پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
03 آذر 1397 - 13:45
جلوه های تحقق بسیج جهانی اسلام در جهان امروز

«نظریه مقاومت»، بستر تحقق بسیج جهانی اسلام

حضرت امام خمینی (ره) تشکیل هسته‌های مردمی حزب الله در سراسر جهان را به عنوان یکی از آرمان‌ها و دستورکار‌های آینده انقلاب اسلامی در سطح جهان قرار دادند ودر طول حیات با برکت خود، بار‌ها بر آن تأکید نمودند.
نویسنده :
محمد حسن رحمانی
کد خبر : 1800
 

حضرت امام خمینی (ره) تشکیل هسته‌های مردمی حزب الله در سراسر جهان را به عنوان یکی از آرمان‌ها و دستورکار‌های آینده انقلاب اسلامی در سطح جهان قرار دادند ودر طول حیات با برکت خود، بار‌ها بر آن تأکید نمودند. با توجه به مبانی دینی و قانون اساسی و دیدگاه‌های حضرت امام (ره) و رهبرمعظم انقلاب، در رابطه با «نظریه مقاومت»، اصول کلی زیر قابل استنباط است:
 
۱. به طور کلی نظریه مقاومت به مفهوم تأکید بر تحقق ارزش‌ها در داخل و اهتمام جدی به ارائه و اشاعه ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب در خارج می‌باشد.

۲. نظریه مقاومت مبتنی بر اصل صدور انقلاب و برخاسته از اصول مکتب با توجه به جهان شمول بودن آن و با تکیه بر اصل امر به معروف و نهی از منکر است و چنانچه انقلاب ایران انقلابی ناسیونالیستی و با اهداف محدود ملی بود طبیعتاً صدور انقلاب معنا و مفهوم پیدا نمی‌کرد.

۳. تحقق نظریه مقاومت وئفراگیر شدن آن یک آرمان و آرزوی دست نایافتنی نیست؛ بلکه علی‌رغم تلاش گسترده استکبار جهانی و عوامل سر سپرده آن‌ها علایم و شواهد بسیاری دال بر صدور انقلاب اسلامی و پذیرش پیام و راه و رسم آن از سوی مسلمانان تحت ستم ظاهر شده است.

۴. ماهیت نظریه مقاومت نفی ظلم و ظلم پذیری و نفی سکوت و برخورد انفعالی است.

۵. مخاطب اصلی پیام انقلاب اسلامی ملت‌ها هستند و هدف اصلی آگاهی‌دادن به آن‌ها است و در این قالب، مفهوم نظریه مقاومت با اتخاذ مشی روشن‌گرانه‌ای که ملت‌ها خود در تغییر سرنوشت خویش اقدام نمایند، کاملاً عجین گردیده است.

۶. نظریه مقاومت و ترویج آن یک وظیفة حتمی و انقلابی به شمار می‌آید، ولی چنین روندی در صورتی موفق می‌شود که در داخل طوری عمل شود که کشور انقلابی ایران به عنوان یک الگوی موفق معرفی شود.

۷. حضرت امام خمینی (ره)، حاکمیت اسلام را در سایر بلاد اسلامی و پاسخ گویی به ندای مظلومیت سایر مسلمانان را وظیفة خود دانسته و صدور انقلاب را به عنوان یک تاکتیک تهاجمی علیه دشمنان انقلاب برای دور کردن خطر آنان ضروری می‌دانند.

جلوه‌های تحقق بسیج جهانی اسلام

حزب‌الله لبنان

با پیروزی انقلاب اسلامی و اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی، سه تشکل اصلی شیعیان یعنی گروه امل اسلامی به رهبری سید حسین موسوی، حزب الدعوه لبنان به رهبری علی‌کورانی و تجمع علمای مسلمین تحت نظر صبحی طفیلی بر سر تشکیل گروهی جدید توافق کردند. در نهایت در سال ۱۹۸۲ م. (۱۳۶۰ ش) حزب‌الله به وجود آمد و تا دو سال فعالیت‌های خود علیه اشغالگران صهیونیستی را مخفیانه ادامه داد. حزب‌الله برای نخستین بار پس از عملیات شهادت‌طلبانه شهید علی صفی الدین در سال ۱۹۸۴ م، مسئولیت آن را بر عهده گرفت و در ۱۹۸۵ میلادی همزمان با عقب‌نشینی اسرائیل از صیدا، طی بیانیه‌ای رسمی ایدئولوژی و استراتژی خود را بیان نمود.
 
