پایگاه رهنما:
مدتی است که واژه متاورس جزو ترندهای شبکههای اجتماعی قرار گرفته است و اخبار و اطلاعات متعددی پیرامون آن منتشر شده است. این موضوع باعث توجه کاربران فضای مجازی به متاورس و کنجکاوی در خصوص چیستی و کارکردهای آن شده است. بر خلاف باور عموم، متاورس، محصول نهایی یک کمپانی یا یک دولت نیست. این محیط مجازی تاکنون به صورت محدود در قالب برخی پلتفرمها و بازیهای دیجیتالی طراحی شده است و کلیه محتوایی که در خصوص مبادلات مالی و تجاری، سرگرمی، مشاغل و... در محیط متاورس مطرح شده است مربوط به همین پلتفرمها میباشد. پیش از متاورس پروژه زندگی دوم (Second Life) با ایدهای مشابه در سطحی بسیار محدودتر اجرا گردید که البته نتوانست آن طور که پیشبینی میگردید با موفقیت به نتیجه برسد. اما به نظر میرسد پروژه متاورس به دلیل بهرهبرداری از فناوری بلاکچین و فراهم کردن زمینه تبادلات مالی و به طور کلی فراگیری متاورس و ورود آن به حوزههای مختلف بتواند با نتیجه بهتری رو به رو گردد. بنا بر گفته برخی طراحان، این پروژه تا 10 الی 15 سال آینده به طور کل کامل محقق نخواهد شد اما ظرفیت تاثیرگذاری بالای آن در جنبههای گوناگون زندگی و فرصتها و تهدیدهای بالقوه آن باعث شده است که نه تنها توجه به آن در برنامهریزیهای بلندمدت برخی دولتها و کمپانیها مورد توجه واقع شده، بلکه در زمان کنونی نیز اخبار و اطلاعات مرتبط با آن مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است.
متاورس به معنای «فرا جهان» از دو واژه «مِتا» (Meta) به معنی فراتر و «یونیورس» (Universe) به معنی جهان تشکیل شده است. یورونیوز، متاورس را اینگونه توصیف میکند که تصور کنید که اینترنت زنده شده یا دستکم به صورت سه بُعدی ارائه شده است. در این صورت یک «محیط مجازی» شکل میگیرد که میتوانید به جای تماشای آن روی صفحه نمایش، وارد آن بشوید. بدین ترتیب، با دنیایی از بخشهای مجازی بیپایان و به هم پیوسته مواجه میشوید که در آن افراد میتوانند با استفاده از هدستهای واقعیت مجازی، کنسولهای بازی، عینکهای واقعیت افزوده، برنامههای گوشیهای هوشمند و یا سایر ابزارهای مشابه به این دنیا دسترسی داشته باشند، یکدیگر را ملاقات کنند، با هم درس بخوانند و کار و بازی کنند. از جنبه فناوری؛ متاورس ترکیبی از چندین عنصر فناوری، از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئو است، اما سه عنصر اصلی و سازنده آن عبارتند از وب 3، بلاکچین و واقعیت مجازی. متاورس آنقدرها هم که به نظر میآید مفهوم جدیدی نیست و بسیاری از تولیدات سینمایی، سریالها و بازیهای دیجیتالی همچون فیلم ماتریکس، بازی سیمز، فیلم Black Mirror، بازی Fortnite، بازی Minecraft و... که پیش از این ساخته شدهاند میتواند نمایی از متاورس را به شکلی بسیار محدودتر به مخاطب نشان دهند. اما علت افزایش توجهات به متاورس در شرایط کنونی چیست؟ پیشرفت تکنولوژی هایی همچون، واقعیت مجازی، 5G و پردازندهها که میتوانند دنیاهای مجازی را با سرعت، کیفیت، جزییات و گرافیک بسیار بالاتری از قبل بسازند یکی از این دلایل است. همچنین توسعه تکنولوژیهایی همچون اینترنت غیرمتمرکز، رمزارزها و NFT که میتوانند تبادلات مالی دنیاهای مجازی را هموار کنند نیز بر استقبال از متاورس تاثیرگذار بوده است. علاوه بر این سرمایهگذاری سنگین شرکتهای بزرگ همچون فیسبوک و مایکروسافت و...بر اهمیت متاورس افزوده است و در آخر شیوع جهانی ویروس کرونا که باعث شده است همه مردم با فضای مجازی مانوستر گردند و به برقراری ارتباط و انجام اقدامات روزمره خود از طریق فضای مجازی عادت کنند، یکی از عوامل مهمی است که سرمایهگذاری و سرعت در راهاندازی متاورس را افزایش داده است.
با اینکه شرکتهای بزرگ متنوعی همچون مایکروسافت در حال تلاش برای سرمایهگذاری بر روی متاورس و طراحی آن هستند اما زاکربرگ با تغییر نام فیسبوک به متا نشان داد علاوه بر شبکههای اجتماعی قصد تمرکز و سرمایهگذاری مجزا و گسترده در حوزه واقعیت افزوده دارد. ریبرندینگ زاکربرگ برای فیسبوک اقدام هوشمندانهای به نظر میرسد؛ چرا که زاکربرگ از یک سو تمام انگارههای منفی که در خصوص فیسبوک به دلیل رسواییهای درز اطلاعات و اخبار مربوط به نادیده گرفتن حریم خصوصی منتشر شده بود را به میزان زیادی کمرنگ کرد و از طرف دیگر با انتخاب نام متا برای شرکت خود این تصور را میان کاربران عوام ایجاد کرد که متاورس ایده مالک فیس بوک بوده است، در انحصار آن قرار دارد و زاکربرگ خالق جهان متاورس خواهد بود.
در حوزه مشاغل، متاورس میتواند برای پلتفرمهای اداری مجازی مورد استفاده قرار گیرد و در آن افراد بهصورت مجازی در فضایی سهبعدی و مشابه با یک اداره حضور پیدا کنند. پس از شیوع ویروس کرونا سیستم آموزشی عمده کشورها برای مدتی در حالت غیرحضوری به فعالیت خود ادامه دادند، در چنین شرایطی پیاده کردن امور آموزشی در متاورس میتواند بسیاری از خلاهای آموزش مجازی فعلی را پر کند و حتی به عنوان یک الگوی نوین از آموزش، جایگزین آموزش فعلی گردد. در حال حاضر بخش عمدهای از زمان کاربران در فضای مجازی، صرف بازیهای اینترنتی و تعاملات اجتماعی در شبکههای اجتماعی میگردد که متاورس میتواند این دو حوزه را به شکلی سهبعدی و عینیتر برای کاربران تامین نماید.
تاکنون برخی دولتها و سرمایهگذاران اقتصادی به دنبال سرمایهگذاری در فناوری متاورس رفتهاند. به عنوان مثال سئول قصد دارد به عنوان اولین شهر جهان به شبکه متاورس متصل گردد و دولت کره جنوبی برای دستیابی به این هدف، سه میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. شرکتهای تولیدی نیز سرمایهگذاری در متاورس را آغاز کردهاند. به عنوان نمونه کمپانیهای آدیداس و نایکی، کتونیهایی را برای محیط مجازی طراحی و عرضه کردهاند. علاوه بر این دو کمپانی، در ماههای گذشته، شرکت های پیشرو در عرصه مد و بازی سازی هم اعلام کرده اند در حال فعالسازی بازیها و فروشگاههایی در عرصه مد دیجیتال در دنیای متاورس هستند. اخیرا در خبرها گزارش شده است که فروشگاه سامسونگ هم در متاورس دیسنترالند راهاندازی شده است. به صورت کلی خرید زمین، اجاره املاک، تبلیغات و بازی جزو بهترین حوزهها برای سرمایهگذاری و کسب درآمد در متاورس هستند.
هر پدیده جدیدی در حوزه فناوری در کنار فرصتها و کاربردهایش در زندگی، چالشهایی را نیز به همراه دارد. شکاف دیجیتال میان کاربران متاورس و غیر کاربران بسیار عمیق خواهد شد که خود منشا پیامدهای دیگری خواهد بود. این فناوری میتواند، ریسکهایی برای سیستمهای سیاسی، اقتصادی و جوامع در کشورهای مختلف داشته باشد. از آنجایی که متاورس با کمک فناوریهای غوطهور شدن در فضای مجازی مانند واقعیت افزوده و حقیقت مجازی توسعه مییابد، امکان دارد روی نوجوانان تأثیر منفی بگذارد و اعتیادآور باشد. با فراگیری متاورس مشاغل سنتی به شدت به حاشیه میروند و عمده افراد به درآمدزایی از راه مشاغل دیجیتال علاقهمند میشوند. همچنین فیس بوک پیش از این نشان داده است که، اهمیتی برای حریم خصوصی قائل نیست و به دنبال دستیابی به اطلاعات مهم کاربران و تجارت با آن است. بنابراین احتمال میرود متا و مالکان آن از طریق متاورس نیز به دنبال اعمال کنترلهای شدید روی نحوه دسترسی و بهرهبرداری از آن خواهند بود. متاورس تابع هیچ قانون یا حوزه قضایی نیست؛ زیرا مرزهای فیزیکی ندارد. به همین دلیل هیچ مسئولیتی برای اعمال افراد وجود ندارد. حضور طولانی مدت در فضای متاورس منجر به کاهش تعاملات اجتماعی فرد در دنیای حقیقی، نا آگاهی نسبت به واقعیات زندگی و حتی فاصله گرفتن از هویت یا جسم خود میگردد. حضور سه بعدی کاربران در متاورس و زندگی در آن، زمینههای بیشتری برای سوء استفاده از اطلاعات هویتی کاربران و کمرنگ شدن حریم خصوصی ایجاد میکند. علاوه بر همه اینها، ابهام در نهادهای ناظر؛ چالشهای مربوط به سلامت و امنیت کاربران و چالشهای مربوط به تبادلات مالی از موضوعات مهم دیگری است که در صورت تحقق متاورس توجه به آن حائز اهمیت است.
ارسال نظرات