پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
21 ارديبهشت 1401 - 13:40

دستاوردهای انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)/ بخش سوم

انقلاب اسلامی که در سپیده دم ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ در سرزمین ایران به رهبری پیامبر گونه امام خمینی (ره) طلوع کرد و اعجاز بزرگ قرن را رقم زد، دستاورد‌های فراوان و بی سابقه‌ای را در حوزه‌های گوناگون به ارمغان آورد
کد خبر : 11733

پایگاه رهنما:

انقلاب اسلامی که در سپیده دم 22 بهمن ماه سال 1357 در سرزمین ایران به رهبری پیامبر گونه امام خمینی (ره) طلوع کرد و اعجاز بزرگ قرن را رقم زد، دستاوردهای فراوان و بی سابقه‌ای را در حوزه‌های گوناگون به ارمغان آورد. بی شک نگهبانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در وهله نخست متوقف بر شناخت و معرفت دستاوردها و سپس آسیب شناسی و اتخاذ راهکارهای مناسب و مؤثر جهت حفاظت از آنها است. از این رو، جای طرح این سؤال است که به راستی انقلاب اسلامی چه نتایجی را حاصل کرد؟ شایان ذکر است که به دلیل فراوانی برکات انقلاب اسلامی از یک سو و محدودیت نوشتار حاضر از سوی دیگر، آنچه در اینجا ارائه می‌گردد، تنها بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی به روایت امام خمینی (ره) است که فهرست وار عرضه می‌گردد.

  • تلاش برای فقرزدایی

«مسئولین محترم کشور ایران علی رغم محاصرات شدید اقتصادی و کمبود درآمدها، تمامی کوشش و تلاش خود را صرف فقرزدایی جامعه کرده‌اند و همه آرمان و آرزوی ملت و دولت و مسئولین کشور ماست که روزی فقر و تهیدستی در جامعه ما رخت بربندد و مردم عزیز و صبور و غیرتمند کشور از رفاه در زندگی مادی ومعنوی برخوردارباشند.»

  • خلاقیت و ابتکار

«اگر چنانچه شما ملاحظه کنید که در این دو سال در کشور ما صنعت‌های زیادی که آنها انجام می‌دادند خودشان انجام می‌دهند و باورتان باشد که خود ما هم می‌توانیم صنعتی داشته باشیم و می‌توانیم ابتکاری داشته باشیم همین باور توانایی، شما را توانا می‌کند. اساس این باور است که آنها از ما گرفته بودند، آن‌ها ما را از همه چیز تهی کرده بودند به طوری که افکار ما، باورهای ما همه وابستگی داشت.»

  • وفور نعمت

«انقلاب واقع شده است، فراوانی است، این یکی از نعمت‌های بزرگی است که ما داریم. شما شاید خیلی هاتان شاید یادتان هست که در همین جنگی که به ما مربوط نبود، جنگ عمومی دوم که به ما مربوط نبود، در ایران دیگر نان پیدا نمی‌شد!... بحمدالله فراوانی است، یعنی گرسنگی نیست توی کار، اینطور نیست که مردم نان پیدا نکنند، اینطور نیست که مردم ارزاق را نتوانند پیدا کنند، کمیاب گاهی می‌شود اما آن هم ارزاق عمومی کمتر کمیاب می‌شود.»

  • تأسیس کمیته امداد

«بعد از انقلاب یک گروه‌هایی پیدا شدند و یک جمعیت‌هایی که نظیر اینها در تاریخ گمان ندارم سابقه داشته باشد. همین گروه امداد و کمیته امداد، من نشنیده‌ام که در یک کشوری یک همچو کمیته‌ای باشد که همشان صرف رسیدگی به فقرا و مستمندان و محرومان جامعه، این‌ها یک نوآوردهایی است که به برکت اسلام و تعهد ملت ما به اسلام پیدا شده است و بی سابقه است.»

  • تشکیل جهاد سازندگی

«بنابراین بوده است که اینطور ایران را خراب کنند و الان که بحمد الله آن سد شکسته شد، برای مرحله ثانی که مرحله سازندگی است، ما دستمان را پیش ملت دراز می‌کنیم و از ملت می‌خواهیم که همه در این نهضت شرکت کنند و همه دست برادری به هم بدهند و این سازندگی و جهاد سازندگی را شروع کنند.»

  • تأسیس بنیاد شهید

«باید رسیدگی کامل به خاندان شهدا و آسیب دیدگان و معلولین در این راه، چه در راه انقلاب و چه قبل و بعد از آن به نحو احسن و با مراعات احترام آنان بشود. ابتدا لازم است سازمانی، برای این مقصد مهم تأسیس شود.»

  • رایگان کردن خدمات دولتی برای محرومان

«من به دولت راجع به مجانی کردن آب وبرق و بعضی چیزهای دیگرفعلابرای طبقات کم بضاعتی که در اثر تبعیضات خانمان برانداز رژیم شاهنشاهی دچار محرومیت شده‌اند و با برپایی حکومت اسلامی به امید خدا این محرومیت هابرطرف خواهدشد، سفارش اکیدنمودم.»

 

ارسال نظرات