دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
24 دی 1397 - 10:54
مروری بر پرفروش‌ترین کتاب سال ۹۶ (۱)

انسان ۲۵۰ ساله

کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» تاکنون با استقبال خوبی از سوی مخاطبان فارسی زبان و غیر فارسی زبان همراه بوده است. این اثر پرمخاطب‌ترین کتاب انتشارات صهبا در سال ۹۶ معرفی شده است.
کد خبر : 2115

پایگاه رهنما :
کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» تاکنون با استقبال خوبی از سوی مخاطبان فارسی زبان و غیر فارسی زبان همراه بوده است. این اثر پرمخاطب‌ترین کتاب انتشارات صهبا در سال ۹۶ معرفی شده است. چندی پیش انتشارات صهبا ضمن اعلام پرفروش‌ترین آثار خود در سال ۹۶، از انتشار چاپ هفتاد و سوم کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» خبر داد. این اثر شامل سخنرانی‌ها و مطالب دستنویس مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره زندگی سیاسی و  مبارزاتی ائمه (ع)، از پیش از انقلاب تا سال ۱۳۸۹ است. وجه تسمیه کتاب به صورت عینی از سخنان گهربار رهبرمعظم انقلاب انتخاب شده است و بیانگر نوع نگاه معظم‌له به زندگی سیاسی-مبارزاتی ائمه (ع) است.
 
علت این نامگذاری بر روی زندگی ائمه (ع)، در مقدمه کتاب به تفصیل از بیانات ایشان آورده شده است. از این شماره در راستای بصیرت افزایی، ارتفاء سطح بینش و نیز آشنایی کارکنان ناجا با رهنمود‌های رهبرمعظم انقلاب هفته نامه «تببین» در شماره‌های متوالی فصول مختلف این کتاب را مورد توجه قرار خواهد داد. «انسان ۲۵۰ ساله» کتاب ۱۷ فصل دارد که ترتیب عناوین فصل‌ها، به صورت ترتیب تاریخی زندگی ائمه (ع)، از دوران پیامبر گرامی اسلام (ص) تا دوره امام جواد، امام هادی و امام عسکری (ع) را شامل می‌شود که بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره این سه امام بزرگوار در یک فصل ارائه شده است. محتوای کتاب نگاهی دقیق و جامع به زندگی مجاهدانه ائمه (ع) دارد و از این رو بیش از آنکه یک کتاب تاریخیِ صِرف باشد، نگاهی تحلیلی و تحقیقی به تاریخ است؛ که به مرور صرف وقایع زندگی ائمه (ع) نپرداخته است. کتاب مورد اشاره نگاهی کلان به زندگی هر یک از معصومین (ع) با توجه به بستر تاریخی دوره مربوطه و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می‌کردند، ارائه می‌دهد؛ لذا آشنایی هر چه بیشتر خوانندگان محترم با تاریخ زندگی ائمه، تنفس در فضای انسان ۲۵۰ ساله را دلنشین‌تر می‌کند.

فصل نخست: پیامبر اعظم (ص)

فصل نخست، به دوره حیات پیامبر گرامی اسلام (ص) اختصاص دارد که شامل عناوینی مانند «بعثت خاتم، آغاز بیداری»، «شالوده ریزی نظام اسلامی» و «تثبیت نظام اسلامی» است که در پایان فصل درباره این مسئله که غدیر یک مسئله‌ی تاریخی صرف نیست و نشانه‌ای از جامعیت اسلام است، بحث می‌کند. در بخشی از این فصل آمده است: بنای جامعه اسلامی، تشکیل حکومت اسلامی برای مسلمان شدن بود. ایشان طوری حکومت کردند که هم به عبارت قرآن ایمان بیاورند و هم نیاز به سیاست قرآن داریم و حکومت اسلامی تشکیل شد برای استقرار عدالت اجتماعی در جهان و همه پیامبران برای همین منظور آمدند. پیامبر خدا (ص) از لحظه ورود، انسان‌سازی را شروع کردند و روز به روز مدیران لایق، انسان‌های بزرگ، شجاع، با گذشت، با‌ایمان قوی و با معرفت به عنوان ستون‌های مستحکم این بنای شامخ و رفیع، تربیت کرد. در بخش دیگری از این فصل آمده است: بیداری او، خواب او، مسجد او، خانه او، میدان جنگ او، در کوچه و بازار رفتن ایشان معاشرت خانوادگی ایشان و وجود ایشان، هر جا که بود، درس بود. عجب برکتی در چنین عمری وجود دارد! شخصیتی که همه تاریخ را مسحر فکر خود کرد و روی آن اثر گذاشت که من بار‌ها گفته ام، بسیاری از مفاهیمی که قرن‌های بعد برای بشریت تقدس پیدا کرد؛ مثل مفهوم مساوات، برادری، عدالت و مردم‌سالاری، همه و همه تحت تاثیر ایشان بود.
 
روزی که شتر ایشان در کنار خانه فقیرترین مردم عرب مدینه نشست (مشخص شد) مساوات‌خواهی و تعامل‌اجتماعی ایشان برای کل جهان مشخص شد. ایجاد وحدت بین ۳ قبیله یهودی، قبیله بنی قینقاع، قبیله بنی‌نضیر و بنی‌قریظه ایجاد کردند تا زمینه برای وحدت کل مسلمین جهان شد. مکه که در مرکزیت قرار داشت باید آن را سامان دهد و گروه اشراف متکبر و قدرتمند را بر آنان حکومت مکی کرد که پیغمبر مهربان و با عطوفت ما سامان دهنده‌ی امور شد. امروز به آن حدی رسیده‌ایم که بتوانیم فکرمان و راه‌مان را به جوامع مستضعف محروم و به میان دنیا‌های ظلمت و تاریکی رسوخ بدهیم، این استخر آن قدر در خود آب دارد که بتواند جریان پیدا کند و به این نهال‌ها و درخت‌ها و سرزمین‌های خشک و تفتیده برسد. در انتهای فصل و درباره واقعه عظیم غدیر می‌خوانیم: پیامبر اسلام (ص) در واقعه‌ی غدیر قصد دارند یک نمونه کامل از انسان طراز اسلام، از انسان مقبول و مورد پذیرش اسلام را ارائه بدهند بر مردم و به همه‌ی نسل‌های آینده و آن شخصیتی که همه‌ی مسلمان‌ها او را به عنوان جانشین پیغمبر (ص) قبول دارند باید برای همه‌ی مسلمان‌ها به عنوان یک الگو یک مسطوره‌ی کامل از انسان اسلامی، جاودانه بماند؛ و پیوند میان او و میان مسلمانان باید تا ابد به عنوان یک رابطه‌ی فکری، رابطه‌ی اعتقادی، رابطه‌ی عاطفی، رابطه‌ی عملی باقی بماند. امیر المومنین (ع) با این دیدگاه دیگر فقط متعلق به شیعیان نیست متعلق به همه‌ی مسلمان‌هاست؛ و مخصوص امیرالمومنین (ع) هم نیست، بلکه عترت و خاندان پیغمبر (ص) و ائمه (ع) شیعه که اولاد امیرالمومنین (ع) هستند آن‌ها هم، چون که مشمول عترت هستند، آن‌ها هم همواره به عنوان نمونه‌ی کامل انسان اسلامی در دیدگاه مسلمان‌ها باید باقی بمانند، این یک نکته است.

ارسال نظرات