پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
07 اسفند 1397 - 11:38
پشت پرده کمک‌های بشروستانه آمریکا به ونزوئلا

دست‌های آهنی پنهان در دستکش مخملی

آمریکا و روسیه سعی در ارسال محموله‌هایی برای ونزوئلا داشته اند، اما به نظر می‌رسد ماهیت و انگیزه این کمک‌ها متفاوت است
کد خبر : 2399

پایگاه رهنما :

درگیری‌ها و تنش‌ها بین نیروهای امنیتی و معترضانی که خواستار ورود محموله کمک‌های به اصطلاح بشردوستانه آمریکا به ونزوئلا هستند افزایش پیدا کرده‌است. در جریان درگیری‌های روز شنبه در نزدیکی مرز برزیل و تیراندازی‌ها دست‌کم ۲ نفر کشته شدند. گوایدو و مخالفان می‌گویند انتقال این کمک‌ها به صدها هزار نفر از شهروندان که با کمبود مواد غذایی و بهداشتی روبه‌رو هستند، ضروری‌ست. اما مادورو و مخالفان معتقدند این کمک‌رسانی بهانه‌ای برای دخالت نظامی در ونزوئلا است. خبرگزاری اسوشیتدپرس به‌نقل از یک پزشک که در جریان امدادرسانی‌ها حضور دارد گزارش داده‌است در جریان درگیری‌ها ۱۸ نفر نیز زخمی شده‌اند.

ماهیت متفاوت کمک های بشر دوستانه

هم آمریکا و هم روسیه سعی در ارسال محموله هایی برای ونزوئلا داشته اند اما به نظر می رسد ماهیت و انگیزه این کمکها متفاوت است. آمریکا تا کنون دو محموله تحت عنوان کمک به سمت ونزوئلا فرستاده است. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در صفحه توئیتر خود نوشت: «به درخواست خوان گوایدو رئیس جمهور موقت دومین محموله کمک‌های بشردوستانه آمریکا امروز به شهر کوکوتا رسید».

ارزش محموله دوم آمریکا صد میلیون دلار است. این محموله ها در مرز کلمبیا با ونزوئلا قرار دارد و باعث ایجاد درگیری در نقاط مرزی بر سر دریافت یا عدم دریافت آن شده است. ترامپ که سعی نموده در این شرایط خود را حامی و دلسوز مردم ونزوئلا نشان دهد؛ چند روز قبل  در پیامی نوئیتری نوشت: «خداوند مردم ونزوئلا را مورد حمایت خود قرار دهد». این در حالی  است که اخیرا برخی مقامات آگاه فاش نموده اند ترامپ دو سال پیش  با توجه به سابقه تاریخی موفق اجرای «سیاست زور و تفنگ» در امریکای لاتین مثل  پاناما و گرانادا در دهه 80 طرح حمله نظامی به ونزوئلا را مطرح نموده که با مخالفت مک مستر مشاورین سابق امنیت ملی و رکس تیلرسون وزریرامور خارجه سابق مواجه می شود به دلیل اینکه حمله نظامی آمریکا باعث کاهش حمایت دولتهای آمریکای لاتین از آمریکا می شود.

در طرف دیگر کمک کشورهایی مثل روسیه قرار دارد. محموله کمکهای روسیه شامل دارو و تجهیزات پزشکی ، روز جمعه وارد ونزوئلا شد. به گزارش برخی خبرگزاریها ونزوئلا محموله کمک‌های روسیه را که از طریق سازمان بهداشت جهانی ارسال شده بود با حضور سفیر روسیه در کاراکاس دریافت کرد در این زمینه سفیر روسیه گفته بود، ارسال کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا به صورت متمدنانه و از طریق سازمان‌های بین المللی مربوطه ادامه خواهد یافت. به گفته برخی مقامات ونزوئلا این کمکها برای 15 روز بیمارستانها کافی خواهد بود.

مسیر تحولات ونزوئلا

از بین کشورهای آمریکای لاتین برزیل و کلمبیا از مخالفان مادورو حمایت می کنند. «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهور جدید برزیل که از حزب لیبرال سوسیالیست برزیل به ریاست جمهوری رسیده است، سیاستهایی نزدیک به آمریکا دارد حمایت های او از مخالفان و تلاش برای ارسال کمکهای آمریکا از طریق برزیل به ونزوئلا باعث شد تا مادورو مرزو نزوئلا با برزیل را بندد زیرا این کمکها را نمایشی انساندوستانه از سوی آمریکا می‌داند در حالی که وزارت خزانه داری آمریکا ۲۸ ژانویه شرکت PDVSA را هدف تحریم قرار داد و صادرات مواد رقیق کننده به ونزوئلا را ممنوع کرد و پس از آن اول فوریه مبادلات میان شرکت‌های غیرآمریکایی و PDVSA از طریق سیستم مالی آمریکا یا کارگزارهای آمریکایی را پس از ۲۸ آوریل ممنوع اعلام شد.

از سوی دیگر بیشترین حمایت ها از گوایدو  و مخالفان از سوی کشورکلمبیا انجام می شود در راستای این حمایت ها  به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خوان گوایدو رهبر مخالفان مادورو جهت ارسال کمک‌ها ی آمریکابه ونزوئلا به منطقه رفته ودر یک مراسم نمادین، همراه با رئیس جمهوری کلمبیا، فرمان حرکت نخستین کاروان حامل کمک‌های آمریکا را صادر نمود. این مساله باعث درگیری شدید نیروهای امنیتی و طرفداران دولت در پل معروف «سیمون بولیوار» شد. مادورو خطاب به« ایوان دوکه» رئیس جمهور کلمبیا گفت که در امور ونزوئلا دخالت نکند واضافه نمود در صورت هر گونه اقدام نظامی کلمبیا علیه ونزوئلا وی شخص رئیس جمهور کلمبیا را مسئول اتفاقات بعدی میداند.

