پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
09 خرداد 1402 - 10:03

«بالن‌ جاسوسی» چشمان تار اسرائیل در آسمان مقاومت

رژیم صهیونیستی که در عرصه نظامی بازدارندگی خود را در برابر محور مقاومت از دست داده، به بالن‌های پیشرفته جاسوسی روی آورده است تا از این طریق اطلاعاتی از مراکز حساس کشورهای عضو مقاومت کسب کند اما تهران و متحدانش ثابت کرده‌اند که همیشه یک گام از صهیونیست‌ها جلوترند و توسل به این پروژه هم برای اشغالگران امنیت نخواهد آورد.
کد خبر : 14290

پایگاه رهنما:

رژیم صهیونیستی که خود را از هر سو در محاصره گروههای مقاومت می‌بیند، به ابتکارهای جدیدی دست زده است تا شاید بتواند موازنه را به نفع خود برگرداند. در همین رابطه، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» روز یکشنبه در گزارشی مدعی شد که ارتش رژیم صهیونیستی با استفاده از یک بالن پیشرفته، اعماق خاک اردن، سوریه، لبنان، ایران و عراق را رصد می‌کند. رژیم صهیونیستی از این بالن پیشرفته در منطقه الجلیل برای رصد و نظارت بر ورود هر هواپیمایی به مرزها استفاده می‌کند.

بر اساس این گزارش، این بالن در مثلث مرزی اردن و سوریه قرار دارد و اراضی این کشورها را زیر نظر دارد و می‌تواند موشک‌های دوربرد شلیکی و هواپیماها و پهپادهای بلندشده از عراق، ایران، سوریه، اردن و لبنان را رصد کند. این روزنامه مدعی شد که بالن مذکور، بزرگترین بالن در جهان با طول ۱۱۷ متر و مجهز به دوربین، کامپیوتر و رادار ویژه است. چراکه، ارتش صهیونیستی انتظار دارد که جنگ بعدی یک رویارویی چندجانبه با حملات مشترک هزاران هواپیما و موشک‌های کروز باشد.

به ادعای این رسانه اسرائیلی، حمل و نقل و پرتاب این بالن ساده نبوده و یکی از پیچیده‌ترین عملیات لجستیکی بود که نیروی هوایی اسرائیل در دهه گذشته آنرا آموخته است. همچنین یک تیم تخصصی آمریکایی برای مونتاژ این بالن وارد اراضی اشغالی شد تا با کمک آن تل‌آویو بتواند خاور دور را صدها کیلومتر دورتر، رصد و مشاهده ‌کند. بالن جدید، بسیار شبیه بالون دیگری است که از راکتور دیمونا محافظت می‌کند. این بالن برای افزایش میدان دید، می‌تواند به ارتفاع بالاتری نیز برود.

بدون تردید رژیم صهیونیستی بدون استفاده از تکنولوژی آمریکاییها قادر به استفاده از بالن‌های جاسوسی نیست و واشنگتن در این عرصه هم به کمک متحد استراتژیک خود شتافته است. پایگاه‌های متعدد آمریکا دور تا دور خلیج فارس از جمله پایگاه هوایی «العدید» در قطر به مرکز دیده‌بانی آمریکاییها در منطقه تبدیل شده‌اند و روزانه ده‌ها پهپاد از این پایگاه‌ها برای جاسوسی از کشورهای منطقه به پرواز درمی‌آیند. بنابراین، این پایگاه‌ها به نوعی پوشش و کمک‌رسان بالن‌های جاسوسی تل‌آویو به شمار می‌روند که هر گونه اطلاعات را در اختیار صهیونیست‌ها قرار می‌دهند تا بتوانند امنیت مرزهای جعلی رژیم صهیونیستی را تضمین کنند. مقامات کاخ سفید از سالها پیش دنبال کاهش تعهدات خود در غرب آسیا هستند تا بخشی از تامین منافعشان را به دست متحدانشان در منطقه بسپارند، لذا سعی دارند تا همه توانایی‌های نظامی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهند تا بتواند در نبود آمریکا از امنیت خود دفاع کند.

احیای بازدارندگی نظامی در برابر مقاومت

رژیم صهیونیستی درحالی به استفاده از بالن‌ها روی آورده است که گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین، سطح مبارزه را به همه عرصه‌ها گسترش داده‌اند و در زمین و دریا قدرت بازدارندگی را از دشمن اشغالگر ربوده‌اند و به همین دلیل صهیونیستها تلاش می‌کنند حداقل قدرت هوایی خود را تقویت کرده و بتوانند از سرزمینهای اشغالی دفاع کنند. باتوجه به پیشرفته بودن فناوری بالن‌های جاسوسی، مقامات تل‌آویو امیدوارند که با رصد تحرکات ایران و گروههای مقاومت در منطقه اطلاعاتی را از دشمنان خود به دست آورند که در صورت درگیری تمام عیار، بانک اطلاعاتی زیاد و دقیقی از مراکز حساس آنها داشته باشند.

از آنجا که هواپیماهای جاسوسی همانند آواکس‌های آمریکایی که در اختیار رژیم قرار دارد مدت زیادی نمی‌توانند به پرواز ادامه دهند و اطلاعات کسب کنند و ممکن است توسط نیروهای دشمن سرنگون شوند، هزینه‌های زیادی در پی دارد و از اینرو، بالن‌ها که برای همیشه در آسمان شناور هستند و در ارتفاع بالاتری از سطح زمین قرار دارند، برای کسب اطلاعات گزینه مناسبی به حساب می‌آیند .

صهیونیست‌ها امیدوار هستند که توسل به قدرت بالن‌ها بتوانند از تهدیدات گروههای مقاومت در امان بمانند. اسرائیل در زمینه دسترسی به فناوری‌های جاسوسی در زمره مجهزترین دولت‌های جهان است اما شکل جنگ نامتقارن مقاومت و استفاده از تجهیزات تسلیحاتی جدیدی مانند پهبادها بیشتر فناوری‌های جنگ اطلاعاتی اسرائیل را ناکارآمد و یا کم اثر کرده است زیرا برخلاف پایگاه‌های موشکی یا هواپیماهای جنگی که در نقطه خاصی متمرکز هستند و اطلاعات آن نیز تا حدی در دسترس و تیررس ماهواره‌های جاسوسی قرار دارد، پهپادها به دلیل مداومت پروازی بعضا 24 ساعته و همچنین گسترش منطقه سرزمینی تهاجم علیه دشمن عرصه جدیدی از تهدید را پیش روی صهیونیست‌ها گشوده اند. 

مقاومت همیشه یک گام جلوتر

با اینکه صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند تا با بکارگیری تکنیکها و تجهیزات جدید معادله موازنه بازدارندگی در برابر ایران و گروه‌های مقاومت را به سود خود تغییر دهند اما در مقابل محور مقاومت نیز هیچگاه ایستا نبوده و همواره نشان داده که برگه‌هایی برای رو کردن دارد. اگرچه فناوری این بالن‌ها در اختیار قدرتهای بزرگ قرار دارد و اسرائیل هم به لطف حمایت‌های آمریکا به این فناوری دست پیدا کرده است، اما ایران و نیروهای مقاومت دست بسته نیستند و با توانمندی‌های داخلی خود در این عرصه هم به دشمن ضربه خواهند زد.

سال گذشته یک بالن اسرائیلی که برای اهداف جاسوسی در نوار غزه به کار گرفته می‌شد توسط جنبش حماس ساقط شد و ثابت شد که مقاومت توان مقابله با این ابزارها را دارد. در آذرماه 1389 هم یک بالن بدون سرنشین بر فراز تاسیسات هسته‌ای دیمونا در حرکت بود که توسط ارتش صهیونیستی سرنگون شد و ناکارآمدی این رژیم در محافظت از تاسیسات هسته‌ای خود را نشان داد. 

تا یک دهه پیش حزب‌الله لبنان و گروههای فلسطینی به لحاظ نظامی در برابر رژیم صهیونیستی ضعیف بودند اما اکنون به سطحی از توانمندی رسیده‌اند که اشغالگران نمی‌توانند وارد درگیری با این گروه‌ها شوند و سران نظامی آنها هر روز اعتراف می‌کنند که اسرائیل دیگر برتری گذشته را از دست داده است. 

موشکهای نقطه زن حزب‌الله که این روزها به کابوس صهیونیست‌ها تبدیل شده است و دستیابی گروههای مقاومت غزه به سلاحهای جدید که قادر به عبور از سامانه گنبد آهنین هم هستند، نمونه‌هایی از این موفقیت‌ها است که هراس به دل صهیونیست‌ها انداخته است. علاوه‌براین، رونمایی از موشک خیبر «خرمشهر 4» که در روزهای اخیر توسط وزارت دفاع جمهوری اسلامی آزمایش شد چنان قابلیت‌هایی دارد که صهیونیست‌ها را به شدت نگران کرده است. این موشک رادار گریز که در کمتر از 12 دقیقه از ایران به سرزمین‌های اشغالی می‌رسد، عملا کارایی سلاح‌های پدافندی اسرائیلی را از بین می‌برد. این موشک جدید که قادر است در خارج جو به مسیر خود ادامه دهد، می‌تواند در کمترین زمان ممکن و پیش از آنکه بالن‌ صهیونیست امکان شناسایی مسیر حرکت آن را داشته باشد هدف خود را منهدم کند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات