پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
04 اسفند 1397 - 15:13
کنفرانس ورشو؛ سند شکست آمریکا و رژیم صهیونیستی

انزواي واشنگتن بعد از شوی ورشو

تبلیغات و مانور رسانه‌ای چند هفته‌ای آمریکا برای برگزاری نشستی ضد ایرانی در نهایت به پایان رسید و همانطور که پیش‌بینی می‌شد رژیم صهیونیستی و آمریکا نتوانستند به اهداف خود که ایجاد ائتلافی ضد ایرانی بود، برسند.
نویسنده :
محمد حسن رحمانی
کد خبر : 2369

تبلیغات و مانور رسانه‌ای چند هفته‌ای آمریکا برای برگزاری نشستی ضد ایرانی در نهایت به پایان رسید و همانطور که پیش‌بینی می‌شد رژیم صهیونیستی و آمریکا نتوانستند به اهداف خود که ایجاد ائتلافی ضد ایرانی بود، برسند. نشست ورشو که ۲۴ و ۲۵ بهمن در لهستان برگزار شد قرار بود ایران را منزوی سازد، اما بیشتر موجب شرمساری برای آمریکا شد. نمایندگان برخی کشور‌های نه چندان مهم در ورشو گرد هم آمدند تا درباره موضوعاتی بحث کنند که در ابتدا «ایجاد اقدام بین‌المللی علیه نفوذ بی‌ثبات کننده ایران» مطرح شده بود. اما پس از ناکامی آمریکا در تحقق این هدف، این رویداد با تاخیر به عنوان کنفرانسی با تمرکز گسترده‌تر بر ثبات در خاورمیانه مطرح شد. با این حال به دلیل همراهی نکردن بسیاری از کشور‌ها با رویکرد دولت آمریکا علیه ایران، در بیانیه پایانی نشست اشاره‌ای به کشور خاصی نشد. بررسی این نشست به خوبی شکست سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در مورد ایران را ثابت می‌کند.

انزوای آمریکا

آمریکا تلاش زیادی داشت تا در مورد ایران با برگزاری یک نشست خود را از انزوا خارج کند. در واقع در دو سال گذشته در دوره ترامپ سیاست‌های آمریکا علیه ایران با شدت بیشتری دنبال شده است، اما رفتار غیر عقلانی ترامپ در عرصه جهانی در کنار مبارزه موثر ایران با تروریست‌ها در غرب آسیا باعث شده است تا واشنگتن در نوعی انزوا در برابر ایران به سر ببرد. به همین دلیل آمریکا سعی داشت تا با برگزاری نشست ورشو به نوعی از این انزوا خارج شده و کشور‌های متحد را با خود علیه ایران همراه کند. اما در عمل نشست ورشو، انزوای آمریکا در برابر ایران را بیشتر کرد و کشور‌های اروپایی چندان از این اقدام آمریکا استقبال نکردند و این خود شکست دیگری برای آمریکا بود.

در واقع «خلا ناشی از حضور قدرت‌های بزرگ» در اجلاس ورشو این گردهمایی را کاملا بی‌اعتبار کرد. در اجلاس ورشو علاوه بر روسیه، وزیر امور خارجه چین نیز در زمره غایبان به شمار می‌رفت؛ موضوعی که نشان می‌داد سیاست‌های سیاسی و اقتصادی کاخ سفید در سال‌های اخیر که «دونالد ترامپ» بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا تکیه زده در تقابل با منافع مسکو و پکن قرار دارد. از دیگر غایبان بزرگ اجلاس ورشو، وزیران امور خارجه بازیگران موثر و گردانندگان اتحادیه اروپا مانند فرانسه و آلمان بودند. مهمتر از همه، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه بود که از شرکت در این اجلاس خودداری نمود. فرانسه نیز تنها یک کارمند دولتی خود را به این نشست اعزام کرد. در واقع با وجود حذف رسمی نام ایران از محور‌های این اجلاس، اظهارات رسانه‌ای مقامات آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن که نتوانستند انگیزه خود را مخفی نگه دارند سبب شد تا از مجموع ۸۰ کشور دعوت شده تنها ۲۸ کشور در سطح مطلوبِ اجلاس یعنی وزرای خارجه شرکت کنند. نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در مطلبی با اشاره به برگزاری نشست ضدایرانی در ورشو نوشت: «تلاش آمریکا برای منزوی نمودن ایران نتیجه‌ای معکوس داشت.» اکونومیست هم تاکید کرد، با آنکه «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا بیانیه تندی علیه ایران ایراد کرد، نشست ورشو بار دیگر همانند دیگر صحنه‌آرایی‌های ضدایرانی انزوای واشنگتن را آشکار ساخت. این هفته‌نامه انگلیسی نوشت: این همایش که قرار بود ایران را منزوی کند، آمریکا را شرمسار ساخت. به دنبال پایان نشست ضد ایرانی لهستان، اندیشکده آمریکایی «استراتفور» درباره این نشست به شکست آمریکا در رسیدن به اهداف ضد ایرانی خودش اذعان کرده و گزارشی با این عنوان منتشر کرده است: «در نشست ورشو هیچ پیشرفتی برای آمریکا درباره ایران صورت نگرفت». شبکه بی‌بی‌سی فارسی نیز، صراحتاً اعلام کرد، کنفرانس ضدایرانی ورشو شکست خورده است. نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در مطلبی با اشاره به برگزاری نشست ضدایرانی در ورشو نوشت، تلاش آمریکا برای منزوی نمودن ایران نتیجه‌ای معکوس داشت. در ادامه این مطلب آمده است، جان بولتون و مایک پومپئو در حال کشاندن ترامپ به جاده شکست هستند. «فرد کاپلان» تحلیلگر آمریکایی هم معتقد است که نشست ورشو یک سیرک فاجعه‌بار بود.

