پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
12 اسفند 1397 - 10:38

تنش هند و پاکستان

پس از دو هفته تنش میان هند و پاکستان ، این تنش ها منجر به یک رویارویی جدی شد و جنگنده های هندی بامداد سه شنبه کشمیر را مورد هدف قرار دادند.
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 2417
پس از دو هفته تنش میان هند و پاکستان، این تنش‌ها منجر به یک رویارویی جدی شد و جنگنده‌های هندی بامداد سه شنبه کشمیر را مورد هدف قرار دادند.
ماجرا چیست؟
اختلاف میان هند و پاکستان قدمتی ۷۲ ساله دارد و اختلاف‌ها بر سر منطقه کشمیر است و هر دو این کشور‌ها مدعی تملک این منطقه کوهستانی و پرجمعیت هستند. اما ماجرای این درگیری جدید از آنجا شروع شد که روز بیست و پنجم بهمن ماه، حمله تروریستی به اتوبوس حامل سربازان هندی در کشمیر باعث کشته شدن ۴۰ سرباز هندی شد. این در حالی بود که گروه جیش محمد این حمله تروریستی را بر عهده گرفت حمله تروریستی که گستردگی آن در ۳۰ سال گذشته بی سابقه بود. پس از این ماجرا هندی‌ها در مقام انتقام بر آمدند و بامداد سه شنبه ۱۲ جنگنده میراژ ۲۰۰۰ ساعت ۴ صبح، وارد خاک پاکستان شدند و پایگاه‌های کشمیر را بمباران کردند. حمله‌ای که در آن به گفته مقامات هندی ۳۰۰ تروریست پاکستانی کشته شده اند. در ۴۸ سال اخیر این اولین بار است که تنش میان هند و پاکستان از وضعیت قرمز گذشته و به این وسعت رسیده و پای جنگنده‌های هندی به پاکستان باز شده است.
توجیه حمله توسط هندی‌ها
هندی‌ها در مورد حمله ۱۲ جنگنده به منطقه تحت کنترل پاکستان در کشمیر، این حملات را پیشگیرانه قلمداد کرده اند. مقامات هندی اعتقاد دارند که گروه تروریستی موسوم به جیش محمد به دنبال سازماندهی حمله‌ای دیگر به نیرو‌های هندی بوده اند. وزیر امور خارجه پاکستان شاه محمد قریشی در واکنش به حمله هند اعلام کرده: «به مقامات هندی توصیه می‌کنم، منطق بهتری در هند حاکم شود.» وی در ادامه با اشاره به اینکه جای هیچ نگرانی نیست، تأکید کرد: «جای نگرانی برای مردم عادی نیست، زیرا مدافعان کشور کاملاً آماده اند تا به هرگونه ماجراجویی پاسخ دهند.»
از طرفی سرلشگر آصف غفور، سخنگوی ارتش پاکستان در توئیتی اعلام کرده: «هواپیما‌های هندی حریم هوایی پاکستان را نقض کرده اند، اما هیچ زیرساختی آسیب ندیده است. هواپیما‌های هند که با واکنش مؤثر و به موقع نیروی هوایی پاکستان رو به رو شدند، به طور شتابزده و هنگامی که در حال فرار بودند، مهمات خود را رها کردند که در نزدیکی منطقه بالاکوت فرود آمد و هیچ تلفات جانی و خسارتی به دنبال نداشته است.»

واکنش هندی‌ها
در واکنش به حمله جنگنده‌های هندی، وزارت امور خارجه هند اعلام کرده حمله هوایی در اراضی تحت کنترل پاکستان در کشمیر ضرورت داشته چرا که بار‌ها به اسلام آباد تذکر داده بودند که این گروه تروریستی را حذف کنند. این در حالی است که مقامات پاکستان منطقه بالاکوت کشمیر را پناهگاهی برای این گروه خودخوانده تبدیل کرده بودند. در بیانیه وزارت امور خارجه هندوستان آمده است: «هند بار‌ها از پاکستان خواسته بود تا اقدامی علیه این گروه انجام دهد تا از آموزش و مسلح شدن این افراطی‌ها درون پاکستان جلوگیری به عمل آید، پاکستان، اما هیچ اقدام مؤثری برای حذف تروریسم از خاک خود انجام نداده است.» در ادامه این بیانیه آمده است: «اطلاعات معتبر نشان می‌دهد گروه خودخوانده جیش محمد در تلاش برای اجرای یک حمله انتحاری و تروریستی دیگر در بخش‌های مختلف این کشور بوده است و افراطی‌ها برای تحقق این هدف آموزش دیده بودند. در مواجهه با یک خطر قریب الوقوع، اجرای یک حمله پیش دستانه کاملاً ضرورت داشت.» هندی‌ها اعتقاد دارند که گروه تروریستی جیش محمد، ساخته و پرداخته ارتش پاکستان است. پس از این اظهارات وزیر امور خارجه پاکستان این اظهارات را سخیف و تمامی این ادعا‌ها را بی اساس خوانده و تلاش کرده از مجامع بین المللی نظیر سازمان ملل متحد و شخص آنتونیو گوترش درخواست کمک کند. قریشی در حال رایزنی با همتایان خود از آلمان، امارات، ترکیه و... است و حتی با فدریکا موگرینی نیز تماس تلفنی داشته تا در این ماجرا دخالت کنند و مانع ادامه حمله جنگنده‌های هندی به مواضع پاکستان شوند تماس‌هایی که تاکنون بی فایده بوده و مانع از حمله هندی‌ها به پاکستان نشده است. ولیعهد عربستان نیز به هند و پاکستان قبل از این حملات سفر کرده بود تا بین دو کشور میانجی گری کند که این سفر هم بی نتیجه باقی ماند. هر چه هست این روز‌ها روابط اسلام آباد - دهلی از همیشه تیره‌تر است و باید منتظر ماند و دید که در روز‌های آتی چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
سید فرشید کاظمی پیرسرا
برچسب ها: کشمیر هند پاکستان

ارسال نظرات