اولین کنگره سراسری حزب‌الله در تهران تشکیل گردید و اعضای شورای رهبری حزب‌الله از طریق رأی‌گیری و انتخابات عمومی در درون کادر‌های حزبی، انتخاب گردیدند. حزب‌الله در دوره رهبری سید حسن نصرالله از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ بیش از ۹۰ عملیات سنگین را علیه نیرو‌های اسرائیلی اجرا کرد. آمار بالای تلفات انسانی و مالی این حمله‌ها باعث شد که نیرو‌های اسرائیلی ابتدا از جزین و سپس از جنوب لبنان عقب نشستند و لبنان از اشغال اسرائیل خارج شد و فقط مزارع شبعا در اشغال این رژیم باقی ماند. و این تحولی بزرگ در جهان اسلام و در عرصه مقابله با رژیم صهیونیستی بود. پیروزی حزب الله در جنگ ۳۳ روزه با رژیم صهیونیستی، استراتژی‌های منطقه‌ای آمریکا درحمایت از رژیم صهیونیستی را به شکست کشاند و به رسوایی بزرگی برای استکبار جهانی انجامید و شکست طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا را درپی داشت. تثبیت قدرت نظامی حزب الله در جریان جنگ‌های سوریه در کنار موقعیت سیاسی این نیروی انقلابی در لبنان موقعیت ویژه‌ای را در سطح منطقه و جهان به این نیروی مقاومت داده و به همین دلیل آمریکایی‌ها و سعودی‌ها و صهیونیست‌ها تلاش دارند تا با معرفی حزب‌الله به عنوان یک گروه تروریستی، موقعیتش را تضعیف کنند.

بسیج مردمی عراق الحشد الشعبی

بسیج مردمی عراق (الْحَشْدُ الشَّعْبی) مجموعه نیرو‌های داوطلب عراقی است که در سال ۱۳۹۴ ش. (۲۰۱۵ م) برای مقابله با حملات داعش به شهر‌های عراق سازمان‌دهی شدند. این سازمان، در پاسخ به دعوت دولت عراق و آیت الله سیستانی مرجع شیعه، در نجف، در قالب نیرویی نظامی در کنار ارتش تشکیل شد. نیرو‌هایی از همه طوایف و قومیت‌های عراقی در آن حضور دارند. بسیج مردمی عراق در کنار فعالیت نظامی در عرصه سیاسی و اجتماعی عراق از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در انتخابات اخیر این کشور فهرست الفتح وابسته به حشد الشعبی به عنوان دومین فهرست، اعتماد مردم عراق را کسب کرد. آمریکایی‌ها تلاش کردند با اثرگذاری بر روند انتخابات عراق از پیروزی نیرو‌های مقاومت و تشکیل یک دولت حامی مقاومت جلوگیری کنند که موفق نشدند. خواسته اصلی آمریکایی‌ها از دولت کنونی عراق انحلال بسیج مردمی عراق است.