 پس از پیوستن گروهی از افسران ارتش ونزوئلا به کلمبیا، درنهایت مادورو دستور قطع روابط سیاسی با کلمبیا و اخراج سفیر این کشور از کاراکاس را صادر کرد. سیاستهای عجولانه ترامپ ومشاور جنگ طلب او باعث ایجاد هرج ومرج در ونزوئلا و دو دستگی بین کشورهای آمریکای لاتین شده است. مادورودرجمع خبرنگاران در کاراکاس گفت: «جان بولتون» مشاور امنیتی ملی آمریکا مدیریت طرحی برای ایجاد هرج و مرج در ونزوئلا را با هدف سرنگون کردن دولت این کشور بر عهده دارد همچنین اعلام نمود این کشور اطلاعات خوبی در اختیار دارد که نشان می‌دهد بولتون ماموریت‌های مختلفی را برای اقدامات تحریک‌آمیز نظامی در مرزهای ونزوئلا تعیین می‌کند. پمپئو نیز همانند ترامپ در سلسله توئیت های خود سعی در بحرانی نمودن اوضاع ونزوئلا دارد، او در تازه ترین توییت خود نوشته است : «ایالات متحده حمله به غیرنظامیان در ونزوئلا که توسط اراذل و اوباش مادورو صورت گرفته را محکوم می‌کند».

روشی که آمریکا در پیش گرفته تا کنون ناکام مانده است. رویترز در آخرین گزارش خود در این زمینه اعلام نمود کامیون‌های حامل کمک‌ها در نهایت از مرز ونزوئلا با کلمبیا به انبارهایی که در حال حاضر محموله‌های امدادی در آن‌ها نگهداری می‌شود، بازگشته‌اند.

نفت ونزوئلا و تهدیدات نظامی آمریکا

هوگو چاوز پس از روی کار آمدن ساختار اقتصادی ونزوئلا را تغییر داد به خصوص نقش دولت را در سازمان کشورهای صادرکننده نفت افزایش داد و  مدیران آمریکایی شرکت نفت را اخراج کرد. آمریکا سیاستهای چاوز و سپس مادورو را در تضاد با منافع خود ارزیابی کرد وتلاشها و هزینه‌های زیادی را در 20 سال اخیر برای سرنگونی آنها انجام داد.

ونزوئلا با داشتن 297میلیارد بشکه که چیزی حدود 19 درصد کل ذخایر نفت جهان می شود، بیشترین ذخایر نفت را دراختیار دارد و یکی ازکشورهای مهم تعیین کننده قیمت نفت است. در حالی که سهم آمریکا از ذخایر نفت جهان کمتر از یک ونیم درصد است. با توجه به این مساله ونزوئلا یکی از کشورهایی است که میتواند سیاستهای نفتی ایالات متحده را  خنثی کند. بنابراین منافع حیاتی آمریکا ایجاب می کند که افراد مخالف در راس امور ونزوئلا قرار نگیرند.

علاوه براین ترامپ و جمهوری خواهان تندرو دنبال هژمونی کامل ایالات متحده برآمریکای لاتین هستند وسایر حکومتهای مخالف را نیز تحمل نخواهند کرد در این راستا مایک پمپئو در مصاحبه اخیر خود با شبکه «تلموندو» به برنامه های ترامپ برای پشتیبانی از معترضان در کوبا و نیکاراگوئه همانند اقدامات واشنگتن در حمایت از معترضان ونزوئلایی اشاره نمود و اضافه کرد دولت دونالد ترامپ تاکنون این حمایت را انجام داده و به این حمایت خود نه‌فقط برای ونزوئلا بلکه مطمئنا برای نیکاراگوئه و کوبا هم ادامه خواهد داد.

حساسیت تحولات ونزوئلا برای آمریکا بالاست تا جایی که جان بولتون  سفر خود به کره جنوبی  را برای تمرکز بر تحولات ونزوئلا لغو نمود. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که آمریکا طرحی برای ارسال سلاح و سربازان عملیات ویژه به نزدیکی ونزوئلا آماده کرده است او همچنین گفت: ما شواهدی داریم که شرکت‌های آمریکایی و متحدان آن‌ها از کشورهای عضو ناتو در حال انجام کار برای به ‌دست آوردن محموله عظیمی از سلاح و مهمات در یکی از کشورهای اروپای شرقی هستند تا متعاقباً آن‌ها را برای نیروهای مخالف دولت ونزوئلا ارسال کنند.

تحریکات آمریکا ونزوئلا را در آستانه درگیری های نظامی قرار داده است پس از درگیرهای مرزی گوایدو درتوئیت خود نوشت رخدادهای مرز ونزوئلا من را مجبور کرد تا تصمیمی را بگیرم و به صورت رسمی به جامعه بین‌الملل پیشنهاد کنم که باید تمامی گزینه‌ها را در تضمین آزادی کشور ونزوئلا بررسی کنند .در روزهای گذشته «مارک استامر» فرمانده جنوبی ارتش آمریکا که ماموریت حوزه آمریکای لاتین را برعهده دارد به کلمبیا سفر نمود و باعث شد گمانه زنی ها برای اقدامات نظامی علیه ونزوئلا بیشتر شود.گوایدو روز دوشنبه نیز با مایک پنس معاون ترامپ در مورد تحولات اخیر ونزوئلا می‌کند و احتمال می رود پس از این دیدار گزینه های خشن تری علیه مادورو در دستور کار آمریکا و متحدانش قرار بگیرد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات