جمعه ؛ 30 شهريور 1403
15 دی 1397 - 13:55

دشمنی پایدار غرب و بی‌هویتی یک طیف سیاسی

انگاره ذهنی نیرو‌های مومن به انقلاب اسلامی این است که نه تنها برجام برای سفره مردم آورده‌ای نداشت بلکه باعث تخطئه صنعت هسته‌ای کشور شد. مقامات ارشد قوه مجریه نیز که پرچمدار این مذاکرات بودند اکنون با دست خالی در مقابل ملت احساس شرمندگی می‌کنند.
کد خبر : 2057

انگاره ذهنی نیرو‌های مومن به انقلاب اسلامی این است که نه تنها برجام برای سفره مردم آورده‌ای نداشت بلکه باعث تخطئه صنعت هسته‌ای کشور شد. مقامات ارشد قوه مجریه نیز که پرچمدار این مذاکرات بودند اکنون با دست خالی در مقابل ملت احساس شرمندگی می‌کنند. هر سه موضوع یعنی «عدم آورده‌ای در سفره مردم»، «تعطیلی هسته‌ای» و «شرمندگی مقامات ارشد قوه مجریه» درست است، اما می‌توان گفت: هیچ دستاوردی از برجام بدست نیامد. البته هدف برجام رفع تحریم بود که محقق نشد، اما دستاورد‌های فعلی برجام، جزء مذاکرات نبود بلکه در کشاکش مذاکرات و نتایج پس از آن بدست آمد. به تعبیر دیگر بدون آنکه مقامات ارشد قوه مجریه خواسته باشند خدمت بزرگی را به انقلاب اسلامی کرده‌اند؛ چرا؟ برخی از روشنفکران و اصلاح‌طلبان در دهه چهارم انقلاب به این نتیجه رسیده بودند که انقلاب اسلامی موجب تندروی و انزوای کشور شده است و تاکید می‌کردند که مدعیان انقلاب نیز حیات سیاسی و هویتی خود را در دشمنی با غرب خصوصا آمریکا جستجو می‌کنند. این طیف سیاسی همچنین بر این باور بودند که با مذاکره با آمریکا می‌توان مشکلات کشور را حل کرد. بسیاری از مردم ما به این نتیجه رسیده بودند که مشکلات کشور از مسیر مذاکره برطرف خواهد شد و دکتر روحانی نیز در انتخابات ۱۳۹۲ این انگاره ذهنی را تقویت نمود.
 
بنابراین مذاکره دو ساله در برجام و عمل به تعهدات آن از سوی ایران از یکسو و تعهد طرف مقابل و عدم انجام تعهدات و خروج یکجانبه از آن باعث گردید، مردم ایران مجددا منطق امام و انقلاب‌اسلامی درباره غرب و آمریکا را بازخوانی کنند. اینکه آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی تاکنون ۱۳ بار بر پایبندی ایران به تعهدات تاکید کرده، اما طرف مقابل از آن خارج شده است، حقانیت نگاه جمهوری‌اسلامی ایران به آمریکا را برجسته کرد و ملت ایران متوجه شدند، مشکل غرب با ما بر سر چند مسئله نیست، بلکه بر سر هویت ما است. هویتی که استقلال سیاسی و قدرت منطقه‌ای ما ارمغان آن است. بنابراین اکنون روشنفکران غرب باور ایرانی سربه‌زیر و شرمنده‌اند و دیگر سخن از مذاکره با آمریکا و حل مشکلات کشور از رهیافت مذاکره نمی‌گویند. این برجام بود که برای نسل‌های سوم و چهارم انقلاب‌اسلامی مجددا ثابت کرد، آمریکا شیطان بزرگ است؛ برجام بود که ثابت کرد همه بدبختی‌های ما از آمریکا است؛ برجام منطق امام را بازخوانی کرد که «ما چه بخواهیم و چه نخواهیم استکبار و صهیونیست‌ها در تعقیب‌مان خواهند بود تا حیثیت مکتبی‌مان را لکه‌دار کنند». برجام ثابت نمود که هسته‌ای و موشکی و تروریسم بهانه است و اصل نظام نشانه است. اگر بپذیریم که آمریکا با وجود جمهوری‌اسلامی مشکل دارد راحت خواهیم فهمید که آنان رفع تحریم نخواهند کرد. چرا که هیچ‌کس در مسیر تقویت دشمن خود گامی برنمی‌دارد.
 
برجام غرب‌باوران را در ایران بی‌هویت کرد و خوشبینان را بی‌حیثیت ساخت.خروج آمريکا از برجام و ايضا يونسکو، سازمان حقوق‌بشر، معاهده‌پاريس و ... نشان داد که قانون جنگل بر دنيا حاکم است و ملت ما اکنون مشغول مشاهده اين جنگل است. برجام منطق خودکفايي و لزوم ايستادن بر روي پاي خود را به گفتمان تبديل کرد. شروع برجام موجب اختلاف بين نيروهاي دورن حاکميت شد و پايان امروزي آن دو طرف را به هم نزديک کرد. اگر جمهوري اسلامي ايران ميلياردها دلار در جهان و داخل کشور هزينه مي‌کرد تا چهره‌اي که پس از برجام از آمريکا نمايان شد را تصوير کند موفق نمي‌شد. لذا مي‌توان گفت ترامپ هم در خدمت ما و مشغول اثبات نظرات مسئولين جمهوري اسلامي نسبت به رژيم آمريکا هست. ترامپ تصوير واقعي آمريکا را منتشر مي‌کند ما چرا نبايد خوشحال باشيم؟

ارسال نظرات