شنبه ؛ 06 مرداد 1403
10 ارديبهشت 1403 - 08:00

موشک­های خودباوری

بدون شک این حجم از خودکم­بینی و خود تخریبی حالت طبیعی ندارد و حتما یک منشا خارجی پشت آن پنهان است.
کد خبر : 16399

تبیین: 

سال­های متمادی در شبکه­ های اجتماعی شاهد نوعی خودکم­بینی جمعی بوده ­ایم. در شبکه­ های اجتماعی، یکدیگر را تمسخر کرده ­ایم، به یکدیگر خندیده ­ایم، قومیت­های یکدیگر و زبان یکدیگر را زیر سوال برده ­ایم. ملیت ایرانی را دلیلی برای تمسخر خود قرار داده­ ایم. بارها پست­ها و اخباری را که در خصوص رتبه پایین ایران در رده ­بندی­های به اصطلاح جهانی است و البته هیچ مبنا و اساس واقعی ندارد را برای یکدیگر بازارسال کرده ­ایم. بحران­های طبیعی و اجتماعی را طوری بزرگ­نمایی کرده ­ایم که گویی بلایای طبیعی فقط برای ایران است و با این مستندات و با این بهانه­ ها بی آنکه خود بدانیم برای اثبات بدبختی خود به علت ایرانی بودن در حال سبقت گرفتن از یکدیگر بودیم.

  • پشت پرده خود کم بینی

بدون شک این حجم از خودکم­بینی و خود تخریبی حالت طبیعی نداشت و یک منشا خارجی پشت آن پنهان بود. یک ملت هویت ملی خود را تخریب می­کرد و همه کاستی­ها را عاملی برای تخریب اعتماد به نفس ملی خود قرار می­دادند. دشمن برای همه این سرخوردگی­ها و لگدمال کردن خودباوری ما سال­ها تلاش کرده بود. هر زمان حرفی از پیشرفت­ها بود به عنوان خیال­پردازی­های حکومتی از آن نام برده می شد و عطش خود تخریبی مانع دیدن کوچکترین نقاط مثبت داخلی می­گردید. آمارهای امیدوارکننده به عنوان آمارسازی تعبیر می­گردید و گوشی برای شنیدن این اخبار نبود. در همه پلتفرم­ها روند تولید محتوا به شکلی طراحی شده بود که انگار ایرانیان قرار است با کمک یکدیگر و به شکلی هدایت شده عزت ملی خود را زیر پا بگذارند و در مقابل هر فردی که از این عزت دفاع می­کند بایستند! صفحات خبری وابسته به شبکه­ های فارسی­زبان معاند در فضای مجازی با انتشار و بزرگ­نمایی هر گونه اخبار منفی در خصوص ایران و سانسور اخبار امیدوارکننده، نقش مهمی در القای فضای ناامیدی و سرخوردگی جمعی داشتند. سیاه­ نمایی به شکلی بود که رهبر معظم انقلاب در این رابطه فرمودند: «ما در مورد فضای مجازی این را می گوییم؛ می گوییم مواظب شلّیک توپخانه‌ی دشمن باشید در این فضا؛ حواستان باشد. از این فضا، دشمن علیه هویّت شما، موجودیّت شما، نظام شما، انقلاب شما استفاده نکند. آمارهای بی‌پایه می دهند، دروغ می گویند، نسبت دروغ می دهند، چهره‌های مورد قبول مردم را -که باید مردم به اینها اعتقاد داشته باشند- تخریب می کنند، موفّقیّت های انقلاب را کتمان می کنند، دروغ‌انگاری می کنند؛ ناموفّقیّت ها را، ضعف ها را، کاستی‌ها را اگر یکی است هزار تا جلوه می دهند، اگر یک‌جا است به همه‌جا تعمیم می دهند؛ کارهای دشمن اینها است دیگر؛ اینها کارهای دشمن است؛ برای چه؟ برای اینکه راز پیروزی انقلاب اسلامی را دشمن فهمیده؛ رازش اعتقاد مردم و ایمان مردم است؛ می خواهد این ایمان را از بین ببرد. حالا اگر در طبقات سنین بالا نتوانست، [میخواهد] این اعتقاد را در جوان و نوجوان و نسل نو از بین ببرد که دیگر مردم پشت سر این انقلاب و این نظام نَایستند؛ هدفش این است. اینکه مردم را ناامید کنند، مردم را بدبین کنند، اعتماد به نفس مردم را بگیرند، آینده را تاریک نشان بدهند، کاری است که امروز دشمن دارد می کند».

  • وقتی برند ملی ارتقاء پیدا کرد

در چنین فضایی پاسخ نظامی ایران به اسرائیل در غالب عملیات وعده صادق، بسیاری از معادلات و تصویرسازی­های منفی علیه ایران را دگرگون کرد. نمایش قدرت نظامی و موشکی ایران در عین صبر استراتژیک و در نظر گرفتن ابعاد انسانی در جنگ که فقط اهداف نظامی مورد حمله قرار گرفت، نه تنها مایه افزایش غرور و عزت ملی شد، بلکه تصویر جدید از ایرانی را که هر روزه توسط رسانه­ های پروژه­ای و دلاری مورد تخریب قرار می­گرفت، ارائه داد. گویی بعد از تحقق وعده صادق، همه پیشرفت­­های قبلی ایران نیز تازه به اثبات رسید. تا پیش از این بسیاری از مسئولان و افراد خودکم­بین به بازدید نمایشگاه فضایی ایران نرفته بودند اما اخبار موشک باران اسرائیل از خاک ایران به گوش همه خودکم­بین­ های غرب­زده رسید و حتی ملت­های مظلوم در سایر نقاط جهان نیز توانمندی ایران را باور کردند و برند ملی ارتقا پیدا کرد. پس از سفر اخیر رئیس­ جمهور ایران به پاکستان، جست و جوی عبارت «رئیس­ جمهور ایران» به زبان اردو در توئیتر تایملاینی را ارائه می­کرد که در آن همه به دلیل پرچم­داری ایران در مبارزه با اسرائیل به ایران و رئیس ­جمهورش افتخار می­کردند. در تیک تاک عمده اکانت­هایی که متعلق به ایرانی­ها بود و کوچکترین مطلبی در خصوص رهبر ایران و یا حوادث اخیر داشت با افزایش صدها و هزاران فالوور مواجه شده بود. فعالان عربی شبکه ­های اجتماعی با تولید کلیپ­های طنز قدرت نظامی ایران و ایستادگی ایران برای حمایت از فلسطین را تحسین کردند و سران کشورهای وابسته به غرب را مورد سرزنش قرار دادند. فعالان شبکه­ های اجتماعی از کشورهای مختلف واکنش اسرائیل به عملیات وعده صادق را با تولید محتوای متنی و تصویری طنز مورد تمسخر قرار دادند وهمه این­ها تنها گوشه­ ای از بازتاب پاسخ نظامی ایران به اسرائیل در فضای مجازی بود.

  • نتیجه

در حقیقت موشک­های عملیات وعده صادق، موشک­های خودباوری ملت ایران بود. مردمی که در دهه­ اخیر، تحت بمباران موشک­های رسانه­ ای دشمن در فضای مجازی قرار گرفته بودند بعد از نمایش قدرت دفاعی خود، دیگر به راحتی مغلوب رسانه ­های دشمن نخواهند شد و خودکم­بینی و سرخوردگی را کنار خواهند زد. عملیات وعده صادق نشان داد میدان نه تنها بر عرصه نظامی و سیاسی، بلکه در عرصه­ های فرهنگی، اجتماعی و رسانه ­ای نیز به رشد مولفه ­های پیشرفت کمک خواهد کرد. زینب شاهینی

 

ارسال نظرات