پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
21 خرداد 1402 - 16:21

الگوی ایمان و امید

رهبرمعظم انقلاب مهمترین درس از یکی از پرده های سلوک شخصیتی امام راحل که از جمله محوری ترین مسائل پیش روی جمهوری اسلامی بوده، ضرورت موضوع ترویج ایمان و امید و بررسی راهکارهای اجرایی آن به صورت یک برنامه جامع توسط حاکمیت در سطح عمومی است
کد خبر : 14379

پایگاه رهنما:

بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) همواره در سالروز رحلت امام خمینی رحمة الله علیه، حاوی منظومه ای از صریح ترین و ناب ترین ابعاد شخصیتی امام (ره) است که با ادبیات نافذ معظم له تبیین و تنقیح می‌شود و این خود یکی از راهکارهای مهم برای پیشگیری از هرگونه تحریف تاریخی امام راحل است، به طوری که زوایای مختلفی از سیره عملی و نظری امام تشریح شده و هم به طور مداوم به تحریف های مختلف حول محور شخصیت ایشان پاسخ گفته خواهد شد. البته در بیانات اخیر معظم له در ۱۴ خردادماه، ایشان امام رضوان الله علیه را از سرآمدان تاریخ دانستند که چنین شخصیت‌هایی در روند و سیر تاریخی تحریف ناپذیرند.

لذا همه ساله دوستداران و پیروان امام راحل در داخل و خارج از کشور در مراسم سالگرد ایشان، منتظر پرده برداری و تنویر بُعد ناگفته و یا کمتر پرداخته شده ای از عمق و ابعاد کم نظیر شخصیتی امام(ره) از زاویه نگاه عالمانه و تیزبین نزدیکترین چهره فکری و عملی به شخصیت ایشان یعنی رهبرمعظم انقلاب اسلامی هستند.

از جمله نکات مهمی که در این بیانات مورد توجه بسیاری از رسانه های داخلی قرار گرفته، اشاره معظم له به دو عامل نرم افزاری موثر به عنوان «ایمان» و «امید» است؛ به مثابه راهکار و بنیه اساسی برای برون رفت از مشکلات همه جانبی کشور که البته الگوی تمام عیار ایمان و امید، متبلور و متجلی در شخصیت امام بزرگوار است.

امید آن عنصر دائمی و رشته پایان نیافتنی در وجود مبارک امام(ره) بود که ناشی و برگرفته از ایمان مستحکم ایشان مبتنی بر ابعاد چهارگانه منقول از استاد شهید مطهری اعم از ایمان به خدا، هدف اسلام، راه انقلاب اسلامی و همچنین ایمان به مردم که مانند سرچشمه جوشان، امید را در دوران سیاه طاغوت و مبارزات سنگین علیه استبداد ستم شاهی برای مبارزان انقلاب اسلامی جاری می ساخت.

به نظر می رسد امروز مهمترین پیام بیانات رهبرمعظم انقلاب و مهمترین درس از یکی از پرده های سلوک شخصیتی امام راحل که به شدت از جمله محوری ترین مسائل پیش روی جمهوری اسلامی بوده، ضرورت موضوع ترویج ایمان و امید و بررسی راهکارهای اجرایی آن به صورت یک برنامه جامع توسط حاکمیت در سطح عمومی است. موضوعی که تمام هجمه های اقتصادی، تحریمی، سیاسی و جنگ شناختی اخیر توسط دشمنان برای ایجاد چالش و اختلال در آن طرح ریزی شده است و هر جا که توفیقی برای ملت بزرگ ایران به دست آمده مانند دوران پرافتخار دفاع مقدس، جبهه مقاومت در منطقه و پیشرفت های علمی و هسته ای، محصول پرورش دو عنصر ایمان و امید در آن حوزه بوده است.

لذا نکته ای که به نظر می رسد قابل تذکر است؛ ترویج ایمان و امید به عنوان تکلیف شرعی و قانونی در دهه پنجم انقلاب اسلامی از سوی ولی امر جامعه شناسایی و تکلیف شده که مستلزم ارتقاء و تقویت جدی مبانی فکری عموم جامعه در موضوعات مرتبط است. ترویج ایمان کاری از جنس موضوعات آموزشی، فرهنگی و پرورشی می طلبد و ترویج امید؛ علی رغم ضرورت پرداختن به تبیین توانمندی های ملی برای امیدآفرینی که در جامعه مغفول مانده است، محصول اقدام عاجل مسئولین در رفع مشکلات و اعتباربخشی و نهادینه شدن باورمندی به قدرت حل مسائل برای مردم است.

ارسال نظرات