پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
15 مهر 1402 - 13:06
طوفان الاقصی در سرزمین‌های اشغالی؛

تندروهای صهیونیست‌ باد کاشتند پس طوفان درو می‌کنند

شروع عملیات «طوفان الاقصی» در سرزمینهای اشغالی از سوی گروههای مقاومت، نتیجه جنگ افروزی تندروهای صهیونیست‌ است که به هشدارهای فلسطینیان توجهی نکردند و با تعرض‌های مکرر به مسجدالاقصی، سایه جنگ را بر سر صهیونیست‌ها گستراندند.
کد خبر : 15225

پایگاه رهنما:

درحالی که در هفته‌های اخیر خبر عادی سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی نقل محافل صهیونیستی و غربی شده بود و گزارشها از قریب‌الوقوع بودن امضای سازش حکایت داشت اما به یکباره ورق بازی برگشت و گروههای مقاومت با عملیات غافلگیرانه علیه اشغالگران، توجهات را به سمت و سوی دیگری سوق دادند.

در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و هتک حرمت به صحن‌های مسجدالاقصی، گروههای مقاومت فلسطین در غزه برای پاسخگو کردن دشمن، روز شنبه عملیات گسترده‌ای را علیه سرزمینهای اشغالی آغاز کردند.

محمد الضیف، رئیس گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس در سخنانی اعلام کرد:«در حمله اول عملیات طوفان الاقصی به مواضع دشمن، فرودگاه‌ها و استحاکاماتشان بیش از ۵ هزار موشک و راکت شلیک شد. ما تصمیم گرفته‌ایم جنایت اشغالگران را پایان دهیم. زمانی که آن‌‌ها بدون هیچ گونه حساب و کتابی یاغی‌گری می‌کردند به پایان رسید».

محمد الضیف تاکید کرد:«به مدافعان مسجد الاقصی تعرض کردند، حرمت مسجد را از بین بردند و ما پیشتر به آن‌ها هشدار داده بودیم. صدها نفر امسال به علت جنایت اشغالگران شهید و مجروح شدند. فراخوان‌های ما برای معامله تبادل اسرا رد شد و هر روز تخلفات در کرانه باختری ادامه دارد». فرمانده القسام سپس خواستار جهاد علیه صهیونیست‌ها شد و گفت:«امروز هرکه اسلحه دارد باید بیرون بیاورد که وقتش رسیده است. هرکه نمی‌تواند به طور مستقیم در طوفان الاقصی شرکت داشته باشد، در همبستگی با آن شرکت کند».

 عملیات گروه‌های مقاومت چنان سهمگین بوده است که صهیونیستها هم به آن اعتراف کرده‌اند. رادیو اسرائیل به نقل از سخنگوی ارتش صهیونیستی گزارش کرد که حماس یک عملیات ترکیبی انجام داده است که شامل شلیک موشک و نفوذ گروههای مقاومت به اراضی اشغالی می‌شود.

 

یکی از نکات شگفت‌انگیز این دور از عملیات‌های گروه‌های مقاومت نفوذ در عمق شهرک‌های اشغالی بوده است که موجب هراس و دستپاچگی شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست شده است. به گفته رسانه‌ها تعدادی از تکاوران مقاومت نیز با استفاده از پاراگلایدر در برخی مناطق سرزمین های اشغالی فرود آمده و با دشمن صهیونیستی درگیر شدند و گفته می‌شود یک مرکز پلیس توسط مبارزان فلسطینی تصرف شده است. این برای نخستین بار است که نیروهای مقاومت به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اطراف غزه نفوذ کرده و با عناصر ارتش صهیونیستی درگیر می‌شوند. برخی منابع اعلام کردند که قایق‌های کوچک حماس هم از طریق دریا قصد نفوذ به سرزمینهای اشغالی را دارند و درگیریهایی پراکنده‌ای بین مقاومت و نظامیان صهیونیستی در جریان است.

عملیات ضد صهیونیستی در همه ابعاد آن در حال اجراست و احمد عبدالرحمن یک کارشناس نظامی در گفتگو با المیادین گفته که اطلاعاتی در خصوص حمله سایبری از سوی نیروهای مقاومت علیه سامانه گنبد آهنین نیز وجود دارد. در صورت از کار افتادن گنبد آهنین، رهگیری موشکهای مقاومت هم دشوار خواهد بود و می‌توانند ضربات گسترده‌ای را به دشمن وارد کنند.  

غنیمت گیری از دشمن

گروههای مقاومت هممزمان با نفوذ در مناطق صهیونیست نشین، توانسته‌اند از اشغالگران غنایم هم بگیرند.  شبکه فلسطین الیوم، گزارش داد که نیروهای مقاومت موفق شده‌اند کنترل خیابان‌های شهرک‌های مجاور نوار غزه را به دست بگیرند. برخی منابع خبری نیز گزارش دادند نیروهای مقاومت توانسته‌اند چند نظامی صهیونیست را اسیر کنند که به گفته رسانه‌های صهیونیستی تعداد آنها 35 نفر است.

 

همچنین تصاویر منتشر شده توسط مناطع فلسطینی نشان می‌دهد که یک تانک «مرکاوا» توسط فلسطینیان به غنیمت گرفته شده و یک تانک هم توسط به آتش کشیده شده است. همچنین فیلم‌های منتشر شده حاکی از این است که نیروهای مقاومت موفق شدند یک جیپ نظامی ارتش صهیونیستی را به غنیمت بگیرند و آنرا به نوار غزه منتقل کنند.

حملات مقاومت در واکنش به جنگ افروزی‌های رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری انجام می‌شود. در روزهای اخیر نیروهای اشغالگر با حمله به دو جوان فلسطینی در منطقه طولکرم در کرانه باختری، آنها را به شهادت رساندند و در مراسم تشییع جنازه این دو شهید هم درگیریهایی بین اشغالگران و فلسطینی‌ها رخ داد که تعدادی زخمی شدند و همین مسئله خشم گروههای مقاومت را به همراه داشت. از طرفی، همزمان با اعیاد یهودیان، صدها شهرک نشین برای انجام مراسم دینی خود چندین روز متوالی به صحن مسجدالاقصی تعرض کردند که خشم مردم فلسطین را برانگیخت.

گروههای مقاومت در ماههای اخیر در برابر دشمن صهیونیستی مماشات به خرج دادند تا شاید آتش فتنه افروزی تندروها بخوابد اما صهیونیستها قدر این عافیت را ندانستند و در نهایت کاسه صبر فلسطینی‌ها هم به سرآمد.  

«عملیات الاقصی» جدی‌ترین حمله از زمان نبرد یازده روزه «سیف‌القدس» بین اسرائیل و حماس در می 2021 است. مجاهدان غزه که تا چندی پیش فقط با سلاحهای سبک به مصاف دشمن تا بن دندان مسلح می‌رفتند اکنون در همه حوزه‌های زمینی، دریایی و هوایی پیشرفتهای زیادی را کسب کرده‌اند و برای اولین بار در عملیات ترکیبی، اشغالگران را غافلگیر کرده‌اند. استفاده از قدرت موشکی، دریایی و پهپادی از سوی حماس و جهاد اسلامی، فضای امنیتی در سرزمین‌های اشغالی را به شدت ملتهب‌‌تر خواهد کرد. هر چند رهبران اپوزیسیون اسرائیل، گفته‌اند که در این شرایط در کنار دولت ایستاده‌اند تا با فلسطینیان مقابله کنند، اما قدرت ارتش این رژیم در ماههای اخیر به دلیل سیاستهای دولت تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیستی تحلیل رفته است و به گفته مقامات این رژیم توان لازم برای جنگیدن در چند جبهه را ندارد.  

شرایط در سرزمینهای اشغالی بحرانی است

شروع ناگهانی و برق آسای عملیات مقاومت، سرزمینهای اشغالی را در بهت و وحشت فرو برده است. با به صدا درآمدن آژیر خطر در جنوب و مرکز سرزمینهای اشغالی و شهر قدس، ارتش صهیونیستی اعلام کرد که در وضعیت جنگی قرار دارد و نتانیاهو هم خواستار تشکیل جلسه اضطراری مقامات امنیتی شد. یوآو گالانت، وزیر جنگ صهیونیستی تا شعاع 80 کیلومتری شهرک‌های اظراف غزه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است. گالانت همچنین خواستار فراخوان گسترده نیروهای ذخیره برای مقابله با حماس شده است. این درحالی است که در ماههای اخیر بیش از 10 هزار نفر از نیروهای ذخیره و خلبانان ارتش از دستورات مقامات دولت تمرد کرده‌اند که نگرانی‌ها را نسبت به شکاف در بدنه ارتش افزایش داده است.

از سوی دیگر، رسانه‌های اسرائیلی هم گزارش دادند آنچه در نوار غزه می‌گذرد هنوز نامشخص است. اتفاقی که رخ داده یک غافلگیری بزرگ است و آنها موفق شدند از زمین، دریا و هوا ارتش اسرائیل را غافلگیر کنند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان دهنده سوختن خودروها و آسیب به برخی ساختمان‌ها است و طبق گزارش رسانه‌های عبری زبان، چهار نفر تاکنون به هلاکت رسیده و دهها نفر دیگر هم زخمی شدند که حال دو نفر از زخمی‌ها وخیم است. یک مسئول صهیونیست اعلام کرد که تعداد کشته‌ها در شهرک‌های صهیونیستی غلاف غزه بالا است و نمی‌توانیم آمار دقیقی از کشته‌ها بدهیم. صهیونیست‌ها برای جلوگیری از انتشار بیشتر عکس و فیلم از زخمی‌های عملیات مقاومت، اینترنت را در جنوب فلسطین اشغالی قطع کرده‌اند. رسانه‌های صهیونیستی هم از بسته شدن فرودگاه بن گوریون و تعلیق پروازها تا اطلاع ثانوی خبر دادند. تصاویر و فیلمهای منتشر شده فرار دسته جمعی صهیونیست‌ها از مناطق درگیری را نشان می‌دهد و هزاران نفر نیز برای در امان اماندن از موشکهای مقاومت به پناهگاه‌ها یورش برده‌اند.

ارتش صهیونیستی کماکان به دلیل حمله غافلگیرانه مقاومت فلسطین اقدام منسجم و مشخصی انجام نداده است. مقامات صهیونیستی که از این حملات غافلگیرانه، دستپاچه شده و ابتکارعمل را از دست داده‌اند.هر چند ارتش صهیونیستی برای اینکه در حمایت از صهیونیستها خودش نشان دهد، حملات هوایی را به مناطقی از غزه انجام داده و مدعی شده که حماس تاوان سنگینی را خواهد پرداخت اما با توجه به موج حملات گروههای مقاومت و اسارت دهها نظامی صهیونیست، به نظر نمی‌رسد که تندروهای کابینه در چنین شرایطی که اوضاع سرزمینهای اشغالی مساعد نیست، دست به عملیات بزرگی بزنند. شلیک 5000 راکت در مدت 20 دقیقه نشان از آمادگی و توانمندی گروههای مقاومت دارد که برخلاف ادعای مقامات تل‌آویو، زرادخانه‌های غزه همچنان در حال توسعه است. در نبرد سیف‌القدس، در مدت یازده روز بیش از چهار هزار موشک شلیک شده بود ولی در درگیری‌های امروز تاکنون 5 هزار راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است.

همه اضلاع مقاومت در برابر دشمن

هر چه جنایات اسرائیل تشدید می‌شود انسجام و هماهنگی بین گروههای مقاومت فلسطین هم به همان اندازه افزایش می‌یابد. در این راستا، «سرایا القدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی نیز حمایت خود را از عملیات حماس اعلام کرد و گفت:«ما بخشی از این جنگ هستیم و رزمندگان ما شانه‌به‌شانه در کنار برادرانمان در حماس تا پیروزی خواهند ایستاد». زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی هم در اظهاراتی تأکید کرد:«جهاد اسلامی با وجود همه چالش‌ها به راه جهاد و مقاومت ادامه می‌دهد و نبرد با دشمن تا پیروزی بر آن ادامه خواهد داشت. ما، جنبش حماس و نیروهای مقاومت در فلسطین تا دستیابی به اهداف آزادی و رهایی ملتمان متحد خواهیم ماند».

گروههای ساکن در کرانه باختری نیزهم‌صدا با برادران خود در غزه، جبهه دوم عملیات علیه سرزمینهای اشغالی را آغاز کرده‌اند. گروه «عرین الاسود» در بیانیه‌ای اعلام کرد:«ما وضعیت آماده‌باش عمومی و شروع حمله فوری از هر مکان به نیروهای اشغالگر و شهرک‌نشینان آنها را اعلام می‌کنیم». این گروه مقاومت، فلسطینی‌ها را به حضور در خیابانها فراخواند و گفت:«همه شهروندان آزاده و شریف باید در راهپیمایی‌های عظیم و گسترده بیرون بروند و صدای خدا را در همه جا بلند کنند و همه صاحبان مغازه‌ها و خانه‌هایی که در نزدیکی پاسگاه‌ها و شهرک‌های اشغالی قرار دارند باید دستگاه‌های ضبط خود را خارج کرده و دوربین‌ها را فورا خاموش کنند». عرین الاسود همچنین از هرکسی که سلاحی در اختیار دارد خواست که وقت آن رسیده مردانه ظاهر شوند و به وظیفه شرافتی و مردانگی خود عمل کنند. از سوی دیگر، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس هم با اشاره به حملات گسترده مقاومت به اراضی اشغالی، اعلام کرد این طوفان از غزه آغاز شده و به تمام نقاط سرایت خواهد کرد.

گروههای مقاومت کرانه باختری در یکسال گذشته به بزرگترین کابوس مقامات تل‌آویو تبدیل شده‌اند و از گشوده شدن جبهه دوم در کرانه باختری به شدت هراس دارند. باتوجه به نزدیکی کرانه باختری به شهرک‌های صهیونیست‌نشین، این گروهها می‌توانند ضربات سنگینی را به دشمن اشغالگر وارد کنند و این وعده‌ای بود که رهبران مقاومت پیشتر داده بودند که در یک جبهه واحد علیه دشمن بجنگنند و به نظر می‌رسد اتاق عملیات مشترکی که در سالهای اخیر بین فلسطینیان ایجاد شده است، در این نبرد خود را به خوبی نشان خواهد داد. همانگونه که برخی منابع اعلام کردند که داده‌ها نشان می‌دهد حزب‌الله لبنان و تمام محور مقاومت تا ساعاتی دیگر وارد نبرد با اشغالگران خواهند شد.

گروههای مقامت غزه بارها به تندروهای صیهونیستی درباره هر گونه تعرض به مسجدالاقصی و برخورد خشن با اسرای فلسطینی هشدار داده و آنها را خط قرمز خود اعلام کرده بودند. سه‌شنبه هفته گذشته جهاد اسلامی در واکنش به جنایات صهیونیستها در قدس اشغالی و الخلیل تأکید کرد پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی طول نخواهد کشید. اما با این حال، وزرای تندرویی مانند ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به این هشدارها توجهی نکردند. بنابرین، بارش موشکهای مقاومت بر سر صهیونیست‌ها، عاقبت اقدامات تحریک‌آمیز تندروهای کابینه نتانیاهو است که با اشغالگری و جنایبات خود در کرانه باختری باد کاشتند و اکنون طوفان درو می‌کنند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات