7 توصیه در طلیعه دولت چهاردهم
دکترسیدعلی علوی
رهبر انقلاب روز گذشته 7 مرداد ماه 1403 طی حکمی، منتخب مردم در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم را به عنوان نهمین رئیس جمهور تنفیذ کردند. این مراسم که براساس بند 9 اصل 110 قانون اساسی است به معنای آغاز رسمی فعالیت دولت چهاردهم است.در این مراسم عموما رهبر انقلاب براساس اقتضائات کشور و ویژگی های دولت برآمده از رای مردم، نکات و توصیه هایی را به روسای جمهور منتخب بیان می کنند که می توان از آن به عنوان نقشه راه دولت ها یاد کرد. رهبر انقلاب روز گذشته نیز در مراسم تنفیذ آقای دکتر پزشکیان ، هفت توصیه به کارگزاران نظام بالاخص دولت چهاردهم مطرح کردند. 1.استفاده از ظرفیت عظیم مردمی اولین توصیه رهبر انقلاب بود که درباره آن بیان کردند:« ملت ما ملت بزرگی است. در میان ملت ما کسانی که صاحب فکرند، صاحب ابتکارند، صاحب تجربهاند، صاحب آراء جدیدند، بیشمارند؛ ...من عرض می کنم که این یک ثروت عظیم ملی است و از این باید استفاده کرد. دولت محترم و رئیسجمهور محترم انشاءا... برای مردم، با مردم، در میان مردم از این «ظرفیت عظیم مردمی» استفاده کنند .» این توصیه رهبر انقلاب آن گاه اهمیت مضاعف می یابد که توجه داشته باشیم که «صداقت و مردمی بودن» دو ویژگی بارز دکتر پزشکیان است، ویژگی هایی که از عوامل اصلی رای آوری آقای پزشکیان بوده اند. در واقع یکی از مزیت های رقابتی آقای پزشکیان در بین سایر رقبا از منظر اکثریت رای دهنده به ایشان همین مردمی بودن ایشان و توجه به ظرفیت های مردمی است که به نظر می رسد می تواند اصلی ترین ظرفیت و امتیاز برای موفقیت دولت چهاردهم باشد. 2.کار جهادی و رویکرد جهادی در کارها دومین توصیه دیروز رهبر انقلاب به آقای پزشکیان و دولت آتی ایشان بود، توصیه ای که البته نشانه های آن را در سوابق اجرایی آقای پزشکیان می توان یافت. رهبر انقلاب کار جهادی را این گونه تعریف کردند«کار جهادی یعنی چه؟ یعنی خستگیناپذیری، بیمزد و بیمنت کار کردن، هدف را انجام وظیفه انسانی و خدایی قرار دادن و پیش رفتن؛ این کار جهادی است. البته چهارچوبهای قانونی و اداری وجود دارد، باید رعایت بشود». توصیه به کار جهادی و اهمیت آن در نمونه های موفق، همچون دفاع مقدس آن گاه دوچندان می شود که دریابیم موفقیت کار جهادی آن گاه به ثمر می نشیند که با ظرفیت های مردمی ترکیب شود در واقع خصوصیت های دکتر پزشکیان در مردم گرایی اگر با رویکرد کار جهادی هم افزا شود می توان این امید را داشت که دولت چهاردهم کارهای زمین مانده بزرگی همچون ناترازی انرژی ،بهبود ارزش پول ملی،افزایش تولید، رشد سرمایهگذاری و بهبود فضای کسبوکار را در کشور به سرانجام برساند. 3. رویکرد تعاملی ارکان کشور دیگر توصیه دیروز رهبر انقلاب بود که البته علاوه بر دولت به سایر کارگزاران نظام نیز برمی گشت. ایشان با بیان این که، بدون تعامل ارکان کشور نمی شود کار کرد، تصریح کردند« مجلس باید به دولت کمک کند؛ دولت باید روی حساسیتهای مجلس حساب کند؛ قوه قضاییه در هر نقطهای که مورد نیاز است باید حضور فعال داشته باشد؛ نیروهای مسلح در هر جایی که دولت نیاز دارد و مردم نیاز دارند، طبق وظایفشان حضور داشته باشند؛ همه بایستی نقشآفرینی کنند» توصیه ای که البته رهبر انقلاب در دیدار هفته گذشته خود با نمایندگان مجلس دوازدهم به طور مفصل به آن پرداختند، مطالبه ای که به نظر می رسد اولین آزمون آن را باید در معرفی وزرا و بررسی صلاحیت های گزینه های پیشنهادی آقای پزشکیان برای کابینه چهاردهم شاهد باشیم. 4.توجه ویژه به مسئله اقتصاد و برجسته کردن موضوع اقتصاد در بین مجموعه ای از مسائل فرهنگی و سیاسی و اجتماعی از نکات قابل تامل توصیه های رهبر انقلاب در مراسم دیروز بود. ایشان با تاکید بر اهمیت مسئله اقتصاد اشاره کردند«همه می دانند که بنده نسبت به مسائل فرهنگی خیلی حساسم؛ مسائل فرهنگی و مسائل اجتماعی مسائل بسیار مهمی است، شاید بیش از همهچیز اهمیت دارد؛ لکن امروز از لحاظ زمانی، اولویت با مسائل اقتصادی است. یک تحرک اقتصادی حسابشده قوی پیگیر مورد نیاز است» به عبارتی این گونه می توان ارزیابی کرد که مهم ترین و اصلی ترین مسئله ای که رهبر انقلاب برای دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم به عنوان کار ویژه مجلس و دولت به صراحت تعیین کرده و نسبت به سایر مسائل فرهنگی و اجتماعی اولویت می دهند، مسئله اقتصاد و حرکت به سمت کارآمدی اقتصادی است. رویکردی که دولت و مجلس بایست عملکرد خود را نسبت به آن تنظیم کنند و نسبت به آن پاسخگو باشند. 5.در بین توصیه های روز گذشته رهبر انقلاب توصیه ای که ایشان برای آن از صفت « موکد» استفاده کردند، مسئله پرهیز از دو قطبی سازی بود. مطالبه ای که با توجه به شرایط انتخاباتی و پساانتخاباتی و بالاخص ویژگی های مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم و رقبای انتخاباتی همچون دولت سایه و برخی شیطنت ها در دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا، تبدیل به یکی از دغدغه های جدی رهبر انقلاب شده است، به گونه ای که روز گذشته ایشان تصریح کردند«مخاطب این [توصیه] آحاد مردم اند، فعالان سیاسی و اجتماعیاند. خب انتخابات طبعاً چالشبرانگیز است دیگر؛ افرادی در انتخابات، در دو طرف قضیه قرار می گیرند، چالش هایی به وجود میآید؛ نباید به وسوسههای دوقطبیسازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد؛ این توصیه مؤکد بنده است. نباید احساساتی که افراد را در دوره انتخابات وادار به مجادله با یکدیگر می کرد ادامه پیدا کند؛ نگذارید ادامه پیدا کند.» مسئله ای که اگر به آن توجه جدی نشود می تواند دولت چهاردهم را به حاشیه براند، از کارهای اصلی و اولویت دار باز دارد و امید مردم را ناامید کند و دشمن شادکن باشد. 6. تکیه بر توان داخلی و متوقف نکردن کارها به موضوعات خارجی، دیگر توصیه رهبر انقلاب به دکتر پزشکیان بود. توصیه ای که طبیعتا به معنای استفاده نکردن از ظرفیت های خارجی نیست، دغدغه ای که براساس بیانات رهبر انقلاب نبایست در آن دچار افراط و تفریط شد بدین گونه که تاکید کردند« «ما می توانیم» یک شعار همیشگی است؛ واقعش هم همین است. این حرف البته به معنای این نیست که ما از توان های خارجی استفاده نکنیم؛ هیچ عاقلی این حرف را نمی زند. خب باید از همه امکانات استفاده کرد؛ امکانات داخلی، خارجی، دوستان. منتها توان داخلی را ندیده نباید گرفت؛ هیچ مسئله داخلی را متوقف و آویزان به یک موضوع خارجی نباید کرد.» 7.برخورد فعال با تحولات جهانی نیز آخرین توصیه رهبر انقلاب به رئیس جمهور منتخب بود که به نوبه خود توصیه متفاوت و قابل تامل بود. برخورد فعال در برابر تحولات جهانی از عرصه علم همچون هوش مصنوعی تا تحولات ژئوپلیتیکی منطقه ، ایشان در آخرین توصیه خود در حوزه سیاست خارجی تاکید کردند« در مقابل امواج و حوادث جهانی و به خصوص منطقهای، برخورد کشور، برخورد فعال باشد، برخورد اثرگذار باشد، نه برخورد منفعل. مسائل گوناگونی چه از لحاظ سیاسی، چه از لحاظ علمی، چه از لحاظ پیشرفت ها و ابتکارات فوقالعاده و عجیب علمی ــ فرض کنید مثل هوش مصنوعی ــ در دنیا اتفاق میافتد؛ با این، فعال برخورد کنید، منفعل برخورد نکنید؛ اثرگذار برخورد کنید. غفلت و تغافل از آن چه در دنیا پیش میآید، در منطقه پیش میآید، جایز نیست.» کوتاه سخن این که توصیه های هفتگانه رهبر انقلاب را می توان مطالبات راهبردی ایشان از دولت چهاردهم و کارگزاران نظام در 4 سال پیش رو دانست که «توجه به ظرفیت عظیم مردم، پرهیز از دوقطبی سازی و اولویت دادن به مسئله اقتصاد»شاه بیت های این توصیه های هفتگانه بودند.
