دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
01 مرداد 1402 - 11:07
واکنش‌های گسترده به تکرار هتک حرمت به قرآن کریم

از مجازات هتاکان تا تحریم کالای سوئدی و دانمارکی

تکرار سوزاندن قرآن و هتک حرمت به مقدسلات اسلامی که در پشت نقاب آزادی بیان انجام می‌شود، دل صدها میلیون مسلمان جهان را داغدار کرده است و دولتهای اسلامی به شدت این اقدام شنیع و گتاخانه را محکوم کرده و خواستار مقابله جهانی با این پدیده شوم شده‌اند.
کد خبر : 14731

پایگاه رهنما:

مفهوم «آزادی بیان» به دستاویزی برای گروههای افراطی در اروپا تبدیل شده تا بدون ترس از مجازات قانونی، به مقدسات اسلامی توهین کنند. پس از اهانت اخیر به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد به بهانه آزادی بیان، یک گروه راست‌افراطی دیگر این بار در دانمارک، نسخه‌ای از قرآن را مقابل سفارت عراق در کپنهاگ سوزاند. اعضای یک گروه راست‌افراطی که خود را (میهن‌پرستان دانمارک) می‌نامند، روز جمعه مقابل سفارت عراق در پایتخت دانمارک، پرچم‌هایی ضداسلامی حمل می‌کردند و شعارهای توهین‌آمیزی علیه اسلام سر‌دادند.  

گروه مذکور در توجیه این اقدام خود گفت، این حمله به ساحت مقدس قرآن کریم، در اعتراض به حمله معترضان به قرآن سوزی به سفارت سوئد در بغداد صورت گرفته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این گروه افراطی، پیش از این نیز در اواخر ماه ژانویه سال جاری میلادی، مقابل سفارت ترکیه در کپنهاگ، به ساحت مقدس قرآن کریم توهین کرده بودند.

سوزاندن قرآن کریم در سوئد، نروژ و دانمارک اولین نوع آن نیست و در دو دهه گذشته بارها شاهد هتک حرمت از سوی گروههای افراطی در سراسر اروپا به مقدسلات اسلامی بودیم. این اقدام منزجرانه در کشورهای اسکاندیناوی با سوزاندن قرآن کریم، یا با کشتن مهاجران مسلمان در فرانسه و یا حمله به مساجد در آلمان خود را نشان داده است. تکرار چنین رویدادهایی در اسکاندیناوی نشان می‌دهد که اسلام هراسی در غرب گسترش یافته است و دولتهای غربی نه تنها اقدامی برای مقابله با این اقدامات تحریک آمیز و زننده انجام نمی‌دهند بلکه با باز گذاشتن دست افراطیون به نام ازادی بیان، مسیر هتک حرمت به مقدسلات اسلامی را هموار می‌کنند.

واکنشهای جهانی

تکرار هتاکی به مقدسات اسلامی، موجی از خشم و نفرت را در بین مسلمانان جهان ایجاد کرده است. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران گفت:«اجازه توهین به مقدسات دینی و قرآن کریم با هیچ توجیهی از سوی سوئد قابل قبول نیست. در نظر گرفتن این اقدامات در چارچوب آزادی یا دموکراسی، تروریسم و ​​افراط گرایی را تشویق می‌کند و عواقبی برای غرب خواهد داشت». وزارت خارجه ایران هم در اقدامی کاردار سوئد را احضار و مراتب نگرانی جمهوری اسلامی نسبت به هتک حرمت به مقدسات اسلامی را به سفیر سوئد ابراز کرد. امیرعبداللهیان هم گفت که به دستور رئیس جمهور، سفیر جدید سوئد تا زمانی که دولت این کشور اقدام جدی برای مقابله با هتاکی مستمر به مقدسات اسلامی انجام ندهد، اجازه بازگشت به ایران را نخواهد داشت.

دولت عراق هم که در هفته‌های اخیر یک طرف این ماجرا بوده است پس از یورش معترضان عراقی به سفارت سوئد در بغداد که به تعطیلی آن منجر شد، از طریق مجاری دیپلماتیک به دولت سوئد اطلاع داد که در صورت تکرار حادثه سوزاندن قرآن کریم در اراضی این کشور، قطع رابطه کرده و به بهانه آزادی بیان مجوزهایی صادر کند. دولت عراق سفیر سوئد را از این کشور اخراج کرده و همچنین کاردار خود در سوئد را فراخوانده است. همچنین، در پی انتشار فراخوان‌ عراقیها صدها تظاهرکننده در اعتراض به اهانت به قرآن کریم و پرچم عراق در دانمارک، روز شنبه در مقابل منطقه الخضراء در بغداد تجمع کردند. معترضان قصد حمله به سفارت دانمارک را داشتند که با مداخله نیروهای پلیس نتوانستند به آن وارد شوند. منابع خبری عراق از به آتش کشیده شدن مقر یک سازمان دانمارکی در بصره در اعتراض به اهانت به قرآن و پرچم این کشور خبر دادند.

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز کاردار سفارت سوئد را احضار کرد تا یادداشت اعتراضی به وی تحویل دهد. این وزارتخانه از طریق توییتی از سوئد خواست تا تمام اقدامات لازم و فوری را برای توقف این اقدامات شرم‌آور اتخاذ کند و بر رد قاطع عربستان با همه این اعمال که به نفرت بین ادیان دامن می‌زند تاکید کرد.

وزارت خارجه قطر این اقدام دولت سوئد را به شدت محکوم و اعلام کرد که سفیر سوئد در دوحه احضار شده تا یادداشت اعتراضی به او بدهد و از استکهلم بخواهد اقداماتی برای توقف این اقدامات شرم آور انجام دهد.

وزارت خارجه امارات هم حمایت‌های دولت سوئد و اعطای مجوز به ارتکاب چنین اقدامات شنیعی در کنار فرار از مسئولیت‌های بین‌المللی خود و بی‌احترامی به ارزش‌های اجتماعی را به شدت محکوم کرد. وزارت خارجه امارات کاردار سفارت سوئد در ابوظبی را احضار و یادداشت اعتراض رسمی به تداوم اهانت افراد افراطی به قرآن کریم در سوئد را به وی تحویل داد.

بحرین نیز به نوبه خود پاره کردن یک نسخه از قرآن کریم توسط یک افراط گرا در سوئد را محکوم کرد و آنرا  اقدامی شرم‌آور دانست که احساسات مسلمانان سراسر جهان را برمی انگیزد. وزارت خارجه بحرین اعلام کرد که سفیر سوئد را احضار خواهد کرد تا یادداشت اعتراضی به وی تحویل دهد.

وزارت خارجه اردن نیز اهانت به قرآن کریم را محکوم و اعلام کرد که این اقدام احساسات دو میلیارد مسلمان در جهان را جریحه‌دار می‌کند و توجیه این امر در چارچوب آزادی بیان مطلقا ممکن نیست. وزارت خارجه اردن همچنین، کاردار این کشور در امان را احضار کرد و اعتراض خود به هتک حرمت قرآن کریم را به کاردار سفارت سوئد ابلاغ کرد.

سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر خارجه کویت نیز اهانت مجدد به قرآن کریم را به شدت محکوم کرد و اعلام کرد که سوئد مسئول کامل این اقدامات شنیع است که منجر به ترویج نفرت علیه مسلمانان و تشویق به خشونت می‌شود به ویژه اینکه این اقدام در مدت زمانی کوتاه توسط این شخص تکرار شده است.

ترکیه هم هتک حرمت به قرآن کریم در استکهلم را محکوم کرد و از سوئد خواست تا اقدامات فوری را برای اجتناب از هرگونه اقدام مشابه اتخاذ کند. هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه با تعدادی از همتایان خود از کشورهای عربی درباره راه‌های مقابله با هتک حرمت مجدد از قرآن کریم در سوئد گفت‌وگو کرد.

 وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد و خواستار مجازات عاملان آن شد. وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای تأکید کرد که دولت‌ها باید به مسئولیت خود برای مقابله با این جنایت‌ها و جلوگیری از تکرار آن و نیز مجازات عامل آن عمل کنند.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله هم با اشاره به اینکه سازمان جاسوسی موساد در پس فتنه سوزاندن قرآن کریم قرار دارد، گفت که همه کشورهای اسلامی باید سفرای سوئد را اخراج کنند.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن هم ضمن محکومیت هتاکی به قرآن کریم، اعلام کرد که کشورهای جهان اسلام باید کشور سوئد را تحریم سیاسی و اقتصادی کنند، چرا که این کشور از عاملان هتک حرمت قرآن کریم و مقدسات اسلامی، حمایت می‌کند.

وزارت تشکیلات خودگردان فلسطین نیز جنایت هتک حرمت قرآن کریم را محکوم و اعلام کرد که این اقدام نشان دهنده نفرت و نژادپرستی نسبت به دین واقعی اسلام و قرآن کریم است.

جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس ادامه تحریک احساسات مسلمانان و هتک حرمت به قرآن کریم در استکهلم را به شدت محکوم کرد و گفت:«این اقدامات شرم‌آور و غیرقابل قبول احساسات مسلمانان سراسر جهان را برمی‌انگیزد؛ مقامات سوئد باید برای توقف فوری و جدی  این رفتارها و پاسخگویی به افراط گرایان اقداماتی انجام دهند».

حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای هتک حرمت مجدد قرآن کریم را محکوم کرد و از مقامات سوئد خواست به منظور جلوگیری از تکرار چنین اقدامات تحریک آمیز خطرناک، صدور مجوز برای گروه‌ها و افراد افراطی را متوقف کرده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از تشدید چنین رفتاری انجام دهند.

شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت اهانت به قران کریم را محکوم کرد و گفت:«ما اقدامات و کارهای زیادی می‌توانیم برای محکوم کردن هتاکی حرمت به قرآن کریم در سوئد انجام دهیم». عادل عبدالرحمن العسومی، رئیس پارلمان کشورهای عربی نیز ضمن محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم، خواستار فعال شدن کمپین تحریم جهانی سوئد در ابعاد سیاسی و اقتصادی شد.

دانشگاه الازهر مصر هم در بیانیه‌ای تحریکات مکرر مقامات سوئدی علیه مقدسات اسلامی را با شعار «آزادی بیان دروغین» ابرازرا به شدت محکوم کرد و با بیان اینکه اجازه سوئدی‌ها به این تروریست‌های جنایتکار برای سوزاندن قرآن، جنایتی علیه اسلام و حقوق ادیان و بشریت و ننگ این جوامع است، از همه مردم عرب و مسلمان خواست تا تمامی محصولات سوئدی را تحریم کنند.   

گستاخی اروپاییها در هتک حرمت قرآن کریم، حتی واکنش کشورهای غیر اسلامی را هم در پی داشته است. نماینده چین در دفتر سازمان ملل در ژنو با محکوم کردن اقدام موهن سوئد و دانمارک در هتک حرمت قرآن کریم، گفت که پکن با ترویج اسلام‌هراسی مخالف است.

پیام رهبری خطاب به هتاکان اروپا

علاوه بر رهبران کشورهای اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب هم در پیامی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطر آفرین خواندند و تاکید کردند:«اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد». ایشان گفتند:«دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به سوی خود جلب کرده است. وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد».  آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند:«توطئه‌گران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روز به روز افزونتر و انوار هدایت آن درخشان‌تر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند».

اجماع جهانی علیه هتاکان ضروری است

اگرچه کشورهای اسلامی همواره این اقدامات منزجرانه را محکوم می‌کنند و حتی اخیرا شورای حقوق بشر سازمان ملل را وادار کردند تا بیانیه‌ای در محکومیت این هتاکی‌ها صادر کند اما با این حال این تحرکات برای بازداشتن افراطیون در اروپا کافی نیست. 

هتک حرمت به ساحت پیامبر اسلامی و قرآن در دو دهه اخیر در کشورهای غربی بارها انجام شده است و هر سال ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد. اگر کشورهای اسلامی در ماه‌های اخیر با هماهنگی یکدیگر در سازمان‌های اسلامی، سوئد را تحریم می‌کردند شاید تکرار چنین اقدامات توهین آمیز به قرآن کریم، متوقف می‌شد و مقامات این کشور به خاطر منافع خود هم که شده سعی می‌کردند مانع این اقدام شوند. اما اهمال کاری کشورهای مسلمان در این مسیر، افراطیون اروپا را گستاخ کرده است که به نام آزادی بیان به خود اجازه می‌دهند به مقدسات قریب به دو میلیارد مسلمان توهین کنند.

از کشورهای غربی و در راس آن آمریکا که ادعای حقوق بشری آن گوش جهانیان را کر کرده است، انتظار نمی‌رود که این اقدامات را محکوم کنند و خود جوامع اسلامی باید دست بکار شوند و با اقدام یکپارچه کشورهای اروپایی را به عقب‌نشینی از سیاستهای تحریک آمیز خود وادار کنند.

بر اساس برآوردها، در صورت تحریم سوئد از سوی کشورهای عربی، 20 میلیارد دلار از حجم تجارت و سرمایه‌گذاری‌ها در سوئد از بین خواهد رفت و اگر سایر کشورهای اسلامی هم به این جمع بپیوندند، به لحاظ اقتصادی دولت سوئد دهها میلیارد دلار متضرر خواهد شد و این می‌تواند بهترین گزینه برای تنبیه مقامات این کشور باشد که از سوی برخی کشورها پیشنهاد شده است.  

کشورهای اروپایی به ویژه سوئد در رابطه با موضوع آزادی با استانداردهای دوگانه برخورد می‌کنند. زمانی که صحبت از «هولوکاست» ادعایی یهودیان و انکار آن به میان می‌آید، غربیها همه ابزارهای خود را بکار می‌گیرند و منتقدان را به زور سرنیزه خاموش می‌کنند اما وقتی پای اسلام و مسلمین در میان باشد، همه چیز روال عادی و طبیعی خود را طی می‌کند که انگار هیچ اتفاقی رخ نداده است و هر گونه هتک حرمت با نام آزادی بیان توجیه می‌شود. همانگونه که دولت سوئد در روزهای اخیر در واکنش به فراخوان یک شهروند برای سوزاندن تورات، به تل‌آویو قول داد که از این کار جلوگیری خواهد کرد. این کشورها سوزاندن قرآن و توهین به پیامبر اکرم (ص) را آزادی بیان می‌دانند، اما ابراز همدردی هر فرد اروپایی با آرمان فلسطین یا گروههای مقاومت را در زمره آزادی بیان تلقی نمی‌کنند و با آن مقابله می‌کنند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات