پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
12 دی 1397 - 16:16

پلیس مزدور

در افق پیش رو، جایگاه آمریکا از تصدی گری در منطقه به جایگاه وکالتی و مزدوری تنزل پیدا کرده و تنها به بهای پول وارد میدان می‌شود.
نویسنده : محمدرضا شبانی
کد خبر : 2039
 
انگار تعطیلی کاخ سفید،حسابی ترامپ را کلافه کرده است؛برای همین به اتفاق ملانیا(همسرش) سرزده به پایگاه هوایی«الاسد»،می رود و عراقی ها را شگفت زده می کند؛این درحالی است که ترامپ در دروان ریاست جمهوری اش کمتر از پایگاه های نظامی در منطقه بازدید کرده بود.به نظر می رسد هدف ترامپ از سفر به عراق این بوده که نشان دهد خروجش از سوریه به معنای چشم پوشی آمریکا از سوریه و به طور کلی منطقه نبوده بلکه خروجی محاسبه شده است.از طرفی ترامپ برای بار دیگر حجت را بر کشورهای منطقه ای مورد حمایت واشنگتن تمام کرد و به آنها فهماند که برای حفظ امنیت و حیاتشان هم که شده باید هزینه های سربازان آمریکایی را نقد بپردازند.

البته سفر غیر منتظره کار دست ترامپ داد؛تا جایی که عادل عبدالمهدی(نخست وزیرعراق)در کمال خونسردی سفر ترامپ را غیر معقول و فاقد وجاهت قانونی دانست و علی رغم وساطت و فشارها از ملاقات با ترامپ خودداری کرد.در این بین پرتاب دو راکت به سمت سفارت آمریکا در عراق گویای استقبال از ترامپ توسط جریان های مخالف آمریکا در عراق بود.البته موج این مخالف به پارلمان عراق نیز رسید و فراکسیون پارلمانی «النباء» به ریاست «هادی العامری» و فراکسیون «اصلاح و بازسازی» با انتقاد از سفر رئیس جمهور آمریکا به عراق، در بیانیه‌ای سفر ترامپ را «نقض فاحش و واضح هنجارهای دیپلماتیک»، «رفتاری تحقیر آمیز» و «نقض آشکار حاکمیت عراق» اعلام کردند.البته ترامپ تصور نمی کرد سفر غیر منتظره او با چنین واکنش های تندی مواجه شود.با این حال، رئیس جمهور آمریکا که هواپیمایش چراغ خاموش از باند فرودگاه عراق برخاسته گفته است: «خیلی غم انگیز است که هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کنی اما برای رفتن به آن جا ناچار باشی سفرت را تا این حد مخفیانه نگه داری و هواپیماها (ی اسکورت) و بزرگ ترین تجهیزات جهان دور و برت باشند و هر کاری بکنی تا سالم به مقصد برسی».

به طور کلی،در روندشناسی تاریخی،آمریکا،پس از پیروزی در جنگ جهانی دوم در لباس پلیس جهانی ظاهر شد تا منافع شرکت های بزرگ خود را در اقصا نقاط جهان تأمین کند.از این رو بیشتر جنگ ها، اعم از شبه جزیره کره تا ویتنام، افغانستان، عراق و لیبی با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت که البته هزینه های بسیار سنگینی هم روی دست آمریکا باقی گذاشت.سیاست های جنگ افروزانه آمریکا بعد از 11 سپتامبر 2001 حدود هفت تریلیون دلار هزینه به بارآورد.مع الوصف،آمریکا پیش از این در نقش پلیس جهانی در امور حاکمیتی دیگر کشورها دخالت می کرد،ولی اکنون با بیست تریلیون دلار بدهی مواجه است و نیز به دلیل مشکلات بودجه ای کرکرهِ دولت فدرال را پایین کشیده است.این حجم از بدهی سبب شده تا آمریکا از سر استیصال عطای پلیس جهانی را به لقایش ببخشد یا لااقل نقش پلیس مزدور را ایفا کند.

دونالد ترامپ، پیش از خروج از عراق در میان سربازان آمریکایی از دستور خروج نیروهای نظامی کشورش از سوریه دفاع کرد و گفت که اگر بخواهند در سوریه کاری کنند از عراق به عنوان پایگاه استفاده می کنند. او با تاکید بر این که «ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند بیشتر از این پلیس جهان باشد» گفت که «اگر می‌خواهند ما بجنگیم، باید بابت اش بها بپردازند و بعضی اوقات پولش را. بنابراین ما دیگر احمق جهان نیستیم. بچه‌ها ما دیگر احمق نیستیم. دیگر به ما به چشم ساده‌لوح نگاه نمی‌شود. از این که اکثرا دارید این طور [به نشانه تایید] سر تکان می‌دهید، کیف می‌کنم. دوباره دارند به ملت ما احترام می‌گذارند. دوباره محترم شده‌ایم.»

به طور اجمال، رئیس جمهورآمریکا در جریان سفر به عراق،اعلام می کند که اگر کشورهای متقاضی قائل و مایل و به نقش ژندارمی آمریکا در منطقه هستند باید هزینه های گزاف این نقش را بپردازند؛در غیر این صورت آمریکا به این نقش ادامه نخواهد داد.با این اوصاف به نظر می رسد در افق پیش رو،جایگاه آمریکا از تصدی گری در منطقه به جایگاه وکالتی و مزدوری تنزل پیدا کند و تنها به بهای پول وارد میدان شوند؛دقیقاً شبیه کاری که افراد مزدور و اجیر شده انجام می دهند.

ارسال نظرات