درست چندساعت بعد از مراسم تنفیذ، رئیس دولت چهاردهم طی حکمی دکتر محمدرضا عارف را به عنوان معاون اول رئیسجمهور منصوب کرد. این انتصاب در حالی بود که تا پیش از آن، نام کسان مختلفی از آقایان لاریجانی و ظریف گرفته تا طیبنیا در مظان این عنوان قرار گرفته بودند و آخری تقریباً قطعی هم شده بود.
انتخاب آقای عارف از همان ابتدا در بین حامیان آقای رئیسجمهور تنشهایی را موجب شد، بسیاری از اصلاحطلبان این انتخاب را ناامیدکننده دانستند، برخی او را به بیعملی و سکوت و شکست همیشگی متصف کردند، بسیاری استعفاهای مکرر او را در سر بزنگاهها یادآور شدند، یکی دو نفر تلویحاً از رانت کاری فرزند او یاد کردند و تعبیر «ژن مرغوب» را بهکار بردند، تا جایی که احمد زیدآبادی طی دو متن پیدرپی مجبور شد از عارف به عنوان بهترین گزینه معاونت اول حمایت کند. او در دومین متن خود در این باره بهدرستی کسی، چون علی لاریجانی را از آنجا که فقط به ایفای نقش اول گرایش دارد، برای معاونت مناسب ندانسته و گفته است انتخاب او به اصطکاک با شخص پزشکیان منجر میشده است. وی ظریف را هم زودرنج و تحریکپذیر و گرفتار حاشیه معرفی کرده و جالب اینکه در رد جهانگیری، او را موجب «انگ» تداوم دولت حسن روحانی دانسته است!
اما فارغ از انتقادات و حمایتهای درون جبهه اصلاحات از این تصمیم، باید گفت دکتر عارف از شخصیتهای سالم و خوشنام اصلاحطلبی است که در مسئولیتهای قبلی خود از ریاست دانشگاه تهران تا وزارت علوم و بعدها معاونت رئیسجمهور در دولت آقای خاتمی، خوش درخشیده و بدون حاشیه بوده است و اهداف کاری خود را تا حد زیادی خوب پیش برده است. او جناحگرایی افراطی ندارد و اصولاً در هیچ مسئولیتی به دامن تندروی و ضدیت با نظام نیفتاده است. با اینهمه بعضی نگرانیها از این انتصاب را هم نمیتوان نادیده گرفت. اولین نکته اینکه او با ۷۳ سال سن، برای این مسئولیت اجرایی زیادی پیر است و انتظار میرفت دکتر پزشکیان با وعدههایی که داده بود، برای این مسئولیت مهم از نیرویی جوانتر و قبراقتر استفاده کند، نه پیرترین معاون اول تاریخ جمهوری اسلامی را.
ضمن اینکه معمول و منطقی این است که بین رئیسجمهور و معاون اول، یکی عملیاتیتر و دیگری ستادیتر (هر کدام که) باشد تا کارها بهتر پیش برود و به نتیجه برسد. با شناختی که از شخصیت هر دو بزرگوار وجود دارد، هر دو آدمهای ستادی هستند و نه عملیاتی و وسطِ میدانِ کارهای بزرگِ فراوان. این دومین نگرانی بزرگی است که وجود دارد. نکته سوم اینکه باز هم با توجه به شرایط کشور و وعدههای رئیس محترم جمهور برای حل مشکلات معیشتی مردم و اقتصاد ایران، نه ایشان و نه آقای عارف سابقه و صبغه ورود به حوزه مسائل اقتصادی را ندارند و با توجه به نیاز جدی کشور به حل این موضوعات، معلوم نیست فرجام این مشکلات چگونه و به دست چه کسان آشکار و پنهانی قرار است رقم بخورد. آیا همانطور که آقای خاتمی بارها تصریح کرده بود که کار اصلی من توسعه سیاسی است نه اقتصادی، حالا که سرنوشت کشور پس از گذشت ۲۰ سال مجدداً به معاون اول او گره خورده است، باز هم شاهد همان آش و همان کاسه خواهیم بود؟!
اما مهمترین نکتهای که توجه من خبرنگار را به خود جلب کرد، عبارتی در حکم انتصاب ایشان بود که آقای پزشکیان مرقوم فرمودهاند «اداره جلسات هیئت وزیران» با آقای عارف است. اگر منظور مطابق اصل ۱۲۴ قانون اساسی در نبودِ احتمالی رئیسجمهور هنگامی که در سفر یا مأموریتی باشد که اداره جلسه دولت به عهده معاون اول ایشان است، اما اگر منظور اداره همه جلسات دولت باشد، معنی و مفهوم آن این است که آقای پزشکیان اصولاً در اداره هیئتدولت دخالتی نکند. این نکته البته ایرادی به دکتر عارف نیست و اگر اشکال وارد باشد، به حکم صادره از شخص آقای رئیسجمهور است و بس!
بیچارۀ توفیقند، هم صالح و هم طالح
درماندۀ تقدیرند، هم عارف و هم عامی
جهدت نکند آزاد،ای صید که در بندی
سودت نکند پرواز،ای مرغ که در دامی!
وقتی عدد ۳بیشتر از ۸میشود
حبیبا... ترکاشوند
روز یکشنبه مراسم تنفیذ رئیسجمهور چهاردهم برگزار شد و بعد از مراسم تحلیف، عملا دولت چهاردهم در کشور مستقر میشود.
اگر بخواهیم با نگاه کارشناسی و فارغ از حب و بغض به عملکرد دولت سیزدهم بنگریم، باید عینک سیاسی را از چشم برداشته و به آمار و ارقام مستند نهادهای رسمی و بینالمللی استناد کنیم تا ببینیم اولا دولت شهید رئیسی عزیز در چه شرایطی کشور را تحویل گرفته و حالا در چه شرایطی آقای مخبر دولت راتحویل آقای پزشکیان خواهد داد. کاهش عجیب فروش نفت کشور، تورم افسارگسیخته ۵۹درصدی که برخی کارشناسان معتقد بودند این تورم به بالای۱۰۰درصد نیزخواهد رسید، تعطیلی هرروزه کارخانهها و کارگاهها، اخراج هرروزه کارگران، رشد ۱۰برابری نرخ ارز وکاهش ملموس قدرت خرید مردم طی چهارسال، رشد اقتصادی منفی طی چندین سال متوالی منتهی به ۱۴۰۰، خلق مدام پول و سقوط ارزش پول ملی درمقابل ارزهای جهانی، کسری بودجه بیش از ۳۰۰هزار میلیاردی، خزانه منفی۴۴هزارمیلیاردی درتابستان۱۴۰۰، افزایش روزانه تحریمهای آمریکا و غرب علیه ایران، بهرغم امضای برجام و تعطیلی برنامههای هستهای کشورمان و فشار بیشتر برای تعطیلکردن قدرت دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی، کاهش روابط ایران با همسایگان، شرق، آفریقا و آمریکایجنوبی و تنها دلخوش کردن به لبخند چند کشور محدود غربی برای برداشتن تحریمها که آن هم میسر نشد و ... تنها بخش کوچکی از عملکرد دولت هشتساله روحانی است. شاید اگر بخواهیم دولت روحانی را در قاب کوچکی به همگان نشان دهیم، سخنان وزیران روحانی در اولین جلسه دولت شهید رئیسی، نماد این دولت است که مهمترین دغدغه وزرا در جلسه فوقالذکر این بود که حقوق ماه آتی کارمندان را از کجا پرداخت کنید؟ در چنین شرایط بحرانی، آیتا... شهید رئیسی دولت جدید را تحویل گرفت و فعالیتهای دولت مردمی درعرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی آغاز شد. فروش نفت بهتدریج افزایش یافت بهگونهای که درسال۱۴۰۳ فروش نفت به بالای دو میلیون بشکه در روز رسید آن هم در شرایطی که آمریکا و غرب مدعی اجرای تحریمهای شکننده علیه کشورمان هستند و معترف هستند که امکان وضع تحریم جدید نفتی علیه ایران نیست. رشد اقتصادی علیرغم یک دهه رکود، مثبت شد وبه مثبت ۴ درصد درسال آخر دولت طبق آمار صندوق بینالملل پول رسید، بدهیهای سرسامآور دولت قبل تسویه شد، چند هزارکارگاه و کارخانه تعطیلشده، احیا شد، آمار بیکاری به کمترین درصد در تاریخ ۶۰ ساله کشور رسید، ایران به عضویت دو پیمان مهم بینالمللی یعنی شانگهای و بریکس بعد از سالها چشمانتظاری درآمد با تلاش شخص شهید رئیسی ایران و عربستان به توافق تاریخی دست پیدا کردند. ارتباط ایران با همسایگان تقویت شد و مبادلات مالی بین ایران و این کشورها چندین برابر شد. تورم سالانه در اردیبهشت امسال یعنی آخرین ماه حیات پربرکت شهید رئیسی به ۳۴ درصد رسید و اگر مشیت الهی بر ماندن ایشان بود، سال بعد تورم به زیر۳۰درصد میرسید و درصورت رایآوری مجدد در پایان دولت بعدی خود با این روند قطعا تورم تکرقمی میشد کمااینکه در برنامه پنجساله نیز بر این مهم تاکید شده است. در یک نگاه کلی دستاوردها و تلاشهای دولت سهساله شهید رئیسی در حوزههای مختلف، طبق آمار و اسنادجهانی وداخلی، علیرغم همه سیاهنماییهای دشمن و مغرضان داخلی، چندین برابر دولت هشتساله روحانی است. آری گاهی ممکن است سه سال بیشترازهشت سال بازدهی داشته باشد، اگر منصف باشیم.
صلاح الدین هرسنی
این روزها بحث از پروتکل های رفتاری به ویژه سبک پوشش دکتر پزشکیان داغ و به سوژه اغلب رسانه ها و شبکه های اجتماعی بدل شده است.
ظاهرا جدای از افکار عمومی که پروتکل های رفتاری دکتر پزشکیان به ویژه سبک پوشش و ظاهر شدن با کاپشن ها رنگارنگ و آراستگی ظاهر و فرم نا مرتب موی سرش را نمی پسندند، برخی از اهالی هنر راضی به چنین سبک و ظاهری نیستند و توصیه هایی را گوشزد و سفارش کرده اند. این توصیه ها اولین بار به واسطه نگارش یادداشتی از طرف (رضا کیانیان) بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر مطرح و داغ گردید.
می گویند که حرف منطقی جواب ندارد و نباید در قبال منطق و اصول عقلانی آن مقاومت کرد. لذا باید تسلیم شد.
بنابراین، آنچه را که جناب کیانیان ارجمند به عنوان پروتکل های رفتاری در پوشش به جناب دکتر پزشکیان تجویز و توصیه کرده است، با توجه به سبک و اسلوب پروتکل های رفتاری روسای جمهور و نخست وزیران خلاف عرف و قاعده نیست.
اجرای این پروتکل ها اگر چه نه شرط کافی بلکه شرط لازم برای انجام کار ویژه های ذاتی قوه مجریه است. چگونگی آراستگی رهبران جهان چه در گذشته و چه در زمان حاضر بزرگترین نشانه و دلیل این ادعاست.
از کت و شلوار اتو کشیده و کروات های رنگارنگ اردوغان، محمد شیاع السودانی، نجیب میقاتی،کی یر استامر،امانوئل ماکرون و ویکتور اوربان،اولاف شولتس، جاستین ترودو و اغلب روسای جمهور و نخست وزیران کشور جز (ولودیمیر زلنسکی) به جهت شرایط جنگی و (سرباز ملت) که بگذریم، در همین روز های گذشته وقتی قرار شد که بالاخره بایدن در رقابت با ترامپ برای انتخابات نوامبر ریاست جمهوری آمریکا کناره گیری کند، (کامیلا هریس) در کمال آراستگی در ظاهر و در زیبنده ترین شرایط فرم لباس ظاهر شد و پر قدرت و همچون طاووس مست خود را آماده رقابت با ترامپ دیده است و البته امید است که ترامپ را بتواند شکست دهد.
حالا به توجه به همنوایی افکار عمومی اینگونه به نظر می رسد که این خواسته منحصر و محدود به جناب کیانیان محترم نیست و شاید خواسته اغلب افکار عمومی همان خواسته و تقاضای جناب کیانیان باشد.
اما این هشدار و تذکر به جا به کسی که در طول عمر زندگی اجتماعی و سیاسی، اصولش را زندگی کرده است، به منزله دخالت در سلیقه شخصی و امر خصوصی و شاید نقض آن نوع از آزادی است که روزگاری (آیزا برلین) فیلسوف،مورخ فلسفه و منتقد انگلیسی در سال ۱۹۲۰ در کتاب (چهار گفتار در باره آزادی) از آن به (آزادی منفی) یاد کرده بود و آن را اساس لیبرالیسم می دانست.
آزادی منفی طبق دیدگاه های فکری و فلسفی برلین، اجبار فرد به انجام امری که خلاف میل باطنی اوست. به واقع برلین در تشریح مفهوم آزادی منفی این گونه تاکید می کند که: اگر دیگران مرا از آنچه بدون دخالت آنان انجام دهیم باز دارند، به همان اندازه آزادی خود را از دست داده ایم و اگر دیگران این حوزه را بیش از حد معینی محدود کنند، در آن صورت می توان گفت که تحت اجبار و شاید در بندیم.!
به این ترتیب و به جهت ضرورت عدم نقض آزادی منفی نباید به سبک زندگی و پروتکل های رفتاری دکتر پزشکیان به ویژه در سبک پوشش ایراد گرفت و او را وادار به انجام پروتکلی کرد که خلاف میل باطنی اوست.
در این میان آیا بهتر نیست که به جای وارد و مطرح کردن این ایرادات به سبک و پوشش دکتر پزشکیان، به آن جنبه از خصوصیات رفتاری منحصر به فرد دکتر پزشکیان یعنی تخصص و درجه علمی، سجایا و خصایل نیک انسانی،ادب و متانت، تساهل و مدارای سیاسی، سلامت،پاکدستی،عزت نفس و صداقت او توجه و تمرکز کنیم ؟ مثلا بگوییم که او جراح و …
…ثروت دیده نشده است. او اختلاس نکرده و ندزدیده و قرار هم نیست که بدزدد.
در ضمن آیا فقط حامیان ضرورت اجرای پروتکل های رفتاری مشکل کشور را در سبک لباس و پوشش آن دیده اند و همه حوزه ها گل و بلبل است و فقط مشکل کشور بر سر چنین پوششی است؟
چرا حامیان اجرای پروتکل های رفتاری از سوی دکتر پزشکیان چرا به مهمترین دغدغه و نگرانی او یعنی تشکیل یک کابینه ای کیفی و متشکل از افراد کارآمد، فکر نمی کنند و هشدار نمی دهند؟ چرا باید مسائل حاشیه ای در اولویت قرار بگیرد و به گونه ای متن در حاشیه گُم شود؟ چرا باید فردی چون پزشکیان را وادار به تغییر رفتار کرد که مایل به چنین تغییری نیست؟
بهیقین آنهایی که میخواهند دکتر پزشکیان را در کت وشلوار ببینند، نمی توانند ساده زیستی و سلامت شخصیت او را نادیده بگیرند. به باور آنان این جنبه از شخصیت دکتر پزشکیان نیز برایشان پسندیده است.
تردیدی نیست که کت و شلوار ممکن است از کاپشن زیباتر و رسمیتر باشد و دکتر پزشکیان نیز در برنامههای انتخاباتی گاهی ملبس به آن بودند و در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری در این لباس ظاهر شده و احتمالاً در آینده نیز بیشتر به این پوشش و پروتکل های امر پوشش تن خواهند داد، اما بهتر است که ما خود را از عادات فرمی و ظواهر امر رها کرده و به جای آن بهتر است که به ظاهر تمرکز نکنیم و در اندیشه اصل و کُنه و حقیقت ماجرا باشیم.
جواد شاملو
ارسال نظرات