جمعه ؛ 30 شهريور 1403
23 بهمن 1397 - 13:55
۴۰ سال پیشرفت به روایت شاخص‌ها (۱۲)

ایران؛ پیشتاز در تامین رفاه خانوار نسبت به تاجیکستان، گرجستان و ارمنستان

نویسنده : علی حیدری
کد خبر : 2290

گاه رسانه‌هایی که کاری جز تزریق نا امیدی به ملت ایران ندارند، با سیاه‌نمایی و بازی با آمار‌ها جوری وانمود می‌کنند که گویا اگر جدولی از سطح رفاه مردم دنیا تهیه شود، ایرانیان در قعر جدول قرار دارند. اما واقعیت با این تصویر‌سازی دروغین کیلومتر‌ها فاصله دارد. به طور مثال مقایسه‌ی رفاه خانوار‌های ایرانی، تاجیک، گرجستانی و ارمنی نشان می‌دهد بهره‌مندی ایرانیان از امکانات مادی (اعم از کالا‌ها و خدمات) بسیار بیش از این سه کشور است و در میان این سه، می‌توان گفت: ارمنستان و گرجستان سرعت‌شان در تامین رفاه با ایران برابر است، ولی تاجیکستان در این سرعتی بسیار پایین‌تر از این کشور‌ها دارد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود ارمنستان و گرجستان فاصله‌ی رفاه خود را با ایرانیان حفظ کنند، اما در آینده فاصله‌ی ایرانیان با تاجیک‌ها حتماً زیادتر خواهد شد.
 
در نمودار زیر که برگرفته از آمار‌های صندوق بین‌المللی پول (IMF) است، درآمد سرانه‌ی کشور‌های ایران، گرجستان، ارمنستان و تاجیکستان (بر اساس برابری قدرت خریدشان) با هم مقایسه شده‌اند. درآمد سرانه بر اساس برابری قدرت خرید، نشان می‌دهد به طور میانگین درآمد آحاد مردم یک کشور چقدر است و، چون این درآمد بر اساس قدرت خرید محاسبه شده، در حقیقت می‌توان به کمک آن، قدرت خرید میانگینِ افراد جامعه را محاسبه کرد. همان‌طور که مشاهده می‌شود قدرت خرید ایرانیان پس از انقلاب همواره از قدرت خرید مردم در این کشور‌ها بیشتر بوده است. به طور مثال در سال ۱۳۸۳ (۲۰۰۵ میلادی) قدرت خرید ایرانیان از دو برابر قدرت خرید مردم در گرجستان و ارمنستان و همچنین از سه برابر قدرت خرید مردم در تاجیکستان بیشتر بوده است. از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۳ نیز که کشورمان با تشدید تحریم‌های ظالمانه رو به رو بود، روند رو به رشد درآمد سرانه منفی شد. با این وجود وقتی تحریم‌ها موقتاً پس از اجرای برجام تعلیق شدند، ایران توانست به روند رو به رشد خود برگردد.
 
اکنون نیز مشاهده می‌شود که پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول این است که برای مدتی جلوی رشد ایران گرفته می‌شود، اما پس از گذشتن از سال ۱۳۹۸ و عبور از گردنه‌ی تحریم‌های فعلی ایران مجدداً با سرعت درآمد سرانه‌ی خود را افزایش خواهد داد. با وجود همه‌ی تحریم‌ها مشاهده می‌شود که فاصله‌ی قدرت خرید مردم ارمنستان و گرجستان با ایرانیان در بلندمدت حفظ شده است. تاجیکستان در این میان از اوضاع بدتری برخوردار است. می‌توان گفت: این سه کشور در سال ۱۳۷۰ در جایگاه نسبتاً مشابهی قرار داشتند. در سه دهه‌ی گذشته ارمنستان و گرجستان به مراتب رشد بسیار بهتری داشتند، اما تاجیکستان نتوانست رفاه مردم خود را رشد چندانی بدهد؛ بنابراین اکنون قدرت خرید یک ایرانی بیش از ۵ برابر یک تاجیک است و بر اساس پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول، تا سال ۱۴۰۱ حتی قدرت خرید ایرانیان بیش از این نیز با تاجیک‌ها فاصله خواهد گرفت. آمار سال ۲۰۱۲ نیز جمعیت زیر خط فقر تاجیکستان را ۳۹.۶ درصد نشان می‌دهد که در نوع خود قابل توجه است. این در حالی است که آمار فقر مطلق در ایران، زیر ۱۰ درصد است. از لحاظ شاخص قدرت اقتصادی نیز ایران با این سه کشور فاصله‌ی قابل توجهی دارد.
 
شاخص قدرت اقتصادی در اینجا در حقیقت حجم اقتصاد یک کشور نسبت به اقتصاد جهانی (به درصد) است. بر اساس این شاخص و مبتنی بر آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران در سال جاری ۱.۲۲ درصد از اقتصاد جهان را در اختیار دارد. این در حالی است که گرجستان ۰.۰۳ درصد و ارمنستان و تاجیکستان هر کدام ۰.۰۲ درصد از اقتصاد جهان را در اختیار دارند. با این تفاسیر، قدرت اقتصادی ایران بیش از ۴۰ برابر گرجستان و بیش از ۶۰ برابر کشور‌های ارمنستان و تاجیکستان است. این مقایسه می‌تواند اهمیت ایران برای کشور‌های استعمارگر را نشان دهد. چرا که اگر کشوری با این حجم از اقتصاد در اختیار حاکمیتی گوش‌به‌فرمان باشد، طبیعتاً چپاول منابع این کشور آسان‌تر خواهد بود. در مجموع بر اساس آن‌چه در مورد واقعیت‌های اقتصادی ایران، ارمنستان، گرجستان و تاجیکستان دیدیم، روشن است که اقتصاد ایران از این کشور‌ها به مراتب بزرگ‌تر و قوی‌تر است و قدرت خرید ایرانیان نیز از مردم سه کشور مذکور بسیار بیش‌تر است. در نتیجه سطح رفاه ایرانیان نیز از رفاه مردم آن کشور‌ها بالاتر است. علاوه بر این، روند رو به رشد سطح رفاه پس از انقلاب اسلامی قابل ملاحظه است؛ به‌گونه‌ای که اگر چه کشور‌های ارمنستان و گرجستان از سال ۱۳۷۰ به بعد رشد خوبی داشتند، اما همچنان فاصله‌ی رفاه ایرانیان با مردم این دو کشور محفوظ است.

ارسال نظرات