دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
12 آذر 1397 - 13:31

مزایا و دستاوردهای تقویت محور مقاومت

کشورهای در حال توسعه، معمولاً سعی می‌کنند برای خود هم‌پیمانانی پیدا کنند تا با داد و ستد تجاری با آن‌ها از طریق یافتنِ بازارهای جدید و بروز صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس بتوانند از منابع اقتصادی استفاده‌ی بهینه کنند.
نویسنده :
دانيال داودي
کد خبر : 1856

پایگاه رهنما :


کشورهای در حال توسعه، معمولاً سعی می‌کنند برای خود هم‌پیمانانی پیدا کنند تا با داد و ستد تجاری با آن‌ها از طریق یافتنِ بازارهای جدید و بروز صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس بتوانند از منابع اقتصادی استفاده‌ی بهینه کنند و به روند رشد خود سرعت ببخشند. این هم‌پیمانان استراتژیک اگر به لحاظ اقتصادی هم‌سطح یا مقداری پایین‌تر از کشور خودی باشند بهتر است؛ چرا که بازارهای خوبی برای اقتصاد داخلی خواهند بود. از این رو حتی اگر انگیزه‌های الهی و اعتقادی اهمیت حضور پرقدرت ایران در محور مقاومت را در نظر نگیریم یا حتی اگر به این نکته توجه نکنیم که عراق و سوریه‌ی تصرف شده توسط داعش می‌توانست بزرگترین تهدید امنیتی علیه کشورمان باشد، تقویت محور مقاومت چه برای ما و چه برای کشورهای عراق و سوریه در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت مزیت‌های اقتصادی زیادی دارد.


بزرگترين خريدار کالاي ايراني


آمارهای تجارت خارجی ایران در 5 ماهه‌ی نخست سال 97 نشان می‌دهد که عراق پس از چین و امارات بزرگ‌ترین خریدار و واردکننده‌ی کالای ایرانی است. اما نکته‌ی مهم این‌جاست که چین و امارات از آن سو نیز بزرگترین صادرکنندگان کالا به ایران هستند و ایران به ترتیب بیشترین واردات را از این دو کشور دارد. بدین صورت در حقیقت خالص صادرات ما به چین منفی و به امارات نیز بسیار اندک است. این در حالی است که عراق حتی در 5 کشور اولی نیست که ایران از آن‌ها کالا وارد می‌کند؛ این بدان معناست که ارتباط تجاری با عراق، بیش از هر کشور دیگری اثر مثبت بر رشد اقتصادی ایران دارد. طبیعی است که چنین همسایه‌ای که بازاری بزرگ برای ایران محسوب می‌شود، برای کشورمان غنیمت است.


وضعيت اقتصادي ايران در صورتي که داعش بر عراق مسلط مي‌شد


روشن است که اگر داعش بر این کشور مسلط می‌شد، اگر از جنبه‌ی تهدید امنیتی این مسئله به آن نگاه نکنیم و فقط اقتصادی ببینیم، چون ارتباط تجاری ایران با این کشور منقطع می‌شد از طریق کاهش چشم‌گیر خالص صادرات، رشد اقتصادی بسیار بیش از آن‌چه شاهدش بودیم، کاهش می‌یافت و اقتصاد ایران در بالاترین حد آسیب‌پذیری خود می‌رسید. آن‌وقت کافی بود همین تحریم‌ها اتفاق بیفتند؛ دیگر به جای سه برابر شدنِ نرخ ارز باید افزایش ده‌ها و بلکه صدها برابری نرخ ارز را تجربه می‌کردیم و برای اولین بار در اقتصاد ایران با ابرتورم مواجه می‌شدیم. اتفاقی که می‌توانست آرزوی امریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی را محقق کرده و ایرانی که اقتصادش ویران شده را از طریق حمله‌ی نظامی یا ایجاد کودتا یا چیزی مشابه آن، تجزیه و نابود کند.


علت تبليغات ضدايراني شبکه‌هاي فارسي‌زبان چيست؟


وقتی از این سو نگاه می‌کنیم، تازه روشن می‌شود که چرا تلويزیون صدای امریکا یا مثلاً ایران اینترنشنالِ سعودی چندین سال است که همواره –به دروغ- تبلیغ می‌کنند که میزان بالایی از درآمد ملی ایران در سوریه و عراق خرج می‌شود. اگر ایران نباشد و اگر عراق و سوریه دستِ تکفیری‌ها باشد، منابع منطقه توسط امریکا به غارت می‌رود، بازارش می‌تواند فرصت خوبی برای صعودی‌ها باشد و اسرائیل نیز امنیتش تضمین خواهد بود. اما واقعیت این است که تقویت محور مقاومت، با پول ایران صورت نگرفت بلکه با خون جوانانِ پاک و البته درایت و تدبیر نظامی نیروی قدس سپاه این محور تقویت شد. حاصل اتفاقاً به لحاظ اقتصادی نه تنها به ضرر ایران نیست که به سودِ ماست. کاله امروز در عراق فعالیت چشم‌گیری دارد. برای تقویت تجارت با اقلیم کردستان عراق، ایران امروز در پی ایجاد منطقه‎‌ی آزاد تجاری و توسعه‌ی گذرگاه‌های مرزی در کنار این اقلیم است. عراق رسماً اعلام کرده که در پازل تحریم‌های امریکا علیه ایران شرکت نمی‌کند و همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، عراق بزرگ‌ترین واردکننده از ایران است و به تنهایی اثر بسیار زیادی در افزایش رشد اقتصادی ایران از طریق افزایش خالص صادرات ایران دارد. گاز طبیعی ایران سوخت نیروگاه‌های برق عراق را تامین می‌کند و بر اساس آمار پلیس مهاجرت ایران، در پنج ماهه‌ی نخست امسال بیش از یک میلیون و دویست هزار گردشگر عراقی وارد ایران شدند. این رقم، به معنای تحول در صنعت گردشگری ایران است. سوریه نیز پس از یک جنگ طاقت‌فرسا در کوتاه مدت به بازسازی نیاز دارد. رئیس اتاق صنایع دمشق اخیرا در نشست همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه گفت: شرکت های ایرانی از ظرفیت بالایی برخوردارند که باید این شرکت‌ها در زمینه بازسازی سوریه نیز مشارکت کنند. همچنین پیش‌تر دولتی‌های سوریه اعلام کرده بودند که در بازسازی سوریه، ایرانی‌ها در اولویت قرار دارند؛ این یعنی بازاری بسیار بزرگ و با اهمیت. ایران اکنون در صنعت برق، به سوریه صادرات خوبی دارد و علی آبادی مدیرعامل مپنا نیز اخیراً در این مورد گفت: سوریه تاکنون تمام مطالبات شرکت‌های ایرانی حاضر در بخش برق این کشور را پرداخت کرده است.


ظرفيت‌هاي اقتصادي که بايد قدر شمرده شود


مواردی که گفته‌آمد تنها بخشی از ظرفیت‌های اقتصادی کوتاه‌مدت و بلندمدت تقویت ارتباط بین کشورهای محور مقاومت است که دشمن با بمباران خبری سعی دارد آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد و دقیقاً به عکسِ واقعیت، اعلام کند که حضور ایران در محور مقاومت علت نابسامانی‌های اقتصادی است. در حالی که اتفاقا نابسامانی‌های اقتصادی، دلیلش اتکا و اعتماد به اربابان همین رسانه‌هایی است که چنین دروغ‌پردازی‌هایی می‌کنند و در شعار «سوریه رو رها کن، فکری به حال ما کن» و از این دست شعارهای خلاف منافع ملی می‌دمند. اگر حضور ایران در محور مقاومت نبود، اتفاقاً ما باید با بحران‌هایی اقتصادیِ صدها برابر عمیق‌تر از آنچه اکنون با آن مواجهیم، دست‌و‌پنجه نرم

 

ارسال نظرات