پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
29 خرداد 1401 - 23:44

از درگیری نظامی تا حفر خندق؛ شکاف در صف ترویست‌های ادلب

در حالی که طی سال‌های گذشته ادلب به اصلی‌ترین مرکز تجمع ترویست‌های خارجی حاصر در بحران سوریه تبدیل شده است، این استان در کنترل ترویست‌ها به مناطق جدا از هم تبدیل شده که ساکنان غیرنظامی به اشکال مختلفی تحت فشار مضاعف قرار داده است
کد خبر : 12020

پایگاه رهنما:

در پی همزمان با هشدارهای ترکیه در مورد آمادگی برای شروع دور جدید عملیات نظامی در مناطق شمالی سوریه و بالا رفتن شرایط تنش‌آمیز و بحرانی در این منطقه، گزارش‌ها و شواهد حاکی از بالا گرفتن درگیری‌های نظامی میان گروه‌های تروریستی تحت حمایت ترکیه در استان ادلب و حومه حلب می‌باشد.

به گزارش المیادین، روز گذشته (شنبه) در جریان درگیری میان دو گروه وابسته به ترکیه در شمال غرب سوریه ۹ تن کشته شدند.

در این درگیری که میان گروه مسلح الجبهه الشامیه و احرار الشام رخ داده است، دهها تن دیگر نیز زخمی شدند.

این درگیری در استان ادلب به عنوان مرکز گروه‌های مخالف دمشق، رخ داده است.

این درگیری اما محدود به روزهای اخیر نیست و هفته‌هاست که در مناطق تحت کنترل تروریست‌های مورد حمایت ترکیه در شمال سوریه جریان دارد.

طی یک ماه گذشته دیدبان حقوق بشر سوریه ازشروع درگیری‌های پی در پی گسترده میان عناصر گروه‌های تروریستی رقیب در ادلب و طراف آن اطلاع داده است.

عمده درگیری‌ها میان گروه موسوم به «جبهه شام» ​​که با گروهی از تروریست‌های مسلح معروف به «انقلابیون شام» در ارتباط است با تروریست‌های جنبش «احرار الشام» در روستاهای اطراف الباب، اعزاز و عفرین و ادلب مربوط می‌شود.

جبهه شام ​​یک گروه تروریستی است که در اطراف حلب مستقر است و در دسامبر 2014 تشکیل شد. شاخه شمالی جبهه شام ​​بخشی از ارتش ملی سوریه تحت حمایت ترکیه است.

پیشتر اتاق عملیات "الفتح المبین" که شامل جنبش احرار الشام، گردان های الشام و دیگر گروه ها در ادلب است، برای مقابله با جبهه شام ​​و انقلابیون شام در شمال و شرق حلب در سراسر مناطق حوزه عملیات شاخه زیتون و سپر فرات ارتش ترکیه اعلام بسیج کرده بود.


سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه به تازگی کشته شدن هفت نفر را در این درگیری‌ها اعلام کرده است که شامل سه غیرنظامی و چهار شبه نظامی از گروه های تحت حمایت ترکیه در حومه حلب و زخمی شدن 9 نفر از غیرنظامیان می‌شود.

به گفته این سازمان درگیری ها به 9 موضع زیر گسترش یافته است: الغزاویه، اردوگاه الحدث، روستای اولان، اردوگاه حی النهضه، اردوگاه روابی، شهرک سوسیان، براته، ابله و تل بطال.

 از سوی دیگر، ساکنان اردوگاه‌های آوارگان که درگیری‌ها به آنجا تسری یافته است، خواستار گشودن دالان‌های امن به مناطق دور از مناطق درگیری شده‌اند.

بر طبق گزارش رسانه‌های محلی در کشاکش درگیری‌ها میان «احرار الشام» و «جبهه شام» و عقب‌نشینی جبهه الشام، گروه تروریستی تحریرالشام (جبهه النصره سابق) که بازیگر عمده در تحولات ادلب محسوب می‌شود، موفق شده است گذرگاه الغزاویه بین استان ادلب و کانتون عفرین را به تصرف خود درآورد.

 

 

کلونی‌سازی تروریست‌ها در ادلب

در حالی که طی سالهای گذشته ادلب به اصلی ترین مرکز تجمع ترویست‌های خارجی حاصر در بحران سوریه تبدیل شده است که همچنان در کنترل دولت مرکزی دمشق نیست و کشورهای غربی و عربی و ترکیه به اسم مقابله با شروع بحران انسانی و با فضاسازی تبلیغاتی اجازه پاکسازی ادلب از لوث وجود گروه‌های تروریستی را نمی‌دهند، این استان در کنترل ترویست‌ها به مناطق جدا از هم تبدیل شده که ساکنان غیرنظامی به اشکال مختلفی تحت فشار مضاعف قرار داده است.

در این راستا به گزارش المانیتور هیئت تحریر الشاماز مدتها قبل دست به حفر خندق در استان ادلب زده است تا مناطق تحت کنترل خود را از مناطق تحت کنترل تروریست‌های ارتش آزاد سوریه در حومه شمالی و شمال شرقی حلب جدا کند.

عملیات حفاری که از اوایل ماه مه در مجاورت اردوگاه های آوارگان در اتمه در شمال ادلب آغاز شد، تا شهر جیندرس در حومه عفرین در شمال حلب امتداد دارد.

 

 

به نوشته المانیتور این خندق از شهرک اتمه در نزدیکی مرز ترکیه در شمال ادلب تا حومه شهر «دار تعزه» به فاصله 20 کیلومتر امتداد خواهد داشت «پس از پایان کار، ساکنان ادلب و حومه حلب نمی توانند به راحتی بین این دو منطقه حرکت کنندآنها باید از دو گذرگاه عبور کنند که مناطق تحت کنترل تحریر الشام را از مناطق تحت کنترل ارتش آزاد جدا می کنداین دو گذرگاه، در  الغزاویه در شمال دار تعزه و دیر بلوط در نزدیکی اتمه، هر دو توسط تحریرالشام کنترل می‌شوند.

این خندق عملاً از اردوگاه های آوارگان زیادی عبور خواهد کرد و بسیاری از خانواده ها باید در فرصت یک ماه‌ای که به آنها داده شده است چادرهای خود را به مکان دیگری در شمال ادلب منتقل کنند

مقامات تحریرالشام ساخت این خندق را برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و ورود عناصر دولت اسلامی (داعش) از مناطق تحت کنرتل ارتش آزاد اعلام کرده‌اند با این حال، سایر گروه‌های مخالف معتقدند که انگیزه واقعی تحریرالشام تحکیم هژمونی خود در ادلب است در ژانویه 2019، هیئت تحریر الشام برای کنترل کامل ادلب حملات گسترده‌ای را علیه گروه‌های مخالف رقیب در این منطقه آغاز کرد.

ابو احمد، یکی از ساکنان آواره اردوگاه های اتمه در شمال ادلب که سوخت را از مناطق ارتش آزاد به ادلب قاچاق می کرد به المانیتور گفته است که این خندق انحصار تحریرالشام را بر مواد غذایی، سوخت و سایر کالاهایی که قیمت آنها توسط بازرگانان وابسته به این گروه در ادلب کنترل می شود، تقویت خواهد کرد چرا که کالاها و سوخت در مناطق تحت کنترل ارتش آزاد ارزان‌تر از ادلب است. از طرف دیگر با حفر خندق تحریرالشام به مقابله با فرار ساکنان محلی از ادلب به مناطق تحت کنترل دولت مرکزی می‌پردازد.

اخیراً بشار اسد رئیس جمهور قانونی سوریه با صدور فرمانی تمامی ترویست‌هایی که مرتکب جنایت نشده اند را مشمول عفو عمومی کرد. دستوری که موجب شد تا بسیاری از معارضین مسلح سلاح خود را تحویل دهند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات