- یادداشت ها / آیا پایان ماه عسل صهیونیستها در سوریه نزدیک است؟!
- قیام جوانان سوری | پیام عملیات «بیت جن» برای جولانی و صهیونیستها
- بسیج تمدنساز، نفس آخر استکبار
- دومین شب مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه(س) با حضور رهبر انقلاب
- انصارالله: جنگافروزی عربستان علیه یمن عواقب سنگینی دارد
- منظور: برنامه هفتم با کار کارشناسی کمسابقه تدوین شد/ بخش بزرگ برنامه قابل اجراست
- ۶۵۶ میلیون دلار صادرات با «مجوزهای رد شده» /بازهم پای کارتهای اجارهای در میان است؟
- نصراللهی، استاد ارتباطات: مستند عبری تسنیم آغاز عصر جدیدی از حرکت رسانهای ایران است
- ایران لولای ژئوپلیتیک جهان
- یادداشت / کد حیفا
- حل مسائل ایران را از کنیسههای آمریکا طلب نکنید
- چرا رسیدگی به پرونده شهید آرمان علیوردی طولانی شده است؟ / نقش هر یک از متهمان در وقوع قتل باید مشخص شود
- جنگ بیشتر؛ سفره کوچکتر | تاثیرات اقتصادی تنش افغانستان و پاکستان
- فراز و فرود بانک آینده؛ از ایرانمال تا بدهی ۵۰۰ هزار میلیاردی
- راز محبوبیت آیتالله اشرفی اصفهانی/ چرا مردم کرمانشاه هیچگاه شهید محراب را فراموش نکردند؟
پنجشنبه ؛ 13 آذر 1404 سیاست در قرآن؛ تبیین واژههای" فَیَقْتُلُونَ و يُقتَلُون " در سخنان رهبر معظم انقلاب
تبیین:
واژه های مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت در متون دینی و فرهنگ ایرانی ما از مفاهیم مقدس به شمار می آیند. مهمترین جلوهی آن ایستادگی در برابر ظلم و زورگویی و تلاش در راه دستیابی به عدالت در جامعه و حقوق مسلمانان است. قرآن کریم سرشار از داستانهایی است که تاکید بر ضرورت مقاومت و مبارزه در راه خدا دارد و این مفاهیم را در زمرهی ارزشهای والای انسانی بر میشمارد. این واژهها متعدد در کنار آیات،رروایات و احادیث مربوط به جنگ، مبارزه و حق طلبی به کار می روند و هر کدام در زمینههای خاص معنا پیدا می کنند.
در تعاریف این واژهها یَقْتُلُونَ از ریشه قَتَل به معنای کشتن است. کشتنِ یکطرفه، یعنی به صورت ضربتی و بدون این که طرف مقابل مقاومتی کند او را میکشند. با یک ترور یا با یک حرکت، طوری که فرصت مقاومت هم گیر طرف مقابل نیاید. ولی يُقتَلُون دو طرفه بودن را میرساند. یعنی آنها به قصد کشتن آن دعوتگر به جنگشان میروند و بین این دو گروه جنگ در میگیرد. بنابراین گاهی وقتها قتل از نوع یَقْتُلُون است و گاهی وقتها از نوع يُقتَلُون.(توبه؛ آیه۱۱۱)
در گفتمان حضرت آیتالله خامنهای در جنگ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی-آمریکایی ما خسارتهایی دیدیم، جانهای عزیزی از دست ما رفتند، در این تردیدی نیست؛ خب این طبیعت جنگ است؛ لکن جمهوری اسلامی نشان داد که کانون"اراده" و "قدرت" است. میتواند تصمیم بگیرد، میتواند قدرتمندانه بِایستد و از هایوهوی این و آن واهمه نکند.(بیانات تلویزیونی خطاب به ملت ايران ۱۴۰۴/۰۹/۰۶)
بر همین اساس نگارنده این مفاهیم را در دنیای کنونی که مسیر سخت و دشواری برای دستیابی به اهداف والای پیش رو است نماد انگیزه و اراده به سمت آن اهداف می داند. با اراده و با انگیزه بودن مجاهدین فی سبیل الله و مردم ایران در حفظ استقلال و عزت ملی. و هر مبارزهای در این راه به ارادهای استوار نیازمند است. ارادهای که فرجام آن می تواند هم رفع ظلم در جهان باشد و هم حفظ استقلال کشور. با درک عمیق این واژهها، مقاومت به اصلی در درون اعتقادات، باورها و ارزشهای مردم تبدیل می شود. فهم درست این ارزشها، جامعه را در مسیر شناخت حق از باطل قرار می دهد. تاکید قرآن نیز تبلور این نمادهای مبارزه طلبانه در سیاست، اجتماع و دولت است.
ارسال نظرات