پلیس و امنیت اقتصادی پایدار

به مناسبت فرا رسیدن هفته فراجا می‌توان به‌طور ویژه نقش پلیس در ایجاد امنیت اقتصادی و بسترسازی شکوفایی اقتصاد را بررسی کرد.
کد خبر : 17359

تبیین:

به مناسبت فرا رسیدن هفته فراجا می‌توان به‌طور ویژه نقش پلیس در ایجاد امنیت اقتصادی و بسترسازی شکوفایی اقتصاد را بررسی کرد. خصوصاً نقشی که پلیس می‌تواند در تحقق شعار سال یعنی جهش تولید ایفا کند بسیار مهم است.
پلیس و امنیت اقتصادی
از آنجا که پلیس به دنبال تأمین، حفظ و ارتقاء امنیت در جامعه می‌باشد و یکی از شئون امنیت، امنیت شغلی، امنیت سرمایه گذاری و در نهایت امنیت اقتصادی است و تولید به خودی خود امنیت اقتصادی کشور را در شرایط تحریم‌ها به دنبال خواهد داشت و قطعاً جهش تولید در دو بخش مهم سلامت و امنیت جامعه تأثیر زیادی خواهد داشت و بیانگر این است که پلیس امنیت اقتصادی انتظامی، یکی از تأثیرگذارترین پلیس‌ها در تحقق شعار جهش تولید می‌باشد. پلیس به عنوان یک نیروی حافظ امنیت اقتصادی، نقش اساسی در تامین نظم و امنیت اجتماعی و بسترسازی افزایش تولید توسط مردم داشته و براین اساس نقش مهمی در تحقق شعار سال دارد. با توجه به نوع مأموریت‌های واگذار شده و نقطه تماس‌های مستقیم با مردم، ماهیت حساس مأموریت انتظامی در حوزه تأمین نظم و امنیت اقتصادی و اجتماع می‌باشد.

امنیت در همه موضوعات نقش کلیدی و حساس داشته و بسترساز توسعه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و برای رشد و بالندگی هر ملت و جامعه‌ای نیز بدون شک این موضوع می‌تواند نخستین و حیاتی‌ترین مسئله باشد و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت؛ چرا که بدون این مولفه هیچ توسعه و تولیدی در جامعه روی نخواهد داد. ارتباطی که انتظامی برای تحقق شعار سال دارد، یک ارتباط مستقیم و معنی‌دار است؛ پلیس با اقدامات هدفمند و جامع محور خود می‌تواند شکوفایی و بالندگی جامعه را برای تحقق اهداف شعار سال و افزایش تولید محقق کند و آن هم ایجاد یک بستر امن و امنیتی پایدار برای توسعه، تولید و ارتقای آن است.

 

نقش‌های کلیدی پلیس در افزایش تولید
انتظامی در حوزه سلبی و با مبارزه بی‌امان خود با قاچاق کالا به عنوان یک مأموریت اساسی می‌تواند موجبات جهش تولید در جامعه را فراهم کرده و یا در بخش مبارزه با پولشویی و اخلال‌گران نظام اقتصادی کشور، یک پلیس هوشمند راهگشای تحقق شعار سال باشد و این موضوعی است که مورد تاکید فرمانده انتظامی و ریاست سازمان و دیگر مسئولان ارشد این مجموعه می‌باشد؛ لذا رشد اقتصادی و افزایش تولید هر کشور در ابتدا نیازمند امنیت اقتصادی است و بدون آن هیچ مسئله‌ای را نمی‌توان متصور بود و پلیس در فراهم کردن این موضوع نقش اساسی دارد و می‌تواند کشور را در جهت تحقق شعار امسال یعنی افزایش تولید با مشارکت مردم و سهولت نقش‌آفرینی مردم در تولید ملی یاری دهد.

پلیس امنیت اقتصادی در محور نقش‌آفرینی
در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص ورود موثر انتظامی به حوزه امنیت اقتصادی، مجوز ایجاد پلیس امنیت اقتصادی توسط ستاد کل نیروهای مسلح به ناجا ابلاغ شد. پلیس امنیت اقتصادی یکی از یگان های فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ضابط قوه قضائیه سابقه مبارزه با جرم و مجرمین را در بین پلیس های کشف جرم در شناسنامه خود داشته و به عنوان جدید ترین نهاد کشف جرم در حوزه های مبارزه با انواع جرایم اقتصادی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همین طور کشف و ضبط انواع ادله های اثباتی جرم، دستگیری متهمین و مجرمین و ممانعت از فرار و اختفاء آنها به ایفای وظیفه می پردازد. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به مسئله اقتصاد اشاره و راه رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی ،وظیفه پلیس به خصوص وظیفه پلیس امنیت اقتصادی را در جهت مبارزه با قاچاق کالاو ارز و جرایم اقتصادی نمایان کرده است.لذا شاخص های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف برابر بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون زا، پیشرو و برون گرا را مدنظر دارد. بنابراین عوامل اقتصادی، عامل اساسی برای تمام ساختارهای اجتماعی بوده و تأثیرات قابل توجهی بر روی فعالیت های فردی از جمله وقوع جرم دارد.
پلیس امنیت اقتصادی تنها به دنبال مبارزه با جرایم اقتصادی نیست، بلکه قبل از اینکه فضای جرم به وجود بیاید، در همان ابتدا با هشدارهای لازم پلیس امنیت اقتصادی هم وارد میدان می شود. با توجه به اینکه حوزه اقتصادی دارای پیچیدگی و گستردگی است و مفاسد اقتصادی در آن رو به افزایش است، نقش این پلیس تخصصی بسیار مهم شده است. پلیس امنیت اقتصادی می‌تواند با سیاست های جدید، طرح و برنامه ریزی، بیشتر نقش جدی در پیش بینی، کنترل، پیشگیری، شناسایی، مقابله و کشف جرایم اقتصادی ایفا کند.  این پلیس تخصصی در تلاش است با اقدامات عملیاتی و مناسب، فضایی به وجود آورد که سیاست ها و طرح های لازم برای ابلاغ و جلوگیری، کشف جرایم و مفاسد اقتصادی و در نهایت دستگیری مجرمان اجرایی شود.

ارسال نظرات