شنبه ؛ 06 مرداد 1403

جنگ آرد؛ وقتی یافتن غذا در غزه بهای خون دارد

اقدام وحشیانه ارتش صهیونیستی در کشتار مردم غزه در صف‌های دریافت آرد، محو عمدی تمام بقایای حقوق بین‌الملل و شئونات انسانی و نشان دهنده هدف این رژیم از آواره کردن اجباری مردم فلسطین است.
کد خبر : 16086
جنگ آرد؛ وقتی یافتن غذا در غزه بهای خون دارد

تبیین:

امروزه به دلیل محاصره شدید، یافتن غذا در غزه حتی از طریق دریا و ماهی‌گیری هم تقریباً غیرممکن شده و و پایه‌های معیشت روزانه مردم از بین رفته است و گزارش‌های باورنکردنی از روی آوردن مردم به خوردن غذای حیوانات، علوفه و برگ گیاهان برای زنده ماندن منتشر می‌شود.

در این شرایط اسفبار انسانی، مردم غزه حتی برای تهیه مواد غذایی از طریق کاروان‌های کمک‌رسان خارجی باید تاوان سنگینی بپردازند. رژیم صهیونیستی که در شش ماه گذشته بیش از 100 هزار نفر را در غزه به خاک و خون کشیده و این باریکه را به ویرانه تبدیل کرده است، به این حجم از جنایت‌ها راضی نشده و در هفته‌های اخیر به فلسطینیانی که در صف دریافت آرد تجمع کرده‌اند حمله می‌کند.

در این رابطه، وزارت بهداشت حماس روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای صهیونیستی به گروهی از فلسطینی‌ها در میدان کویت در غزه که منتظر کمک‌ بودند شلیک کردند که طی آن 20 نفر شهید و 115 تن دیگر زخمی شدند. ارتش اشغالگر باز هم دست داشتن در این جنایت را رد کرده و خود فلسطینی‌ها را مسئول این حمله اعلام کرده است. این اولین باری نیست که صیونیست‌ها چنین جنایتی را مرتکب می‌شوند و در یک ماه گذشته چندین بار چنین اقدام ضد انسانی را انجام داده‌اند.

در ماه فوریه زمانی که سربازان اسرائیلی به روی فلسطینی‌های گرسنه‌ای که در حال دریافت کمگ از یک کاروان کامیون کمک‌رسانی در خارج از شهر غزه بودند آتش گشودند و 115 نفر از آنها کشته و بیش از 760 نفر زخمی شدند. رسانه‌های دولتی غزه گفتند با جنایت روز پنجشبنه، تعداد شهدای کشته شده در انتظار کمکهای غذایی به چهارصد نفر و مجروحان به بیش از هزار و سیصد نفر افزایش یافته است.

جامعه بین‌المللی ماه‌هاست که از رژیم صهیونیستی می‌خواهد تا به نسل‌کشی و محاصره علیه غیرنظامیان غزه پایان دهد اما این رژیم امیدوار است که با تحمیل درد و رنج به مردم فلسطین بتواند توافق بهتری را با حماس به دست آورد.

مقامات تل‌آویو در هفته‌های اخیر طرح حمله زمینی به شهر رفح، در جنوب غزه را در اولویت قرار داده‌اند و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم روز جمعه با طرح ارتش برای حمله به این منطقه موافقت کرد. به ادعای مقامات تندرو تل‌آویو، اسرای صهیونیست و نیروهای القسام در رفح حضور دارند و با حمله زمینی می‌توانند اسرای خود را آزاد کرده و حماس را نابود کنند.

اساسنامه دادگاه کیفری بین‌المللی «رم» به صراحت بیان می‌کند که گرسنگی عمدی غیرنظامیان از طریق محروم کردن آنها از اشیاء ضروری برای بقای آنها، از جمله مانع تراشی عمدی در تدارکات امدادی یک جنایت جنگی است. در مورد غزه هم جنایتهای جنگی به وضوح در حال اجراست و از روز اول جنگ در هفتم اکتبر، وزیر جنگ صهیونیستی علناً گفت که این منطقه از غذا، آب و برق به طور کامل محروم خواهد شد.

حمله به تجمع فلسطینیان در صف آرد، بدون بمباران و عمدتا با تیراندازی‌های ناشناس انجام می‌شود و صهیونیست‌ها برای رفع اتهام از خود وانمود می‌کنند که این اقدام از سوی خود فلسطینی‌ها انجام می‌شود که به خاطر ازدحام جمعیت و دریافت نان، همدیگر را می‌کشند و صهیونیست‌ها در آن مداخله‌ای ندارند.

رژیم صهیونیستی اطلاعات نادرست ارائه می‌دهد و به افکار عمومی دروغ می‌گوید و درصدد است از جنایت شنیع و کشتار هولناک خود که عمدا و با برنامه‌ریزی انجام داده فرار کند اما اخبار و گزارش رسانه‌ها و شاهدان عینی ثابت کرده که نظامیان اشغالگر هستند که غیرنظامیان را در صف دریافت کمکها هدف قرار می‌دهند.

همزمان با حملات اسرائیل به محموله کمکهای بشردوستانه، رسانه‌های فلسطینی روز جمعه از ورود اولین کشتی حامل ۲۰۰ تن کمک غذایی از قبرس به سواحل غزه خبر دادند. کشتی کمک رسان اسپانیایی با نام "اوپن آرمز" روز سه شنبه بندر لارناکای قبرس را به مقصد سواحل غزه ترک کرده بود. آمریکا با ارسال کشتی حامل کمکهای بشردوستانه به نوار غزه و پرتاب کمک از طریق هوایی، دنبال این است تا نشان دهد در نسل‌کشی مردم غزه شریک جرم اسرائیل نیست، اما سازمان‌های بین المللی تأکید دارند که اینگونه کمک‌ها دردی از مشکلات فلسطینی‌ها دوا نمی‌کند. زیرا آنچه در حال حاضر برای مردم غزه اولویت دارد، توقف جنگ و باز شدن مرز رفح برای ارسال کمک‌های بشردوستانه است و آمریکا می‌تواند با تحت فشار قرار دادن دولت تندرو نتانیاهو، به این نسل‌کشی پایان دهد ولی تاکنون هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده است. حتی برخی منابع اعلام کردند که آمریکا برای حمله زمینی به رفح به تل‌آویو چراغ سبز نشان داده است.   

«جنگ آرد» برای بیرون راندن فلسطینیان

حمله به تجمع فلسطینیان دریافت کمکهای غذایی که این روزها با نام «جنگ آرد» معروف شده است، یک جنگ نیست بلکه نسل کشی سیستماتیکی است که تحت عنوان "دفاع از خود" توجیه می‌شود.

کشتار فلسطینیان در صف دریافت آرد، واکنش نهادهای حقوق بشری را در پی داشته است. سازمان حقوق بشر اروپا-مدیترانه اعلام کرد که گرسنگی دادن به مردم غزه، کشتار مردم گرسنه، و ممانعت از ورود و توزیع کمک‌های بشردوستانه به ویژه در نوار شمالی، نشان دهنده هدف اسرائیل از آواره کردن اجباری مردم فلسطین است. دیده‌بان حقوق بشر هم پیشتر گفته بود که اسرائیل به عنوان قدرت اشغالگر غزه، بر اساس کنوانسیون چهارم ژنو باید اطمینان حاصل کند که غیرنظامیان مواد غذایی و تجهیزات پزشکی دریافت می‌کنند ولی با وجود این هشدارها، وضعیت هر روز بدتر می‌شود و مردم در صف‌های آرد هم از دست اشغالگران در امان نیستند.

اسرائیلی‌ها نه تنها از ورود مواد غذایی و سایر کمک‌های بشردوستانه به بخش‌های شمالی غزه که ‌هم‌مرز با سرزمین‌های اشغالی است خودداری کرده‌اند، بلکه در گذرگاه رفح همجوار با مصر نیز این کار را انجام داده‌اند. در نتیجه، هر کامیونی که مواد غذایی را حمل می‌کند، باید ابتدا تمام راه را تا نقطه مرزی اسرائیل برود و در آنجا بررسی شود و پس از این بررسی زمان‌بر، کامیون‌ها با همراهی نظامیان اشغالگر از طریق گذرگاه رفح وارد غزه می‌شوند. این کمک‌های اندک که با فشارهای جهانی ارسال می‌شود برای فلسطینی‌ها رنج‌آور است و آنها باید به قیمت دادن جانشان این مواد غذایی را دریافت کنند.  

سازمان ملل و دیگر نهادهای حقوق بشری وضعیت انسانی در غزه را فاجعه بار گزارش داده‌اند که نیاز شدید به مواد غذایی دارد اما تل‌آویو اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. رژیم صهیونیستی جنایت در غزه را به اوج خود رسانده و سعی دارد با حملات به کاروانهای مواد غذایی، تعداد بیشتری از فلسطینیان را سلاخی کرده و شرایط را برای اشغال کامل این باریکه هموار کند.

به گزارش موسسه مطالعات فلسطین، ژان پل چاگنولو، استاد بازنشسته در دانشگاه‌های فرانسه و رئیس موسسه تحقیقات و مطالعات خاورمیانه درباره حمله به تجمع فلسطینیان دریافت آرد گفته است:«این تراژدی نشان دهنده لحظه تاریخی بسیار مهم از 7 اکتبر است و به جامعه بین‌المللی این مسئله را یادآوری می‌کند که اسرائیلی‌ها در هر شرایطی از گشودن آتش به فلسطینی‌ها دریغ نمی‌کنند و شرایط حاکم در غزه مصیبت زده را به شرایط قرون وسطایی تبدیل کرده‌اند که در تضاد کامل با قوانین بین‌المللی بشردوستانه است. جلوگیری از غذا خوردن یک جمعیت غیرنظامی، مانند تیراندازی به آنها جنایت جنگی است». او می گوید:«اسرائیلی‌ها به وضوح گفته‌اند که اهداف آنها فراتر از حذف حماس از نظر سیاسی و نظامی است. آنها می‌خواهند نوار غزه را نابود کنند تا مردم مجبور شوند این باریکه را ترک کنند».

جلوگیری از تکرار عملیات طوفان‌الاقصی

استراتژی نظامی رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن کمکهای بشردوستانه، شامل شکستن اراده، پشیمان کردن فلسطینی‌ها از آنچه از 7 اکتبر اتفاق افتاد و تلاش نکردن برای تکرار آن در آینده است. رژیم اشغالگر معتقد است هر فلسطینی که در اثر بمباران نمرده با کمبود غذا مواجه می‌شود و اگر بخواهد با جستجوی آرد بر گرسنگی غلبه کند، در کمین می‌افتد و بنابراین می‌توانند تعداد بیشتری از فلسطینی‌ها را قربانی کنند.

به گزارش روزنامه العربی الجدید «از نظر سیاسی، رژیم صهیونیستی می‌خواهد پیکر فلسطین را پاره پاره کند و دامنه شکاف‌های سیاسی و اجتماعی را به گونه‌ای افزایش دهد که فلسطینیان از هرگونه اقدام جمعی علیه صهیونیستها دور شوند. زیرا با این اقدامات، قابلیت‌های سازماندهی و مدیریت جامعه فرو می‌ریزد و هرج و مرج گسترش می‌یابد که با آن می‌توان کنترل جامعه فلسطینی را تشدید کرد که در نهایت به فروپاشی کامل جامعه فلسطین منجر خواهد شد و این سیاست فراتر از برکناری حماس در غزه است».

از 7 اکتبر 2023، اسرائیل جنگ ویرانگری را در غزه به راه انداخته است که علاوه بر یک فاجعه انسانی بی‌سابقه و تخریب گسترده زیرساخت‌ها، ده‌ها هزار قربانی غیرنظامی که بیشتر آنها کودک و زن هستند بر جای گذاشته است. تلاش اسرائیل برای استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح، به جای اجازه دادن به ورود عادی مواد غذایی کافی به غزه، فلسطینی‌های گرسنه را به افراد مرده تبدیل کرده است.

دادگاه لاهه و جامعه بین‌‌المللی از رژیم صهیونیستی می‌خواهند که از قحطی به عنوان سلاح جنگی استفاده نکند اما این رژیم در ماههای اخیر ثابت کرد که به هیچ قانون ممنوعه پایبند نیست. بنابراین، زمان آن فرا رسیده که جهان به ویژه کشورهای عربی تحریمها علیه این رژیم سرکش را آغاز کنند و هر کشوری که به اسرائیل اسلحه می‌دهد در جنایات جنگی آن و نسل‌کشی مردم فلسطین شریک است و این لکه ننگ تا ابد بر پیشانی غاصبان صهیونیست و هم‌پیمانان آن باقی خواهد ماند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات