جمعه ؛ 30 شهريور 1403
16 اسفند 1400 - 12:11

واکنش طالبان به حمله داعش به مسجد پیشاور پاکستان

طالبان به حمله داعش به مسجد پیشاور شیعیان پاکستان واکنش نشان داد.
کد خبر : 11281

پایگاه رهنما:

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در توئیتی ضمن محکوم کردن حمله تروریستی به مسجد شیعیان پاکستان اعلام کرد که هیچ توجیهی برای حمله به غیرنظامیان و نمازگزاران وجود ندارد.

وی تصریح کرد که «ما عمیق‌ترین تسلیت خود را به همه قربانیان این حادثه نشان می‌دهیم.»

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی حمله روز گذشته به مسجد شیعیان پیشاور در پاکستان، دست کم 60 شهید و 190 زخمی برجا گذاشته است.

«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان در پی این رویداد دستور تحقیق را صادر کرد و به مسئولان کشورش دستور داد تا کمک‌های پزشکی فوری به زخمی‌ها ارائه کنند.

مسئولیت این حمله را گروه تروریستی داعش برعهده گرفت.

پیشاور واقع در ۵۰ کیلومتری مرز با افغانستان از آغاز دهه گذشته هدف حملات بوده است، اما وضعیت امنیتی در سال‌های اخیر بسیار بهبود یافته است. از سوی دیگر سازمان ملل، ترکیه و کشورهای عربی از جمله عربستان، کویت، امارات، مصر و اردن در بیانیه‌های جداگانه انفجار مسجد پیشاور در شمال غربی پاکستان را محکوم کردند.

دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی نیز با تاکید بر حمایت خود از دولت پاکستان در مقابله با تروریسم، این انفجار را به شدیدترین الفاظ محکوم کرد.

پیشاور مدت ها بود که اوضاع امنی داشت و اکنون برای نخستین بار طی 3 سال گدشته است که انفجار تروریستی این شهر پاکستان را ناامن می کند.

اگرچه با اطمینان نمی توان گفت که انفجار پیشاور نشانه تشدید فعالیت های داعش در پاکستان است، اما می توان این را گفت که این حادثه زنگ خطر ناامنی در پاکستان را باردیگر به صدا درآورده است. پاکستان طی چند دهه گذشته همواره مرکزی برای توسعه و پرورش گروه های تکفیری و بنیادگرایی بوده است که همواره از آن ها به عنوان بازوهای نیابتی پاکستان یاد شده است. لشکر جنهگوی، تحریک طالبان پاکستان و ده ها گروه بنیادگرایی دیگر طی چند دهه گذشته در پاکستان رشد و نمو یافتند. اعضای این گروه ها همزمان با شکل گیری داعش در عراق و سوریه در سال 2014 به این گروه تروریستی پیوستند و تعداد قابل توجهی از اعضای داعش در واقع همان اعضای گروه های بنیادگرای پاکستانی بودند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات