دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
01 اسفند 1400 - 10:34

اهداف سفر مخفیانه رئیس موساد به ترکیه

موساد با طرح این ادعا در پی این بوده است تا حضور اطلاعاتی – امنیتی خود را با بهانه هایی، چون "مقابله با اقدامات ایران ترورریستی ایران" افزایش دهد و حضور دیوید بارنیا در ترکیه در روز‌های اخیر نیز می‌تواند گامی در جهت این هدف باشد
کد خبر : 11128

پایگاه رهنما :

روابط سیاسی ترکیه و رژیم صهیونیستی طی سال‌های اخیر هرچند در سطح پائینی قرار داشته، ولی با سفر رئیس رژیم صهیونستی به ترکیه در روز‌های آتی این تنش‌ها در مسیر حل و فصل قرار دارند. در همین راستا نیز طی روز‌های گذشته هیئتی از اسرائیل به ترکیه سفر کرده است که به گفته رسانه‌های صیونیستی دیوید بارنیا، رئیس موساد رژیم صهیونیستی نیز در این سفر حضور داشته است. حضور رئیس موساد در آنکارا به طور حتم مباحث امنیتی و اطلاعاتی را مذاکرات وی با مقامات ترک در پی دارد و این امر پرسش‌هایی در رابطه اهداف این سفر به دنبال دارد.

فراز و نشیب میت و موساد

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل، در گزارش روز ۱۲ فوریه خود آورد: «با وجود تیرگی روابط دیپلماتیک بین تل آویو و آنکارا، روابط موساد با سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MIT) در سال‌های اخیر تقویت شده است». همچنین این کانال در ادامه تاکید کرد: «موساد، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل، طی دو سال گذشته به افشاء و دفع ۱۲ توطئه ترور در ترکیه کمک کرده است». این ادعا در رابطه با همکاری‌های دو سازمان اطلاعاتی ترکیه و اسرائیل در صورتی مطرح می‌شود که هفته گذشته رسانه‌های ترکیه از محاکمه ۱۵ نفر به اتهام جاسوسی سیاسی-نظامی برای اسرائیل خبر دادند و روزنامه صباح که نزدیک به دولت ترکیه است در این خصوص در گزارشی نوشت: «متهمان از جمله فلسطین‌ها و سوری ها، در ماه اکتبر در عملیات سرویس اطلاعاتی ترکیه، «میت» دستگیر شدند؛ در صورتی که آن‌ها مجرم شناخته شوند با مجازاتی تا ۲۰ سال زندان مواجه هستند».

همچنین روابط آنکارا- تل آویو در ماه نوامبر ۲۰۲۱ نیز پس از آنکه یک زوج اسرائیلی به اتهام جاسوسی در پی عکسبرداری از کاخ ریاست جمهوری در استانبول بازداشت شده بودند، با تنش‌هایی روبرو شده و نفتالی بنت و دیوید بارنیا، راساً نسبت به این مسئله ورود کردند و در همین راستا، بارنیا مذاکراتی را برای آزادسازی این زوج با همتای ترکیه‌ای خود آغاز کرد که در نهایت پس از ۸ روز از بازداست این دو نفر، دولت ترکیه حکم آزادی آن‌ها را صادر کرد.

اهداف سفر هیئت صهیونیستی به ترکیه

پس از ابراز تمایل آنکارا به ایجاد و گسترش روابط با رژیم صهیونیستی، اردوغان در ماه نوامبر ۲۰۲۱ و پس از آزادسازی زوج صهیونیستی متهم به جاسوسی، طی تماسی تلفنی با نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفتگو کرده و و در زو‌های پس از آن اعلام کرد که اسحاق هرتسوگ، رئیس این رژیم در ماه مارس ۲۰۲۲ به ترکیه سفر خواهد کرد.

در ادامه فرایند افزایش سطح تعاملات دیپلماتیک آنکارا- تل آویو، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گزارش روز پنجشنبه ۱۰ فوریه از سفر محرمانه یک مقام رژیم صهیونیستی به آنکارا و دیدار وی با مشاور ارشد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه خبر داد. در این بین رسانه‌های ترکیه نیز در گزارشی اعلام کردند که هیئتی از مقامات ارشد اسرائیلی طی رو‌های گذشته به ترکیه سفر کرده اند که در این بین دیوید بارنیا، رئیس موساد نیز حضور داشته است؛ همچنین در همین راستا کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز با استناد به گزارش رسانه‌های ترکیه درباره سفر مقامات ارشد اسرائیلی به آنکارا بر احتمال حضور رئیس موساد در این سفر تاکید کرده و به این نکته اشاره کرد: «ارتباط خوبی بین موساد و سرویس اطلاعاتی ترکیه وجود دارد و این رابطه در دوران یوسی کوهن رئیس سابق موساد قوی و خوب بود، اگرچه در سطح سیاسی متشنج بوده است».

در همن رابطه می‌توان گفت که این سفر با اهدافی خاص انجام شده است که این مهم می‌تواند شامل رایزنی در خصوص تقویت همکاری اطلاعاتی ترکیه و رژیم صهیونیستی، مذاکره در خصوص آزاد کردن افراد متهم به جاسوسی برای رژیم، نظارت بیشتر بارنیا بر روابط اطلاعاتی صهیونیست‌ها با ترکیه و همچنین با توجه به سفر اسحاق هرتسوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه در ماه مارس، در راستای آمده سازی بستر‌های امنیتی این سفر باشد.

علاوه بر این، این سفر در حالی صورت گرفته است که رسانه‌های اسرائیلی در روز‌های اخیر با انتشار گزارش مدعی شدند: «ایران در صدد بوده است تا یائیر گلر، تاجر اسرائیلی را در خاک ترکیه ترور کند. برخی تجار اسرائیلی اخیراً هشدار‌هایی را دریافت کردند که به آن‌ها توصیه شده بود، روند عادی زندگی شان را تغییر داده و به دلیل عملیات احتمالی جانب احتیاط را رعایت کنند». در واقع می‌توان گفت که موساد با طرح این ادعا در پی این بوده است تا حضور اطلاعاتی – امنیتی خود را با بهانه هایی، چون "مقابله با اقدامات ایران ترورریستی ایران" افزایش دهد و حضور دیوید بارنیا در ترکیه در روز‌های اخیر نیز می‌تواند گامی در جهت این هدف باشد.
منبع: الوقت

ارسال نظرات