جمعه ؛ 30 شهريور 1403
27 مهر 1402 - 13:58

در رثای سیدالکریم (ع)

سیّد جلیل القدر، حضرت عبدالعظیم حسنی فرزند عبدالله بن علی، از نوادگان امام حسن مجتبی علیه اسلام در میان فرزندان ائمه­ هدی علیهم السلام از مقام و منزلت والایی برخوردار است که اغلب دانشمندان و نوابغ عالم اسلام، هر کدام به نوبه­ خود، با عباراتی بدیع و بیاناتی لطیف، او را ستایش کرده‌­اند.
کد خبر : 15298

پایگاه رهنما:

ما تهرانی‌ها دلمان که می گیرد، وقتی از همه چیز و همه کس خسته‌ایم و می‌خواهیم چند ساعتی را خلوت کنیم، مترو سوار می‌شویم و در ایستگاه شهرری پیاده می‌شویم و به سمت حرم حضرتش می‌رویم. محدث و امامزاده بزرگواری که در روایت و از امام هادی علیه‌السلام وارد شده است که به مردی از اهل ری فرمودند: «اگر قبر عبدالعظیم را در شهر ری زیارت کنید، چنان است که گویی امام حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کرده‌اید»!

وارد صحن که می‌شویم، روح را آزاد می‌کنیم و دل می‌دهیم به صحن و سرایی که برای چند ساعتی به آرامش، مهمانمان می‌کند. سلام می‌دهی به حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) و زیارتش می‌کنیم.

سیّد جلیل القدر، حضرت عبدالعظیم حسنی فرزند عبدالله بن علی، از نوادگان امام حسن مجتبی علیه اسلام، در چهارم ربیع‌الثانی سال­ ۱۷۳ هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود. ایشان در میان فرزندان ائمه­ هدی علیهم السلام از مقام و منزلت والایی برخوردار است که اغلب دانشمندان و نوابغ عالم اسلام، هر کدام به نوبه­ خود، با عباراتی بدیع و بیاناتی لطیف، او را ستایش کرده‌­اند.

حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) علاوه بر جمع‌آوری حدود ۸۰ حدیث مسلم که فعلاً در دست است، دو کتاب نیز تألیف کرده است. یکی از آنها کتابی است به نام «خطب» که فرمایشات حضرت علی علیه السلام است و آنها در نهج‌البلاغه موجود است و دیگری، کتابی است به نام «یوم و لیله» که صاحب بن عباد محتوای آن را فرایض روز و شب ذکر کرده است.

حجت‌‌الاسلام صدیقی درباره مقام و منزلت حضرت عبدالعظیم (ع) می‌گوید: شیخ محمد بهاری کتابی به نام «تذکره المتقین» دارد که در باب زیارات توصیه می کند هر کسی زائر امام علیه السلام شد، به کربلا، نجف، سامرا یا مشهد و .. رفت یکی از چیزهایی که نباید فراموش کند این است که اعتقاداتش را به امام عرضه کند. شاید الان مومن باشد اما معلوم نیست تا  آخر بتواند ایمانش را حفظ کند به خصوص در آخرالزمان که پیامبر صلی الله علیه و آله  فرمودند: در آخرالزمان ممکن است شخص هنگام شب باایمان باشد اما صبح بی ایمان از خانه خارج شود یا برعکس.البته خود زیارت نامه های ائمه علیهم السلام عرضه اعتقاد هست، به حرم امامان علیه السلام که می روید اعتقادات خود را به آنها عرضه کنید.

وی ادامه می دهد: حضرت عبدالعظیم حسنی هم خدمت امام هادی علیه السلام رسید و عرض کرد: اجازه می دهید اعتقاداتم را خدمت شما عرضه کنم؟ و اعتقادتش را گفت و امام هادی علیه السلام هم اعتقاداتش و ایمانش را امضا نمود و فرمود: والله این دین که عرضه کردی همان دینی است که خدا به آن راضی هست. حضرت برای او تضمین کرد و فرمود: ثَبَّتَکَ اللَّهُ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَة۴؛ که آیت الله بهجت هم درباره ما این دعا را مکرر فرمودند.

وی معتقد است: «حضرت عبدالعظیم حسنی شأن شفاعت دارد؛ هم از جهت عالم بودن و هم از جهت امامزاده بودنش وهم از نظر مجتهد و محدث بودنش و هم اینکه تایید از امام معصوم علیه السلام دارد».

در رابطه با جایگاه حضرت عبدالعظیم همین بس که حضرت هادی علیه السلام به جناب عبدالعظیم فرمود: «تو به حق از دوستان ما هستی».

امید مهدی‌نژاد شاعر جوان و آیینی کشورمان، در رثای ایشان چنین سروده است:

بر جاده‌های یخ‌زده این ردّ گامِ کیست؟

این بیرق از کجاست که جولان گرفته است؟

بوی مدینه می‌وزد، این شور از کجاست؟

آیا رضاست راه خراسان گرفته است؟

بر کشتی نجات بگوییدمان که کیست

این ناخدا که دست به سکّان گرفته است؟

ری کربلاست یا تو حسینی، که هجرتت

بغداد را چو شام گریبان گرفته است

ری خاک مرده بود، بگو کیستی مگر

کاینک به ضرب گام شما جان گرفته است...

تهران چه بود و چیست؟ دهی در تیول ری

این آبروی توست که تهران گرفته است

بویی اگر ز نام خدا دارد این دیار

بی‌شک ز باغ فیض تو سامان گرفته است...»

نسیم اسدپور

ارسال نظرات