پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
17 مهر 1401 - 16:55

کرانه باختری در تب و تاب جنگ مسلحانه

هر چه دامنه جنایات صهیونیست‌ها در کرانه باختری بیشتر می‌شود، فلسطینی‌ها نیز از خجالتشان درمی‌آیند و با عملیات شهادت طلبانه پاسخ آنرا می‌دهند که آخرین مورد آن در منطقه شعفاط، به وقوع پیوست که طی آن یک صهیونیست به هلاکت رسید و دو نفر دیگر نیز زخمی شدند.
کد خبر : 12781

پایگاه رهنما:

درحالی که نظامیان صهیونیستی با یورش‌های مداوم به کرانه باختری و قدس اشغالی سعی دارند تا گروه‌های مقاومت تازه تاسیس در این منطقه را از بین برده و بحران امنیتی این روزهای رژیم را مهار کنند اما این تحرکات پایان خوشی برای صهیونیست‌ها نداشته است.

گروه‌های مقاومت فلسطینی که در ماه‌های اخیر کرانه باختری را به مسلخ‌گاه صهیونیست‌ها تبدیل کرده‌اند، با افزایش عملیات شهادت‌طلبانه تلفات سنگینی را به نظامیان صهیونیستی تحمیل می‌کنند.

در تازه‌ترین تحول یک فلسطینی در ایست و بازرسی «شعفاط» در قدس اشغالی، به سمت نیروهای اسرائیلی تیراندازی کرد که در پی آن یک صهیونیست به هلاکت رسید و دو نفر دیگر نیز زخمی شدند. گردان‌های شهدای الاقصی شاخه نظامی جنبش فتح مسئولیت این عملیات را به عهده گرفته است. بلافاصله پس از این عملیات شهادت طلبانه، نظامیان اسرائیلی این منطقه را محاصره کردند. منابع عبری زبان اعلام کردند که مجری عملیات شعفاط یک جوان 22 ساله فلسطینی بوده است.

ارتش رژیم صهیونیستی تاکنون بیش از 30 فلسطینی را در قدس اشغالی به ویژه اردوگاه شعفاط بازداشت کرده است. در درگیری‌های شعفاط جوان فلسطینی مجری عملیات هم به ضرب گلوله صهیونیستها زخمی شد و در یکی از بیمارستان‌های قدس تحت درمان است. نظامیان اسرائیلی تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های اردوگاه شعفاط را بسته و مانع از تردد فلسطینیان در این منطقه می‌شوند.

عملیات مسلحانه فلسطینی‌ها در کرانه باختری که به روال روزانه تبدیل شده، خواب را از چشمان مقامات تل‌آویو گرفته است. صهیونیستها در ماه‌های گذشته عملیات گسترده‌ای را در کرانه باختری و قدس انجام داده‌اند تا با ایجاد رعب و وحشت فلسطینی‌ها را از عملیات شهادت طلبانه بازدارند ولی این اقدامات نتیجه عکس داده و فلسطینی‌های بیشتری به سمت عملیات مسلحانه رفته‌اند. فقط در سه ماه اخیر دو گروه مقاومت در کرانه باختری و قدس اعلام موجودیت کرده و همین مسئله ترس و وحشت را در سرزمینهای اشغالی ایجاد کرده است.

فلسطینی‌ها تاکنون تنها سلاحشان در برابر اشغالگران، تیر و کمان و فلاخن بود اما این روزها سلاحهای گرم به دست گرفته‌اند تا بتوانند موازنه را به نفع خود تغییر دهند. ساکنان کرانه باختری با الهام از تجربه پیروزیهای غزه در برابر دشمن صهیونیستی، به این باور رسیده‌اند که تنها راه مبارزه با صهیونیستها و آزادسازی سرزمینهای اشغال شده، مبارزه مسلحانه است.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی به ویژه در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی‌شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای اشغالگران قدس رقم زده است. تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در نوارغزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی اکنون کرانه باختری هم به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده است.

اگرچه رژیم صهیونیستی سعی دارد اوضاع امنیتی کرانه باختری را کنترل کند اما تنش بین فلسطینی‌ها و اشغالگران قدس روز به روز شدت می‌گیرد، تا جایی که مقامات صهیونیستی و آمریکایی نسبت به شروع انتفاضه جدید در این منطقه هشدار می‌دهند. کرانه باختری در چند ماه گذشته به نقطه جوش رسیده است و عملاً شاهد انتفاضه جدید فلسطینی‌ها است که این بار با دفعات قبل متفاوت‌تر بوده و با ورود گروه‌های مسلح به بازی، سران رژیم را در تأمین امنیت شهرک‌های صهیونیست‌نشین ناتوان کرده است. همچنانکه مقامات امنیتی اسرائیل در هفته‌های اخیر به شدت از این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند. زیرا با توجه به تشکیل گروههای مقاومت در کرانه باختری، در صورت شروع درگیریها، ابعاد آن تنها به کرانه باختری محدود نخواهد شد و مقاومت غزه هم به حمایت از فلسطینی‌ها به پا خواهد خواست و سرزمینهای اشغالی از دو جبهه مورد هدف قرار خواهد گرفت و این تهدید جدید برای سران تل‌آویو است.  

حمایت گروه‌های مقاومت از عملیات شهادت‌طلبانه

گروههای مقاومت غزه که از هر گونه اقدام و عملیات شهادت‌طلبانه علیه صهیونیستها استقبال می‌کنند، این بار هم با قاطعیت در کنار فلسطینی‌ها ایستادند و از عملیات شعفاط حمایت کردند.

جهاد اسلامی در بیانیه‌ای تأکید کرد که این عملیات در زمان و مکان مناسب برای پاسخ به جنایت‌های رژیم اشغالگر صورت گرفت. این عملیات، نظام امنیتی، نظامی و سیاسی رژیم اشغالگر را درهم شکست.

جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد که عملیات شجاعانه تیراندازی در شعفاط، پاسخ طبیعی به جنایت‌های رژیم اشغالگر علیه ملت فلسطین و مسجدالأقصی است. حماس همچنین عملیات مقاومت در کرانه باختری را تبریک گفت و تأکید کرد که جنایت‌های رژیم اشغالگر علیه مسجدالأقصی و ملت ما در جنین، رام‌الله و قلقیلیه هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند.

از سوی دیگر، جنبش فلسطینی الاحرار، نیز تاکید کرد که این عملیات پاسخ طبیعی به جنایتهای رژیم اشغالگر و هتک حرمت مسجد الاقصی است.  این جنبش خاطرنشان کرد، ما عملیات جدیدی پیش رو داریم که نشان دهنده اراده قوی ملت و مبارزان شجاع است. جنبش الاحرار اعلام کرد که این عملیات نشان می‌دهد که مقاومت ادامه دارد و متوقف نخواهد شد و به طور پی در پی به دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی ضربه خواهد زد. این جنبش همچنین تمام آزادگان در قدس و کرانه باختری را به مبارزه با رژیم صهیونیستی دعوت کرد.

رهبران مقاومت غزه بارها اعلام کرده‌اند، اگر ساکنان کرانه باختری و قدس اشغالی مبارزه مسلحانه علیه اشغالگران را شروع کنند، با تمام توان از آنها پشتیبانی خواهند کرد. همچنانکه در نبرد «سیف القدس» در اردیبهشت 1400، در واکنش به جنایات گسترده صهیونیستها در قدس، حملات به سرزمینهای اشغالی را شروع کردند. 

درحالی که با تیراندازی یک فلسطینی، هزاران نظامی اسرائیلی به حالت آماده باش کامل در می‌آیند، در صورت گسترش دامنه این عملیات شهادت طلبانه، کار برای این رژیم سخت‌تر شده و مقامات تل‌آویو را سردرگم خواهد کرد. به هیمن خاطر بود که مقامات تل‌آویو اخیرا به شهرک نشینان صهیونیست گفته‌اند که با خود سلاح حمل کنند تا در صورت وقوع عملیات از سوی فلسطینی‌ها، از خود دفاع کنند. این مسئله نشان می‌دهد که نظامیان صهیونیست در مقابله با عملیات فلسطینی ها ناتوان هستند. 

دور شدن تشکیلات از اسرائیل  

علاوه بر رشد قارچ گونه گروه‌های مقاومت در کرانه باختری و افزایش عملیات استشهادی، مواضع اخیر تشکیلات خودگردان فلسطین هم برای صهیونیستها گران تمام شده است. تشکیلات خودگردان که به مدت سه دهه همکاری اطلاعاتی و امنیتی با رژیم صهیونیستی داشته و همواره در کنترل اوضاع در کرانه باختری با این رژیم همکاری کرده است اما این روزها تغییر رویه داده و رهبران آن از عدم همکاری با اشغالگران سخن می‌گویند.

به نظر می‌رسد، مقامات تشکیلات هم به این جمع‌بندی رسیده‌اند که همکاری با رژیم غاصب نه تنها برای آنها فایده‌ای نداشته بلکه همکاری و خوش خدمتی صادقانه به صهیونیستها در طی سه دهه گذشته پس از توافق اسلو، سبب دور شدن از ملت فلسطین بوده است. همچنانکه، فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری دیگر به تشکیلات خودگردان و رهبران آن اعتمادی ندارند و با جدا شدن از این سازمان، خودشان مسیر مبارزه با اسرائیل را انتخاب کرده‌اند. با توجه به تغییر مواضع تشکیلات خودگردان، صهیونیستها پس از این کار سختی در کنترل اوضاع کرانه باختری و قدس خواهند داشت.   

تشدید جنایات صهیونیستها در کرانه باختری و متعاقب آن افزایش عملیات شهادت طلبانه فلسطینی‌ها، از رویارویی همه جانبه‌ای در آینده نزدیک خبر می‌دهد که نتایج آن برای مقامات اسرائیل و سرزمینهای اشغالی خوشایند نخواهد بود.

منبع: الوقت

ارسال نظرات