنوان هلال شیعی متهم می‌کنند، دلیل این کار چیست؟

رسانه‌های غربی به صورت گسترده تلاش می‌کنند تا این‌گونه وانمود کنند که ایران به دنبال ایجاد امپراتوری شیعی در منطقه است و می‌خواهد بر مردم و کشورهای دیگر غرب آسیا مسلط شود. آنچه واقعیت دارد این است که از ابتدای انقلاب اسلامی ایران هیچ‌گاه مرزهای خود را گسترش نداده است و همچنین به هیچ کشوری تجاوز نکرده و هیچ‌گاه از هیچ گروه تروریستی حمایت نکرده است. از سوی دیگر بسیاری از کشورهای مدعی آزادی مانند آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به کشورهای دیگر حمله و تجاوز کرده‌اند. رسانه‌های جمعی در جهان با پول سرمایه‌داران غربی مدیریت می‌شوند و برای همین است که نباید انتظار داشت که آنها از واقعیت صحبت کنند. ایران نه تنها به دوستان و شیعیان و همفکران خود در جهان کمک کرده است؛ بلکه به مسیحیان، سنی‌ها و حتی دیگر مذاهب کمک کرده است. ملاک ایران برای کمک،‌ نژاد یا مذهب افراد نیست، ایران زمانی که گروهی از مردم تحت فشار و ظلم قرار گرفته باشند تا آنجایی که در توان داشته باشد به میدان می‌آید و کمک می‌کند.

* چرا کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه با ایران دشمنی می‌کنند، مشکل آنها با این کشور چیست؟

دلیل آن مشخص است. کشورهای سلطه‌گر روزبه‌روز  موقعیت خود را در منطقه غرب آسیا در خطر جدی می‌بینند، کشورهای غربی طی سال‌های متمادی تلاش کردند با تهدید و تطمیع رهبران کشورهای مختلف آنها را آنگونه که منافع‌ خودشان ایجاب می‌کند، مدیریت کنند. هرگاه کسی از همراهی آنها سر باز بزند، یا کشته می‌شود، یا مجبور است جای خود را به فرد دیگری بدهد. از سوی دیگر روش ایران متفاوت است، حضور ایران در منطقه و برخی دیگر از کشورهای جهان به منزله سلطه و تضعیف آن کشورها برای بهره‌برداری خودش نیست. ایران به دنبال تقویت روحیه مقاومت در میان مردم ستمدیده جهان است، مقاومتی که به پیروزی انقلاب انجامید. کشورهای غربی از به وجود آمدن یک کشور مقتدر که می‌تواند برنامه‌های آنها را به هم بریزد و مانع زورگویی و استعمار آنها در جهان شود، نگرانند.

* با توجه به حضور گسترده مردم در راه‌پیمایی روز 22 بهمن پیام شما به کشورهای اروپایی چیست؟

پیشنهاد من به ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی این است که به جای اینکه درباره ارتباط با دیگر کشورهای جهان پیشرو سیاست‌های آمریکا باشید، بهتر است سیاست مستقلی را برای ارتباط مستقیم با ایران با دیگر کشورها آغاز کنیم و تنها در این صورت است که منافع کشورها و مردم اروپا ترمیم می‌شود. کشور ایتالیا محبوبیت قابل قبولی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، مانند انگلیس و فرانسه در ایران دارد، مقابله هم‌پیمان شدن ایتالیا با این کشورها علیه ایران باعث می‌شود اعتبار ما دچار خدشه جدی ‌شود. مقامات ایتالیا باید شجاعت به خرج بدهند و این رویه اشتباه را تغییر دهند. بعد از جنگ جهانی دوم ما گرفتار سیاست خارجی آمریکا و انگلیس شدیم.

ارسال نظرات