پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
30 شهريور 1401 - 14:45

اهل بیت(ع) و آرمان‌شهرهای اسلامی

رهبر حکیم انقلاب: «مجمع جهانی اهل بیت، باید پایگاه و محل الهام‌گیری همه مسلمانان و جان‌های مشتاق از معارف اهل‌بیت باشد و به گونه‌ای عمل کند که زینت اهل‌بیت شود»
نویسنده :
حامد کرمانی‌زاده
کد خبر : 12674

پایگاه رهنما:

چندی قبل بود که یکصد و هفدهمین نشست مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) با شعار «اهل‌بیت (ع) محور عقلانیت، عدالت و کرامت» در تهران برگزار شد و علمای شیعه و سنی از 117 کشور جهان در این اجلاس شرکت کردند. پس از اتمام این اجلاس، شرکت‌کنندگان به رسم هر ساله با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز همچون همیشه، ضمن تبیین وضعیت کنونی جهان اسلام و فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی مسلمانان جهان، نقشه حرکت جوامع اسلامی و بایدها و نبایدهای آن را نیز ترسیم کردند.

آنچه به بهانه برگزاری این نشست باید مورد بررسی قرار بگیرد، ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی امروز در مجامعی مانند مجمع جهانی اهل بیت (ع) و در واقع، آثار و برکات اجتماعی و فرهنگی است که مسلمانان – اعم از شیعه و سنی – می‌توانند از وجود مقدس اهل بیت پیامبر گرامی اسلام (ص) در زندگی جمعی خود به دست بیاورند.

چند روز پیش همه دنیا شاهد شکل‌گیری دوباره و البته باشکوه‌تر راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در عراق و حضور میلیون‌ها عاشق و دلداده خاندان پیامبر گرامی اسلامی در این اجتماع بی‌نظیر بودند؛ نکته جالب توجه در این رویداد الهی، حضور چشم‌گیر مسلمانان اهل سنت و عرض ارادت به ساحت حضرت سیدالشهدا (ع) و خدمت به زوار ایشان بود و این حقیقت را یک بار دیگر اثبات و آشکار کرد که وجود مقدس و نورانی اهل بیت علیهم السلام، یکی از ظرفیت‌های کم‌نظیر وحدت و همدلی مسلمانان و حتی پیروان سایر ادیان توحیدی است که به مقام والای آن اولیاء الهی باور دارند.

حالا و در شرایطی که جوامع اسلامی، از جمله ایران عزیز ما، آماج انواع تهدیدات فرهنگی و اجتماعی – از قبیل شبیخون و استحاله فرهنگی، تفرقه و اختلاف، آسیب‌های اجتماعی، گسست بین نسلی و ... – هستند، بهره‌گیری از گوهر وجود اهل بیت (ع) و نشر هر آنچه باعث دلبستگی عموم مسلمانان به این خاندان باکرامت و الهی شده، می‌تواند هم ظرفیت‌های هم‌بستگی اجتماعی و همدلی مردم ایران و جهان اسلام را بیشتر شکوفا کند و هم با نمایش انسجام عمومی آنان، حصاری مستحکم در برابر تهدیدات فرهنگی و اجتماعی ایجاد کند.

به گفته رهبر حکیم انقلاب، «مجمع جهانی اهل بیت، باید پایگاه و محل الهام‌گیری همه مسلمانان و جان‌های مشتاق از معارف اهل‌بیت باشد و به گونه‌ای عمل کند که زینت اهل‌بیت شود»، چراکه «جوامع اسلامی امروز به همه ابعاد معارف اهل‌بیت نیاز جدی دارند و مجمع جهانی باید با برنامه‌ریزی دقیق و صحیح و استفاده از شیوه‌های معقول و ابزارهای تأثیرگذار، این وظیفه سنگین را انجام دهد».

نکته دیگری که رهبر حکیم انقلاب اخیرا بر آن تأکید کردند، این بود که رمز استواری جمهوری اسلامی را الهام‌گیری از اهل ‌بیت (ع) دانستند و گفتند: «آن ستارگان درخشان با معارف نظری و سیره عملی خود، به ما آموخته‌اند که چگونه با تدبر و عمل به قرآن، راه اسلام عزیز را بپیماییم... امام بزرگوار نیز با الهام از قرآن به همه یاد داد که خطوط فاصل غیرحقیقی میان جوامع اسلامی را کنار بگذارند و فقط یک خط فاصل یعنی مرزبندی دنیای اسلام با کفر و استکبار را قبول داشته باشند».

این همان حقیقتی است که در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی متجلی شد؛ یعنی تلاش دشمن برای برجسته کردن نقاط افتراق و اختلاف و لزوم هوشیاری ما برای استحکام نقاط وحدت و همدلی و نیز همبستگی اجتماعی.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دیدار اخیر، سیاست کنونی استکبار را پر رنگ کردن تفاوت‌ها و خطوط فاصل غیرواقعی در دنیای اسلام خواندند و این نکته را یادآوری کردند که «تحریک و نقشه‌کشی برای جنگ شیعه و سنی، عرب و عجم، شیعه با شیعه، و سنی با سنی که اکنون در برخی از کشورها مشاهده می‌شود، سیاست شیطان بزرگ یعنی آمریکا است که باید در مقابل آن هوشیار بود... همچنان‌ که از روز اول گفتیم، تشکیل مجمع جهانی اهل‌بیت به معنای مقابله و دشمنی با غیرشیعه نیست و از ابتدا نیز با برادران غیرشیعه که در راه درست حرکت کرده، همراهی کرده‌ایم».

با پایان یافتن ایام عظیم محرم و صفر و به ویژه کنگره عظیم و تاریخ‌ساز اربعین و بهره‌گیری از تجربه شیرین و ماندگار وحدت و همدلی اجتماعی مسلمانان در این میعاد سیاسی فرهنگی، می‌توان افق روشنی را برای پیشرفت و تعالی همه جوامع اسلامی به ویژه ایران سرافراز در همه عرصه‌ها ترسیم کرد و بدان دست یافت.

ارسال نظرات