تاوان میزبانی از نشست ضد ایرانی

لهستان که به دلیل میزبانی از نشست ضد ایرانی بسیار تحت فشار قرار گرفته بود، در نهایت تاوان میزبانی از این نشست را دریافت کرد. نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روز دوم نشست و پس از دیدار با وزیر خارجه لهستان «ملت لهستان» را به همکاری با نازی‌ها در جنگ جهانی دوم متهم کرد. انتشار این گفت‌وگو باعث تنش در روابط لهستان و تل‌آویو شد، آنهم درست در روزی که لهستان به خواست آمریکا کنفرانس ضدایرانی و برای حمایت از سیاست‌های نتانیاهو و کارزار تبلیغاتی او برای انتخابات فروردین ماه در سرزمین‌های اشغالی را تشکیل داده بود. وزارت خارجه لهستان بلافاصله بعد از انتشار این مصاحبه، سفیر رژیم اشغالگر سرزمین‌های فلسطینی را احضار کرد و از او توضیح خواست. روزنامه جروزالم پست، متن مصاحبه مذکور را از وب‌سایت خود حذف کرد و دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که در اظهارات نتانیاهو «به برخی لهستانی‌ها» اشاره شده است نه «ملت یا کشور لهستان». به دنبال اظهارات نتانیاهو، رئیس جمهور لهستان با برگزاری نشست گروه «ویزگراد» در اسرائیل مخالفت کرد. این گروه شامل چهار کشور لهستان، جمهوری چک، مجارستان و اسلواکی است که سران آن‌ها قرار بود در هفته آینده در اسرائیل گردهم آیند. در واقع آنچه از نشست ورشو پخش شد سخنان نفرت بار مایک پنس، نتانیاهو و پمپئو بود. مشارکت دیگران به سکوت و عکس یادگاری گذشت. نشست ورشو با تمام هزینه‌هایش، یادآور اجلاس ۲۰۱۷ ریاض است که ۵۵ کشور را میزبانی کرد، اما مجموعه‌ای از اتفاقات و محاسبات نادرست، آمریکا را در معرفی ایران و متحدانش به عنوان مادر تروریسم و تشکیل ناتوی عربی برای مقابله با آن ادعا ناکام گذاشت.

از سوی دیگر، یاوه‌گویی‌های کشور‌های عربی حوزه خلیج‌فارس حکایت از آن دارد که این اجلاس تنها برای ثبات اسرائیل در منطقه بود تا تهدید‌های ایران! چراکه وزیر بحرینی در اظهاراتی شرم‌آور ایران را دشمن اصلی تلقی کرد و مسئله فلسطین را بی‌اهمیت خواند! وزیر خارجه بحرین گفت: «مقابله با تهدید ایران خطرناکتر و مهمتر از موضوع فلسطین در برهه کنونی است.» وزیر اماراتی نیز همسو با همتای بحرینی خود حمایت نظامی علیه ایران را تایید کرد. ورشو اولین نشست بعد از کنفرانس صلح مادرید است که در آن مقامات کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی دیدار کردند. عبدالباری عطوان نویسنده سرشناس جهان عرب در این مورد گفت: «عرب‌ها با گذاشتن تاج رهبری جهان عرب بر سر نتانیاهو و به ذلت کشاندن خود درکنفرانس ضد ایرانی ورشو، ایران را به «نماد» مقاومت و دفاع از ملت‌های عربی و اسلامی و مقدسات آن‌ها و مسائل برحق و عادلانه تبدیل کردند.»

ارسال نظرات