نیرو‌های دفاع ملی سوریه

نیرو‌های دفاع ملی (قوات الدفاع الوطنی) که به بسیج سوریه معروف است، شاخه‌ای از نیرو‌های مسلح سوریه است که از بخش مهمی از نیرو‌های داوطلب مردمی این کشور و پس از تابستان ۱۳۹۱ (۲۰۱۲ میلادی) تشکیل شد. تشکیل ارتش مردمی در سوریه الگوبرداری از بسیج مردمی در نظام جمهوری اسلامی است که توسط شهید همدانی پایه گذاری شد. در دوران جنگ داخلی، سپردن امنیت بخشی از شهر‌ها به نیرو‌های مردمی و بسیجی این فرصت را برای ارتش سوریه فراهم کرد تا بتواند با نیرو‌های بیشتری در صحنه‌های درگیری با تروریست‌ها ظاهر شود. از این رو، دخالت و حضور مردم در تامین امنیت و مشارکت در حکومت توانسته راه گشای معضلات سوریه شده و با حضور مردم، تروریست‌ها و گروه‌هایی که توسط برخی کشور‌ها و در راستای خواست آمریکا مسلح شده بودند با شکست مواجه شدند. یکی دیگر از تاثیرات نیرو‌های بسیج مردمی در بحران سوریه، کم کردن قدرت چانه‌زنی تروریست‌ها بوده است، چرا که آن‌ها مواضع خود را به دلیل بسیج مردمی از دست دادند و در هر منطقه‌ای که ارتش سوریه آن جا را پاکسازی می‌کرد، در همانجا نیروی بسیج شکل می‌گرفت و این نیرو از برگشت تروریست‌ها به آن منطقه جلوگیری می‌کردند.

مقاومت فلسطین

حوادث متعددی که در پی اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ و بخصوص بعد از شکست مکرر اعراب از رژیم صهیونیستی به وقوع پیوست، زمینه شکل‌گیری حماس را فراهم آورد. این حوادث نتیجه چند عامل اساسی بود: ۱- پیروزی انقلاب اسلامی و رشد وگسترش اندیشه مقاومت ۲- تحولات سیاسی عرصه فلسطین و مسائل بعد از آن تا پایان سال ۱۹۸۷ و دیگری تحولات بیداری اسلامی و قضایای بعد از آن تا نیمه دهه هشتاد. در اندیشه مبارزاتی این جنبش، نبرد با صهیونیست‌ها تنها نبرد با یک رژیم متجاوز نبوده و درواقع مبارزه با استعمار نوینی است که در پی به یغما بردن منابع و ثروت جهان عرب و اسلام و گسترش سلطه اقتصادی، سیاسی، نظامی و فکری خود است. به اعتقاد این جنبش، بهترین راه مدیریت نبرد با رژیم صهیونیستی، بسیج تمام ظرفیت‌های فلسطین و زنده نگه داشتن روحیه جهاد و مقاومت در برابر طرح‌های سازش و جلوگیری از جدا شدن بخش‌های بیشتر خاک این کشور تا به وجود آمدن اراده مبارزاتی و سیاسی در تمام جهان عرب و اسلام برای بیرون راندن صهیونیست‌ها است.

انصار الله یمن

در پی تحولات اخیر یمن و تجاوز سعودی‌ها، جنبش انصارالله با مقاومت خود در برابر ائتلاف سعودی اماراتی که از حمایت آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان و دیگر قدرت‌های غربی برخوردار بود، توانست موقعیت خود را در یمن تثبیت کند. افزایش توان موشکی و پهبادی انصار‌الله در ماه‌های اخیر غربی‌ها را وادار به توقف جنگ یمن کرده است. در کنار این جنبش‌های مقاومت در جغرافیای منطقه، به ده‌ها جنبش مقاومت در دیگر کشور‌های اسلامی نظیر افغانستان، پاکستان و... و یا جنبش شیعیان نیجریه به رهبری شیخ زکزاکی می‌توان اشاره کرد که متأثر از امواج انقلاب اسلامی در کشور‌های مختلف شکل گرفته و بستر رشد و نفوذ «نظریه مقاومت» شده‌اند. اکنون که ۳۹ سال از آغاز تشکیل بسیج و ۳۰ سال از صدور آن پیام تاریخی می‌گذرد نشانه‌های آشکاری را از تحقق آن آرزوی بزرگ در اقصی نقاط جهان اسلام و حتی دیگر کشور‌های مستضعف جهان می‌توان دید که بسیجیان الهام گرفته از حرکت عظیم انقلاب اسلامی در لبنان، سوریه، عراق، یمن و ... به پا خواسته‌اند تا پیام‌های اسلام ناب را به جهان عرضه داشته و زمینه تحقق فراگیر آن آرزوی بزرگ را فراهم آورند.

ارسال نظرات