شنبه ؛ 06 مرداد 1403
به بهانه بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب و یک رهنمود مهم ایشان؛

«مصالح بنیادی کشور» و سوالات نسل جوان

کد خبر : 16530

تبیین:

دوهفته پیش بود که رهبر معظم انقلاب به رسم هر ساله، در هفته بزرگداشت مقام معلم با جمعی از معلمان و مسئولان آموزش و پرورش دیدار کردند و ضمن تقدیر و تحسین بابت تلاش مستمر و مجاهدانه معلمان در سراسر کشور، خطوط کلی حرکت دستگاه تعلیم و تربیت را یادآوری کردند.

اما یکی از نکات مهمی که ایشان در این دیدار به آن اشاره کردند، ضرورت «تبیین مصالح بنیادی کشور برای دانش‌آموزان» بود که اگر به درستی انجام شود، توطئه پیچیده دستگاه تبلیغی دشمن خنثی می‌شود.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این باب، چنین گفتند: «یکی دیگر از مسائلی که مربوط به معاونت پرورشی است، تبیینِ مصالح بنیادی کشور و نظام جمهوری اسلامی است؛ اینها باید تبیین بشود، به جوان ها گفته بشود. اگر این میلیون‌ها جوان و نوجوانی که ما در آموزش‌ و ‌پرورش، در مدارس داریم، مصالح بنیادی نظام را بشناسند، مصالح کشورشان را بشناسند، جبهه‌ی دوست و دشمن کشورشان را بشناسند، مسائل اساسی مورد نیاز کشورشان را بشناسند، دیگر تبلیغات دشمنان و این‌‌همه تلاش میلیاردی‌ای که دشمنان برای تبلیغات و گمراه کردن افکار عمومی کشور دارند انجام می‌دهند، خنثی خواهد شد. اگر نوجوان ما در این زمینه پیشگیری بشود و از لحاظ فکری به تعبیر رایج واکسینه بشود، این تبلیغات دشمنان خنثی خواهد شد».

ایشان در همین رابطه، کمی جزئی‌تر مفهوم این رهنمود را تبیین کردند و گفتند: «جوان کشور بداند که آن مؤلّفه‌های مصالح کشوری چیست و منطقی که پشت سرش هست چیست؛ این هم مهم است. حالا مثلاً فرض کنید که راجع به آمریکا، مثلاً شعار می دهند «مرگ بر آمریکا»؛ خب جوان شعار می دهد، امّا باید بداند که چرا «مرگ بر ‌آمریکا» می گوید، چرا می گوییم «مرگ بر رژیم صهیونیستی»؛ این را باید بفهمد و منطقش را بداند. چرا می گوییم ما با فلان دولت، فلان کشور، حاضر نیستیم ارتباط برقرار کنیم؛ علّت چیست؟ این عقلانیّتی که پشت سر این مصالح کلّی هست، بایستی دانسته بشود...».

حالا سوال اینجاست که مهمترین مصالح بنیادی و زیربنایی کشور و انقلاب ما چیست که اگر نسل نوجوان و جوان به درستی آنها را بفهمد و عمیقا درک کند، به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، توطئه تبلیغی دشمن برای گمراه کردن جوانان خنی می‌شود؟

* دین؛ زیربنای برنامه‌ها

نخستین و مهمترین سرفصل از مصالح حیاتی و بنیادی کشور که نسل نوجوان و جوان باید حقیقت و ماهیت آن را با همه وجود درک کنند و به آن باورمند شوند، مسئله «دین و معنویت» و تاثیر آن در تمام برنامه‌ها و سیاست‌های کشور است.

در شرایطی که یک جریان تبلیغی از گذشته تا امروز، دائما تلاش می‌کند تا با اصطلاحات دهان پُرکن مثل «ایدئولوژی‌زدایی» و امثال آن، این گزاره غلط را جا بیندازد که دین یک امر فردی است و لزومی ندارد که در هر مسئله اجتماعی و کلان پای دین و معنویت را پیش بکشیم، باید پاسخ این سوالات و امثال این سوالات را به خوبی و با عمق کافی و ظرافت مثال‌زدنی، برای نوجوانان و جوانان روشن کرد که دین چیست و به چه دردی می‌خورد؟ چرا دین یک امر فردی نیست و اجتماعی هم هست؟ اگر برنامه‌های زندگی اجتماعی انسان مبتنی بر تعالیم و آرمان‌های الهی نباشد، چه اتفاقی در درازمدت رقم می‌خورد؟ و ...

* عدالت اجتماعی؛ رمز سلامت جامعه

یکی دیگر از مصالح بنیادی کشور و انقلاب که باید چرایی آن برای نسل نوجوان و جوان روشن شود، مسئله «عدالت اجتماعی» است. نسل نوجوان و جوان نیاز دارد تا پاسخ این سوالات را دریابد؛ عدالت اجتماعی یعنی چه؟ آیا می‌توان بر اساس مصلحت و نیاز، در جاهایی از عدالت اجتماعی چشم‌پوشی کرد تا به یک هدف بالاتر دست یابیم؟ نسبت عدالت اجتماعی با برخی عادات غلط سیاسی و مدیریتی در کشور (از قبیل آقازادگی و ...) چیست و آیا انقلاب اسلامی با این عادت‌های غلط کنار می‌آید؟ آیا عدالت اجتماعی استثنا و خط قرمز هم دارد؟ و ...

* استکبارستیزی

عده‌ای دائما این گزاره را در گوش مردم زمزمه و تکرار می‌کنند که چرا با شعارهایی مثل «مرگ بر آمریکا» برای خودمان دشمن‌تراشی کرده و هزینه درست می‌کنیم؟ و آیا بهتر نیست سرمان به کار خودمان باشد تا دشمن هم نداشته باشیم؟ در حالی که حقیقت چیز دیگری است و این افراد اصرار دارند تا شیپور را از سر گشاد آن بنوازند و حقایق را کتمان کنند.

اینجا نوبت به یکی دیگر مصالح بنیادی و تعطیل‌ناپذیر انقلاب اسلامی می‌رسد و آن هم عبارت است از «استکبارستیزی». به بیان ساده‌تر، باید برای نسل نوجوان و جوان با منطقی محکم و زبانی گویا و رسا، این مسئله را روشن کرد که آیا ما با امثال آمریکا سر دشمنی را باز کرده‌ایم یا آنها این حرکت را شروع کرده‌اند و ریشه این تخاصم و دشمنی در کجاست؟

* ضدیت ابدی با یک رژیم نامشروع

نسل امروز با این سوال مواجه است که علت و منطق ضدیت ما با رژیم صهیونیستی و به رسمیت نشناختن آن به عنوان یک کشور چیست؟ و آیا بهتر نیست ما هم مثل خیلی از کشورها قائل به تولد دو کشور فلسطین و اسرائیل باشیم؟!

این سوال مخصوصا در شرایط امروز که رژیم اشغالگر قدس، درندگی و جنایت را از حد گذرانده و هیچ حد و مرزی برای خود قائل نیست، اهمیتی دوچندان می‌یابد و اگر به درستی پاسخ داده شود، نابودی رژیم نامشروع و کودک‌کش صهیونیستی، سرعتی باورنکردنی می‌یابد.

* حمایت از مظلوم

در نتیجه روشن شدن دو سرفصل اخیر، خودبخود منطق «حمایت از مظلوم» نیز به عنوان یکی دیگر از مصالح بنیادی کشور برای نسل نوجوان و جوان روشن خواهد شد و دیگر عده‌ای نمی‌توانند درباره علت مشکلات و گرفتاری‌های کشور، به مردم و نسل نوجوان و جوان آدرس غلط بدهند.

ارسال نظرات