دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
24 ارديبهشت 1402 - 11:09
تاج گذاری

زیر سایه اعتراضات مردم و رسوایی‌های بزرگ اخلاقی

«چارلز سوم» سرانجام پس از چند دهه انتظار، ششم ماه می ۲۰۲۳ (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲) طی مراسمی به‌عنوان پادشاه جدید انگلیس تاج‌گذاری کرد
کد خبر : 14179

پایگاه رهنما:

«چارلز سوم» سرانجام پس از چند دهه انتظار، ششم ماه می ۲۰۲۳ (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲)  طی مراسمی به‌عنوان پادشاه جدید انگلیس تاج‌گذاری کرد. این مراسم در شرایطی برگزار شد که شماری از انگلیسی‌ها با شعار‌های اعتراضی علیه شاه و پادشاهی انگلیس در مراسم شنبه حاضر شدند. در این تاجگذاری، معترضان با صدای بلند فریاد می‌زدند که «سلطنت و  خانواده سلطنتی» در یک دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی مدرن جایی ندارد و نگهداری آن برای مردم انگلیس که زیر بار فشار اقتصادی قرار دارند، بسیار گران است.

مراسم تاجگذاری چارلز سوم به عنوان چهلمین پادشاه انگلیس به شکلی طعنه آمیز زمینه‌ساز بروز و ظهور گرایش‌های ضد سلطنتی شد؛ چیزی که در جنبش معروف به «جمهوریخواهی» در انگلیس نمایان است. شنبه گذشته ساعاتی قبل از مراسم تاجگذاری در انگلیس، اسکاتلندیارد سرویس امنیتی این کشور «گراهام اسمیت»، رهبر گروه ضدسلطنت را در حالی که در حلقه هوادارانش در حال توزیع پلاکارد برای معترضان به نظام سلطنتی در میدان ترافالگار (محل اعتراضات) بود، دستگیر کرد تا بحث و جدل بر سر ماهیت نظام سلطنتی در این کشور به اوج برسد. اسمیت وقتی صبح روز بعد آزاد شد در توئیتی نوشت: «اشتباه نکنید. در بریتانیا، دیگر حق اعتراض مسالمت آمیز وجود ندارد. بار‌ها به من گفته‌اند که پادشاه اینجاست تا از آزادی‌های ما دفاع کند، ولی حالا آزادی‌های ما به نام او مورد حمله قرار گرفته است.»

روزنامه گاردین با اشاره به گذشته بحث‌برانگیز پادشاه جدید و کاهش محبوبیت خاندان سلطنتی در گزارشی با عنوان «غروب پادشاهی؛ چرا تاج‌گذاری چارلز سوم آغاز عصر جدیدی نیست؟» نوشت: ادبیات انگلیس سرشار از آثاری است که در آن به پادشاهان پیری اشاره شده که بیمار، مطرود، در حال مرگ و گاه دیوانه بودند  و دارایی‌های پادشاهی را بر باد دادند. چارلز سوم با ۷۴ سال سن پادشاه جدید، اما پیری است که ناخودآگاه ممکن است برای برخی یادآور «شاه لیر» باشد. نظرسنجی‌ها نیز از کاهش چشمگیر محبوبیت خاندان سلطنتی حکایت دارد. مؤسسه «یوگاو» گزارش داده؛ تنها ۳۲ درصد از نظام سلطنتی حمایت می‌کنند. علاوه بر کاهش محبوبیت، پیشینه بحث‌برانگیز اخلاقی شاه جدید و پسرانش که رسوایی آن پس از مرگ ملکه در پاییز سال گذشته  در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت، فساد و پنهان‌کاری‌های مالی، سلطه رسانه‌ای و زمزمه جدایی کشور‌های تحت استعمار از بریتانیا از مواردی است که بیش از پیش موردتوجه قرار گرفته است.

یک خبرنگار نشریه پولیتیکو که برای ارزیابی مراسم تاجگذاری چارلز به لندن سفر کرده بود، در گزارشی مشروح از بی تفاوتی انگلیسی‌ها به مراسم روز شنبه صحبت کرده  و می‌نویسد: «با توجه به منظره تاجگذاری‌های گذشته و اینکه هفت دهه از آخرین تاجگذاری در این کشورگذشته بود، مطمئن بودم که شهر پر از شور خواهد بود، چیزی که در عوض با آن مواجه شدم بی‌تفاوتی بود.» او از قول یکی از شاهدان صحنه تاجگذاری نوشته است: «بیشتر مردم به تاجگذاری هیچ اهمیتی ندادند».


زمزمه‌های جدایی و دریافت غرامت
چارلز سوم در حالی پس از چند دهه انتظار بر کرسی سلطنت نشسته که نه‌تن‌ها درخواست مستعمره‌های سابق ازجمله روآندا برای دریافت غرامت مربوط به دوره استعمار از لندن بیشتر شده، بلکه کشور‌هایی مانند نیوزیلند که هنوز تحت رهبری انگلیس قرار دارند، آشکارا گفته‌اند که به‌دنبال استقلال هستند.  بریتانیا در سال ۱۹۵۲  یعنی ۷۰ سال پیش، رهبری بیش از ۷۰ قلمرو را در اختیار داشت، اما اکنون تعداد این قلمرو‌ها به ۱۴ مورد رسیده و اغلب آنان نیز جزایری پراکنده هستند که بزرگ‌ترینشان «جزایر فالکلند» در اقیانوس اطلس جنوبی است که کمتر از ۳هزار نفر سکنه دارد. علاوه بر این، با اجرایی شدن برگزیت، دورنمای جدایی کامل اسکاتلند و ایرلند شمالی نیز از انگلیس چندان دور نیست.


شاه و شاهزادگان فاسد اخلاقی
چارلز سوم در شرایطی تاج سلطنتی را بر سر گذاشت که هنوز بسیاری در انگلیس و اقصی نقاط جهان مصاحبه سال‌ها قبل او را به‌خاطر دارند که اعتراف می‌کند به همسر خود ـ دایانا ـ خیانت کرده است؛ زنی که در آن زمان محبوبیت زیادی در انگلیس داشت. این مصاحبه مشمئز کننده را با جست‌وجو در فضای مجازی می‌توان یافت و  فایل صوتی  چارلز را با «کامیلا» معشوقه‌اش شنید؛ کسی که از دیروز ملکه انگلیس شده است. گرچه چارلز در سال‌های گذشته تلاش کرده تا اعتبار مخدوش شده خود نزد افکار عمومی را احیا کند، اما واقعیت این است که گذشته تاریک اخلاقی پادشاه، چیزی نیست که از یاد‌ها رفته باشد.
شاهزادگان فاسد و سرکش؛ پا جای پای پدر
نخستین بار سال ۲۰۱۹ بود که نشریه «In Touch» درباره روابط نامشروع «ویلیام»، پسر بزرگ چارلز با «رز هانبری» مدل سابق نوشت. در آن زمان برخی رسانه‌های انگلیسی وابسته به خاندان سلطنتی قویاً این خبر را تکذیب و تلاش کردند تا عشق میان ویلیام و «کیت میدلتون» را اساطیری جلوه دهند. بااین‌حال شایعات بار دیگر و درست چند هفته پیش از مراسم تاج‌گذاری بر سر زبان‌ها افتاد. آنچه گمانه‌زنی‌ها درباره روابط غیراخلاقی ویلیام را تقویت کرده، خبر جدایی رز هانبری بود.
«هری» پسر کوچک‌تر چارلز سوم را می‌توان کابوسی تمام‌عیار برای خاندان سلطنتی انگلیس نامید. از انتشار تصاویر کاملاً برهنه او در شهر «وگاس» گرفته تا اخبار مربوط به مصرف مشروبات الکلی و مواد‌مخدر، روابط غیراخلاقی و نامشروع، اعتراف به کشتار غیرنظامیان ازجمله در افغانستان، ازدواج جنجالی‌اش با «مگان مارکل» بازیگر سابق آمریکایی، خروجش از خانواده سلطنتی و برملا کردن راز‌های مگوی خانواده همگی باعث شدند تا رسوایی خاندان سلطنتی بار‌ها به تیتر اول رسانه‌های جهان تبدیل شود و اعتبار این خانواده در جامعه جهانی را بیش از پیش زیر سؤال ببرد.
  رسوایی‌های بزرگ مالی و پنهان کاری
مراسم تاج‌گذاری چقدر هزینه داشته است؟ ثروت خانواده سلطنتی چقدر است؟ چقدر مالیات می‌پردازند؟ این‌ها پرسش‌های برخی رسانه‌ها و مردم است که کاخ باکینگهام در پاسخ به آنان به‌طور خلاصه گفته: «از شخص دیگری بپرسید»، «لازم نیست بدانید» و «خودتان جوابش را پیدا کنید»! پنهان‌کاری خانواده سلطنتی انگلیس البته پدیده تازه‌ای نیست. خاندان سلطنتی در شرایطی بر خصوصی بودن این اطلاعات تأکید دارد که بخش زیادی از ثروت آنان به‌واسطه نقش سیاسی و دولتی اعضای این خانواده کسب شده است. پنهان‌کاری مالی خاندان سلطنتی در شرایطی است که چارلز سوم رسوایی‌های بزرگ مالی همچون دریافت ۱۰۰ میلیون دلار از خانواده «اسامه بن‌لادن» رهبر گروه تروریستی القاعده را نیز در کارنامه خود دارد.

ارسال نظرات