پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
20 خرداد 1402 - 14:15

چرا فرماندهان ارتش صهیونیستی از «یگان رضوان» حرب‌الله حساب می‌برند؟

نگرانی رژیم صهیونیستی از سوی حزب‌الله تمامی ندارد و پس از قدرت موشکی و پهپادی این جنبش که قدرت بازدارندگی را از اشغالگران گرفت، اکنون «یگان رضوان» به کابوسی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده است، یگانی که تخصص اصلی آن ورود به سرزمینهای اشغالی و اسارت سربازان دشمن بوده و در کمترین زمان می‌تواند ضربات سهمگینی را به شهرک‌نشینان وارد کند.
کد خبر : 14365

پایگاه رهنما:

درحالی که طی ماه‌های گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر تندروهای کابینه همواره تهدید به جنگ افروزی در جبهه شمال می‌کنند اما نقاط قوت نظامی حزب الله موجب شده تا صهیونیست‌ها در برآوردهای نهایی از نتایج احتمالی جنگ جرات عملی کردن تهدیدات را نداشته باشند.

در این میان یکی از بازوهای قدرت کمتر شناخته شده حزب الله که این روزها رسانه‌های صهیونیستی و تحلیلگران ومقامات این رژیم درباره قدرت آن صحبت می‌کنند، یگان ویژه حزب‌الله معروف «یگان رضوان» است که خواب را بر تل‌آویونشینان حرام کرده‌ است.

پس از تنش‌هایی که اخیرا بین ارتش لبنان و نظامیان صهیونیستی بر سر چادرهای برپا شده در مناطق مرزی به وجود آمد و صدها شهروند لبنان در نهایت با کمک نیروهای ارتش، اشغالگران را از خاک خود بیرون راندند اما نکته مهم و نگران کننده در این ماجرا برای اشغالگران، حضور نیروهای «یگان رضوان» بود. در همین رابطه، رسانه‌های عبری زبان بر اساس ارزیابی‌های امنیتی دستگاه اطلاعات رژیم صهیونیستی مدعی شدند:«نیروهای یگان رضوان در نقض وضعیت موجود در نوار مرزی منطقه مزارع شبعا دست دارند».

در ماه‌های اخیر مقامات اسرائیلی بارها نسبت به قدرت موشکی و پهپادی حزب‌الله ابراز نگرانی کرده بودند اما پس از رزمایش اخیر مقاومت در آستانه سالگرد آزادسازی جنوب لبنان، صهیونیست‌ها نگاه خود را نسبت به توانمندی‌های این جنبش تغییر دادند.

گفته می‌شود نیروهایی از یگان رضوان در رزمایش اخیر شرکت داشتند و از آنجا که در این رزمایش ورود به سرزمینهای اشغالی و نابودی زیرساختهای کلیدی اسرائیل شبیه‌سازی شده بود، صهیونست‌ها به دقت آنرا زیر نظر داشتند و صاحب نظران و رسانه‌های صهیونیستی آنرا مقدمه‌ای برای حمله به اراضی اشغالی عنوان کردند.

یگان رضوان، چنان خواب صهیونیست‌ها را آشفته کرده که هرتزی هالیوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی برای دلگرمی به شهرک‌نشینان و اینکه نشان دهد تل‌آویو از این نیروها وحشتی ندارد مدعی شده که نباید قدرت یگان رضوان را بزرگنمایی کنند اما تلویحا به مقامات ارشد این رژیم هشدار داده که چقدر این نیروها توانمند هستند که برای مقابله با آنها باید به فکر چاره باشند. به همین خاطر، هالیوی، به نیروهای ارتش دستور داده تا نقاط قوت و ضعف این گروه را شناسایی کنند تا در صورت وقوع درگیری در آینده، بتوانند با آن مقابله کنند. تا جایی که فرماندهان ارشد اسرائیل رزمایش اخیر حزب‌الله و توانمندی یگان رضوان و روش‌های عملیاتی این نیروها را مورد بررسی قرار دادند تا با تاکتیک‌ها و فنون نظامی آن آشنا شوند.  

کارشناسان صهیونیست در ارزیابی‌های خود اعلام کردند که نیروهای ویژه یگان رضوان حزب الله در بسیاری از عملیات‌ها در سوریه می‌جنگیدند و آموزش زیادی در این زمینه دیده‌اند.

این یگان حزب‌الله همچنین نقش فعالی در آزادسازی مناطق مختلف سوریه از شر گروه‌های تروریستی داشت. در زمانی که جنگ سوریه در جریان بود، مقامات تل‌آویو گفته بودند که باید آتش جنگ در این کشور را همچنان شعله‌ور نگه دارند تا نیروهای حزب‌الله به لبنان بازنگردند، زیرا بازگشت نیروهای رزمی و کارآزموده به لبنان تهدید جدی برای جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی قلمداد می‌شد.  

 

شاخصه‌های قدرت یگان رضوان

یگان رضوان که یگان نخبه نظامی حزب‌الله لقب گرفته است، بعد از جنگ جولای 2006 توسط «عماد مغنیه» فرمانده شاخه نظامی این جزب تاسیس شد.

یگان رضوان به شمار زیادی از گروه‌های متشکل از 7 تا 10 نفر تقسیم شده که قادر به انجام عملیات‌های مستقل و بدون هیچ گونه وابستگی و دریافت کمک لجستیکی از فرماندهی مرکزی هستند. بنابراین یکی از ویژگی‌های اصلی یگان رضوان خودمختاری گروه‌های آن است و فرماندهی مرکزی این ویژگی را در اختیار گروه‌های مذکور قرار داده؛ به طوری که آنها اجازه تصمیم گیری سریع تاکتیکی در میدان را دارند و به عبارتی «آتش به اختیار» هستند و همین مسئله به سرعت عمل گروه‌های یگان رضوان کمک زیادی می‌کند.

شمار نیروهای آن 2500 رزمنده تخمین زده می‌شود و این نیروها در رده بندی‌های دقیق قرار داشته و تحت آموزش‌های سخت در زمینه تک‌تیراندازی، استفاده از سلاح‌های ضد تانک و مواد منفجره، دویدن در مسافت‌های طولانی، تردد در مناطق کوهستانی و بدترین شرایط آب و هوایی، انجام عملیات‌های دستگیری بوده‌اند.

این نیروها همچنین ماموریت‌های نظامی محرمانه و حساس زیادی انجام داده‌اند که همه آنها به روشی سریع و حرفه‌ای انجام گرفته است. این نیروها همچنین مهارت و تجربه زیادی در استفاده از موتورسیکلت‌ها، تانک، نفربر زرهی و سایر وسایل حمل و نقل جنگی و همچنین تخصص زیادی در زمینه چتربازی دارند.

ورود به سرزمین‌های اشغالی و به اسارت گرفتن سربازان دشمن یکی از شگردهای یگان رضوان است که در رزمایش اخیر هم آنرا به نمایش گذاشتند. اصولاً اسارت گرفتن نظامیان اسرائیلی یکی از دغدغه‌های مقامات تل‌آویو در نبرد با گروه‌های مقاومت است. عملیات نفوذ، به اعضای یگان رضوان این امکان را می‌هد که درباره استقرار نیروهای اسرائیلی و زمان پاسخگویی به هر رویدادی اطلاعات بیشتری کسب کنند و لذا، یگان رضوان به دلیل تخصص در این زمینه می‌تواند دشمن را در حالت ضعف قرار دهد.

رسانه‌های صهیونیستی در سال 2021 گزارشی منتشر و اعلام کردند که یکی از ماموریت‌های نیروهای یگان رضوان انجام عملیات شناسایی و اطلاعاتی توسط پهپادها از اهداف اسرائیلی است که هدف آن آماده‌سازی برای اجرای تهدیدها و انجام حملات علیه مواضع نظامی و شهرک‌های صهیونیست‌نشین می‌باشد.

این یگان که چالش بزرگی برای اشغالگران محسوب می‌شود، مورد توجه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و آنها ارزیابی می‌کنند که یگان رضوان مسئول آزادسازی منطقه «الجلیل» در شمال فلسطین اشغالی خواهد بود، چیزی که در رزمایش اخیر هم به اجرا گذاشته شد. صهیونیست‌ها به سخنان سید حسن نصرالله، دبیرکل این حزب استناد می‌کنند که فاش کرده بود مقاومت، «یگان‌های رضوان و عباس» را در اختیار دارد که شمار نیروهای آنها بسیار زیاد است و مجهز به مقادیر زیادی سلاح مدرن هستند. این نیروها همچنین تخصص زیادی در نبردهای هجومی دارند و میزان توانمندی آنها از سال 2006 تاکنون بسیار افزایش یافته است.

علاوه براین، یگان رضوان متشکل از مهندسانی است که گذشته از تخصص نظامی، در زمینه سایبری و اطلاعاتی نیز مهارت دارند. رژیم صهیونیستی هم در دو سال گذشته نشان داده که در عرصه سایبری نقاط ضعف زیادی دارد و به گفته صهیونیست‌ها، چند هزار حمله سایبری به مراکز حساس و امنیتی اسرائیل انجام شده است و در زمان جنگ هم اختلال در سیستم‌های امنیتی از سوی نیروهای حزب‌الله، کار را برای دشمن دشوار خواهد کرد.

صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانستند که این یگان که توسط عماد مغنیه تاسیس شده در آینده برای آنها چالش بزرگی خواهد بود و به همین دلیل در سال 2008، مغنیه را در دمشق به شهادت رساندند تا به خیال خود جلوی قدرت گیری این یگان زبده نظامی را بگیرند اما از آنجا که گروههای مقاومت قائم بالشخص نیستند، هر چه زمان می‌گذرد این نیروها قدرتمندتر می‌شوند و اکنون خواب را از چجشمان مقامات تل‌آویو ربوده‌اند.

«علی طباطبایی»، فرماند یگان رضوان که یکی از اعضای برجسته حزب‌الله به شمار می‌رود علاوه بر صهیونیست‌ها، برای آمریکاییها هم تهدید بزرگی به شمار می‌رود. از اینرو، برنامه «پاداش برای عدالت» وابسته به وزارت خارجه آمریکا بابت دریافت هر نوع اطلاعاتی در خصوص علی طباطبایی، پاداشی معادل ۵ میلیون دلار تعیین کرده است.

طبق ادعای آمریکایی‌ها، طباطبایی از رهبران ارشد نظامی حزب‌الله است که فرماندهی نیروهای ویژه این گروه در سوریه و یمن را برعهده داشته است. بنابراین، وجود چنین شخصیتی در راس یگان حرفه‌ای حزب‌الله، یک امتیاز بزرگی به شمار می‌رود و نشان داده که راه شهید مغنیه را به خوبی ادامه می‌دهد.

صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانند که هر گونه درگیری با حزب‌الله تبعات ناگواری برای سرزمینهای اشغالی خواهد داشت و نیروهای مقاومت به دلیل توانمندی‌های فردی و سلاحهای پیشرفته‌ای که در اختیار دارند، قواعد بازی را به نفع مقاومت تغییر خواهند داد و از اینرو مقامات تل‌آویو سردرگم شده و ابتکارعمل را در جبهه شمالی از دست داده‌اند.

باتوجه به دستپاچگی و وحشت مقامات تل‌آویو، به نظر می‌رسد حزب‌الله یگان زبده خود را در جنوب لبنان مستقر کرده تا در صورت ماجراجویی مجدد اشغالگران، با ورود سریع به سرزمینهای اشغالی، قدرت نظامی ارتش صهیونیستی را از کار بیندازد و صهیونیستها نام این گروه را هیچ گاه از یاد نخواهند برد و شاید در ماههای آینده پیروزی‌های مجاهدان یگان رضوان به سرتیتر رسانه‌های صهیونیستی تبدیل شود که توانسته‌اند پرچم مقاومت را در «الجلیل» و سایر مناطق سرزمنیهای اشغالی به اهتزاز درآورند.    

منبع: الوقت

ارسال نظرات