جمعه ؛ 30 شهريور 1403
23 بهمن 1400 - 12:00

سفرهای سریالی برای دوپینگ بی حاصل

شاخص‌ها نشان میدهد از زمان امضای توافق عادی سازی میان تلآویو و ابوظبی در شهریور ماه سال ۹۹، امارات تبدیل به عرصه تاخت و تاز صهیونیست‌ها شده است و صهیونیست‌ها در این مدت با سرمایه‌های هنگفت ابوظبی موفق به توسعه بسیاری از پروژه‌های اقتصادی خود شدهاند.
نویسنده :
حسین اسدی
کد خبر : 11056

پایگاه رهنما:

سفر «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به امارات متحده عربی که صهیونیست‌ها آنرا یک سفر تاریخی میدانند از جمله اخبار مهم این روزهاست. تابستان گذشته «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به ابوظبی سفر کرد و حدود دو ماه قبل از آن نیز اماراتی‌ها میزبان «نفتالی بنت» نخست وزیر این رژیم بودند. اکنون سوال این است؛ دلیل این سفر‌های سریالی چیست؟
۱- به عنوان اولین نکته باید گفت؛ مقامات صهیونیست در سفر به ابوظبی اهداف یکجانب‌های را دنبال میکنند که از یک سو منافع اقتصادی رژیم صهیونیستی را تامین کند و از سوی دیگر موجب گسترش روند توافق‌های سازش کشور‌های عربی با تلآویو گردیده و ائتلاف علیه ایران و مقاومت را تقویت کند.
۲- برخی کارشناسان هم عمده ترین عامل نگرانی رژیم صهیونیستی در دوره اخیر را بحث مذاکرات وین و احتمال احیای توافق برجام میدانند و بر این باورند که؛ مقامات صهیونیستی در سفر‌هایی که به امارات داشته اند این موضوع را به عنوان محور گفتگو‌های خود قرار دادهاند.
۳- سومین دلیل، تقویت مناسبات اقتصادی با دوشیدن گاو شیرده جدیدی برای رژیم صهیونیستی است. شاخص‌ها نشان میدهد از زمان امضای توافق عادی سازی میان تلآویو و ابوظبی در شهریور ماه سال ۹۹، امارات تبدیل به عرصه تاخت و تاز صهیونیست‌ها شده است و صهیونیست‌ها در این مدت با سرمایه‌های هنگفت ابوظبی موفق به توسعه بسیاری از پروژه‌های اقتصادی خود شدهاند. در بُعد اقتصادی، برآورد استراتژیک سالانه رژیم صهیونیستی برای سال ۲۰۲۲ که توسط مؤسسه تحقیقات امنیت داخلی این رژیم منتشر شد، بیان میکند که مبادلات تجاری با امارات در مدت یک سال پس از امضای توافق سازش بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است. این ارزیابی جایگاه امارات را در برنامه‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی نشان میدهد و ثابت میکند که رژیم صهیونیستی در تلاش است تا از طریق امارات کالا‌های خود را به سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر کرده و جای پایی برای خود در منطقه عربی پیدا کند. در همین راستا روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در گزارشی اعلام کرد، امارات دو امتیاز اصلی دارد که اسرائیل باید به آن‌ها تکیه کند: یکی جایگاه بالا در میان مولفه اهل سنت عرب و دیگری پول زیاد.
۴- نکته مهم دیگر این که؛ عبور هواپیمای حامل اسحاق هرتزوگ از آسمان عربستان سعودی نشان از یک سری تحرکات عملی برای امضای توافق سازش میان عربستان و رژیم صهیونیستی دارد. این توافق یکی از آرزو‌های رژبم صهیونیستی است که فعلا رژیم آل سعود بااحتیاط با آن مواجه میشود.
۵-، اما انتخاب این زمان برای سفر مزبور شاید بیشتر ناظر به این نکته باشد که رژیم صهیونیستی درصدد دلگرمی دادن و دوپینگ روحیه ی سران سرخورده امارات است که اکنون در جنگ موشکی پهپادی انصارالله گرفتار آمده و حیثیت سیاسی و جایگاه اقتصادی این کشور ریز نقش را در خطر می بینند. نفتالی بنت قبلا قول داده بود که در پژوهش‌های مربوط به چگونگی عبور موشک‌ها و پهپاد‌های انصارالله به این دولت کمک کند و پدافند هوایی امارات را تقویت کند. حمله سوم انصارالله در طوفان یمن ۳، رشتهی همه این گزافه گویی‌ها و اقدامات را پنبه کرد.
نکته مهم اینکه؛ بسیاری از کارشناسان معتقدند رژیم غاصب، به دنبال کمک به امارات یا نشان دادن حُسن نیت خود به آن نیست؛ بلکه صهیونیست‌ها در تلاشند تا به ارکان امنیتی و دفاعی امارات دست پیدا کنند. همچنین صحبت‌هایی درباره درخواست امارات از رژیم صهیونیستی برای خرید سامانه‌های دفاعی این رژیم مطرح شده که خبر‌های بعدی نشان داد این موضوع در گفتگوی هرتزوگ با مقامات اماراتی مورد بررسی قرارگرفته است.

ارسال نظرات