شنبه ؛ 06 مرداد 1403
03 ارديبهشت 1403 - 11:29
نگاهی به مسئله حجاب و اهمیت اجرای طرح نور

قانونی برای مردم‌سالاری

اینکه حجاب از بدیهات و ضروریات نظام دینی، شرعی و حتی عرفی و اجتماعی ما است بر کسی پوشیده نیست.
کد خبر : 16328

تبیین:

از این رو داشتن حجاب یکی از مهم‌ترین ارزش‌ها در دین مبین اسلام است که به زنان اجازه می‌دهد با حفظ جایگاه انسانی خود در فعالیت‌های گوناگون اجتماعی نقشی کارآمد و سازنده داشته باشند. مسلماً زن بدون حجاب نمی‌تواند آزادی، کرامت و آرامش خود را پاس بدارد و حضور او مفید و سازنده نخواهد بود؛ بنابراین لازم است به بحث حجاب توجه ویژ‌ه‌ای شود. بر همین اساس در دین ما وارد است که اگر کسی از روی علم منکر حجاب شود کافر است و این گزاره از آیات سی‌ام و سی‌ویکم سوره نور و از مفهوم آیه شصت سوره نور و از آیات ۵۳ و ۵۹ سوره احزاب به‌طور صریح استفاده می‌شود و حکمی است قرآنی که تا قیامت قابل تغییر نیست و منکر آن در حقیقت منکر قرآن و لزوماً منکر بعثت پیامبر و رسالت حضرت ختمی مرتبت (ص) است. از طرفی هم جزو قوانین کشور ما است چنانچه رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام در ماه رمضان به این موضوع اشاره کرده و گفتند: «بنده نظر قاطع خودم را در این مورد عرض میکنم: هم از دیدگاه فقهی و شرعی باید به مسئله (حجاب) نگاه کرد، هم از دیدگاه قانونی، هم از لحاظ بعضی از مسائل جانبی و ملاحظات جانبی‌ای که وجود دارد. خب از لحاظ شرعی، حجاب یک حکم مسلم شرعی است؛ یعنی برای بانوان، پوشاندنِ غیر از صورت و دو دست ــ وجه و کفین ــ واجب است؛ این چیزی است که از آن صرف‌نظر نمی‌شود کرد. مردم ما مسلمانند، مقیّدند، متعبّدند، بانوان ما متعبّدند، باید رعایت کنند این را؛ حکم شرع است. یک نگاه، نگاه قانونی است؛ قانون واجب‌الاطاعه است و در این زمینه، حکم قانونی وجود دارد؛ رعایت حکم قانون برای همه واجب است. چه آن کسانی که به شرع معتقدند، چه حتّی آن کسانی که به شرع هم معتقد نیستند، قانون را بایستی رعایت کنند».

• بی حجابی مساوی است با بی قانونی
از آنجایی که یک پایه این مسئله روی قانون می‌چرخد و طرف دیگر آن رعایت قانون و مطالبه مردم متدین در همین راستا نیاز به انتظامی را نیز مطالبه می‌کند. از این طرح پلیس برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه حجاب و عفاف که عمدتاً مربوط به برخورد با مصادیق کشف حجاب می‌شود، از ۲۵ فروردین و تحت عنوان «طرح نور» به اجرا درآمد. طرحی که به گفته سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در همه معابر و اماکن عمومی کلید خورده است. باید اذعان داشت حجاب قانونی از قوانین جمهوری اسلامی بوده و رعایت قانون نیز واجب است همانطوری که هیچ کشوری بی قانونی را بر نمی‌تابد قطعا در کشور ما هم بی‌حجابی بی‌قانونی بوده و مستلزم جریمه و تنبیه خواهد بود.
برخی بر این باورند که باید حجاب قانونی برداشته شود و حجاب اختیاری شود! اما مگر می‌شود جامعه‌ای که بر پایه اسلام و دیانت بنا نهاده شده آن هم با تلاش دشمن برای برچیدن حجاب، حجاب را اختیاری کند؟ این همان خواست و هدف شوم دشمن برای شکست انقلابی است که از همان ابتدای پیروزی اش از آن وحشت داشت؛ از طرفی این دیدگاه با مخالفت بیش‌تر مردم روبروست؛ زیرا می‌دانند در صورت رهاسازی پوشش و برداشتن حدود قانونی آن، هیچ حدی برای پوشش نمی‌توان تصور کرد و بدپوششی تا برهنگی و ارتباطات نامشروع علنی و ناهنجاری‌های پیرامون آن پیش خواهد رفت و به تبع آن حریم عفت و حیا در جامعه از بین خواهد رفت و جامعه شاهد پویش‌های غربی دیگری همچون همجنس گرایی و ازدواج‌های سفید و دیگر روابط خارج عرفی خواهد بود که خود غرب هم امروز نمی‌داند چگونه با عواقب آن مقابله کند.

• نقش برجسته انتظامی در استواری قانون حجاب
نکته حائز اهمیتی که در این میان وجود دارد این است که وجود انتظامی در برپایی و استواری قانون حجاب نباید موجب شانه خالی کردن مسئولان و فعالان رسانه‌ای و حتی مردم متدین شود. همه افراد باید در پیاده سازی این قانون به نحو تبلیغی و ارشادی ورود کنند و صرف انتقاد کردن و کنار کشیدن از اجرای وظایف با جملاتی از این دستی که «درخواست مبارزه با مظاهر بی دینی در جامعه داریم»، «با حرمت شکنی و بدحجابی در جامعه برخورد شود»؛ «از سردار رادان درخواست برخورد قاطع با جرایم اخلاقی داریم»؛ «بدون مماشات با بدحجابی برخورد شود»؛ «به وضعیت بدحجابی در دانشگاه‌ها رسیدگی شود» نمی‌توان یک جانبه با مسئله کشف حجاب برخورد کرد؛ این مسئله بیش از هر چیز حضور و فعالیت‌های همگانی را مطالبه می‌کند؛ زیرا وقتی افرادی که در این مسئله مجری برنامه‌های دشمن هستند و شاهد حمایت مردم از انتظامی باشند، جرات و جسارت کشف حجاب را از دست می‌دهند و حتی آن‌هایی که ناخواسته در دام برنامه‌های دشمن افتاده‌اند با حقیقتی روبه رو می‌شوند که آن‌ها را از بازی در زمین دشمن عقب می‌راند.
این نکته را نباید فراموش کنیم که اسلام با آوردن حجاب در دل جامعه بهترین راهکار را برای نقش‌آفرینی زنان قرار داده است؛ لذا حجاب و عفاف موجب وجه تمایز زن و مرد، فاصله میان زن و مرد، در معرض سوءاستفاده قرار نگرفتن زنان است. اینکه اسلام حجاب را برای زنان آن هم به این شکل تدارک دیده است محصور کردن او نبوده است؛ چرا که همه انسان‌ها چه مرد و چه زن در معرض آسیب هستند. هر آنچه موجبات این آسیب را فراهم کند اسلام آن را رد می‌کند. برای مثال تکبر از سوی هر انسانی مذموم است، ولی اسلام آن را از سوی زن در مقابل نامحرم می‌ستاید. چرا؟ چون خضوع در مقابل مرد موجب می‌شود کرامت زن صدمه بخورد لذا اسلام می‌گوید زن نباید در مقابل مرد خضوع کند؛ بنابراین خضوع زن در برابر مرد از نگاه اسلامی مردود است.

• جمع بندی
حجاب از زن هم پشتیبانی مادی و هم معنوی می‌کند. زنان به وسیله حجاب خود را جزئی از بدنه مدیریتی جامعه می‌بینند. این نگرش انگیزه فعالیت را در آنان افزایش می‌دهد و نه‌تن‌ها از تنش و تضاد میان آنان و همجنسان جلوگیری می‌کند، بلکه به یکپارچگی و وحدت میان زنان کمک می‌کند.
یکی از اثرات مهم حجاب القای فرهنگ تلاش و کوشش به جای هرز انرژی در رفتار‌های سطحی انسانی است. حتی در برخی جوامع غیردینی هم می‌بینیم به سوی طراحی لباس کار برای زنان پیش رفته‌اند تا نه‌تن‌ها از آنان سوءاستفاده نشود و استقلال آنان از سلطه مردانه اعلام شود، بلکه به افزایش بازدهی اقتصادی کار منجر گردد. در کل اینکه زن با حجاب خود؛ خود را در طراحی مجدد قدرت وارد می‌کند و حکومت‌ها را از مردسالاری به سمت مردم‌سالاری می‌کشاند.

ارسال نظرات