پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
11 دی 1400 - 15:02

شهید سلیمانی قهرمان گفتمان مقاومت

شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از قهرمانان ملی و فراتر از آن، قهرمان جهانی است که همچون نگینی، نه در محدوده جغرافیایی ایران و منطقه، بلکه در کل جهان می‌درخشد.
کد خبر : 10596

پایگاه رهنما:

فرهنگ، تاریخ، قهرمانان ملی و یک سطح نازل تر، قدرت اقتصادی و الهام بخشی سیاسی، نماد‌ها و مولفه‌های اصلی برای تصویر سازی از چیزی است که کشور‌ها می‌خواهند خود را با آن معرفی کنند. در این معرفی، یقینا شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از قهرمانان ملی و فراتر از آن، قهرمان جهانی است که همچون نگینی، نه در محدوده جغرافیایی ایران و منطقه، بلکه در کل جهان می‌درخشد. شهید سلیمانی را می‌توان نمونه بارز یک انسان محبوب و فوق تاثیرگذار در دنیای امروز دانست که با تلفیق روش نرم و استراتژی سخت در زندگی مدیریتی خود نه تنها چهره جدیدی از یک انسان کمال یافته را به بشر گرفتار آمده در «زرق و برق‌های دنیوی» و «ایسم‌های گمراه کننده» نشان داد، بلکه همه معادلات منطقه‌ای و جهانی را در مقابله با دشمن تغییر داد و با یک طراحی نوین بر پایه اخلاق و دین، شیوه مبارزه در مقابل سلطه گران را به گونه‌ای متفاوت تعریف کرد. تازه شهادت این عزیز سفر کرده، آغاز یک حرکت جدید را شکل داد. چرا که او با شهادتش، تصویری فرامرزی از گفتمان مقاومت را در سراسر جهان به نمایش گذاشت. گفتمانی که یک هدف مشخص دارد و آن اخراج هر متجاوزی از منطقه و رسیدن به قله تمدن نوین اسلامی که فقط با ظهور تنها منجی بشریت، تحقق یافتنی است.
• شهید سلیمانی و گفتمان فرامرزی مقاومت
گفتمان مقاومت دارای دو عنصر سلبی و ایجابی است؛ بُعد سلبی گفتمان مقاومت به دنبال نفی نظام سلطه و استکبار‌ستیزی است و بُعد ایجابی آن، حمایت از مستضعفان و تلاش برای ایجاد تمدن سازی نوین اسلامی است. شهید سلیمانی هم در زمان حیات دنیوی اش این گفتمان را به شایستگی نمایندگی کرد و هم با شهادتش، می‌توان گفت که نقطه عطف مبارزه آزادی خواهان جهان با نظام سلطه شد و همچون خون تازه‌ای در رگ‌های رزمندگان بدون مرز در جریان است.
۱-حاج قاسم وگسترش نفوذ منطقه‌ای انقلاب اسلامی
بسیاری از سیاستمداران جهان، شهید سلیمانی را نماد و تصویر نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در یک دهه اخیر می‌دانند. در حقیقت، شهید سلیمانی به واسطه تحولات سریع منطقه و نقش بی بدیل مدیریت او در صحنه‌های مبارزه با صهیونیسم و تروریسم، به گسترش نفوذ معنوی انقلاب اسلامی و به تبع آن، جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا تاثیر بی بدیلی داشته است. اثری که اگر با چشمان واقع بینی به آن نگریسته شود، زمینه ساز ساخت تمدن نوین اسلامی و در نهایت، حاکمیت امام عصر (عج) بر جهان خواهد شد.
نبرد با نقشه صهیونیستی خاورمیانه جدید و جلوگیری از تجزیه منطقه، از مهمترین رسالت‌های حاج قاسم بود. سپهبد شهید سلیمانی و نیرو‌های محور مقاومت در دوره حیات پر برکت او موفق شدند علاوه بر پیروزی‌های مکرر بر صهیونیست‌ها در دو دهه اخیر، داعش را که توسط اسرائیل، آمریکا و عربستان ایجاد شده بود در عراق و سوریه شکست دهند. او به دلیل نقش مهمی که در ریشه کن کردن داعش داشت شهرت جهانی یافت و در گسترش نفوذ ایران در غرب آسیا، نقش اساسی ایفا کرد. سردار قاسم سلیمانی و نیرو‌های تحت فرمانش موفق شدند تا روح تازه‌ای به جریان مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا و بلکه در سرتاسر جهان بدمند. هفته نامه «نیویورکر» درباره شهید سلیمانی نوشته است: «او یک مرد میانسال، دارای مو‌های جو گندمی و متواضع است. او پس از آنکه در سن کمتر از ۵۰ سالگی به فرماندهی سپاه قدس رسید به دنبال تغییر دومینوی قدرت در منطقه غرب آسیا به نفع ایران بود و در این زمینه با تاکید بر قدرت نظامی و معنوی خویش گام برمی‌داشت»؛ بنابراین تصویر حاج قاسم قبل از شهادتش در رسانه‌های دنیا به قهرمانان شکست ناپذیر تشبیه شده بود و بعد از شهادتش با قیام و دادخواهی خون این شهید بزرگوار در بین ملت‌ها و گروه‌های محور مقاومت، تصویر نفوذ گسترده و اقتدار بین المللی ایران را به دنیا نشان داد؛ تصویری که ایران را پرچمدار محور مقاومت نمایش می‌دهد.
۲- شهادتی که باعث تشکیل جبهه متحد ضد آمریکایی شد
با شهادت سردار سلیمانی، موج احساسات ضد امریکایی در سراسر جهان اسلام، غرب آسیا و بین ملت‌های آزادی خواه به شدت افزایش پیدا کرد و یک جبهه متحد ضد امریکایی را به تصویر کشید. کاریزمای نهفته سپهبد سلیمانی با بسیج کردن نیرو‌های علاقمند به آرمان‌های انقلاب اسلامی، نظریه سازش با امریکا و رژیم صهیونیستی را به کلی از بین برد و به نوعی مانع اجرای طرح‌های امریکایی- صهیونیستی در منطقه شد. اقدام عجولانه ترامپ در اعلام معامله قرن پس از شهادت سردار سلیمانی نشان از اعتقاد وی نسبت به کنار گذاشتن سد بزرگی، چون حاج قاسم سلیمانی برای اجرای طرح‌های حمایت گرایانه از اسرائیل بود، اما شهادت این فرمانده بی نظیر، صحنه منطقه و جهان را برای نقش آفرینی امریکا به کلی تغییر داد و جبهه ضد امریکایی از مرز‌های منطقه به فرامرز‌های محور مقاومت منتقل شد. در همین راستا، رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «سپاه قدس را به عنوان یک مجموعه و سازمان اداری صرفا نبینیم؛ بلکه به عنوان یک نهاد انسـانی و دارای انگیزه‌های بزرگ و روشــن انسانی مشاهده کنیم... سپاه قدس یک نیرویی اســت که با سعه‌ی صدر به همه جا و همه کس نــگاه می‌کند. رزمندگان بــدون مرزند؛ رزمندگانی که هرجا نیاز باشــد، آن‌ها در آنجا حضور پیــدا می‌کنند؛ کرامت مستضعفان را حفظ می‌کنند، خود را بلاگردان مقدسات و حریم‌های مقدس می‌کنند»؛ بنابراین شهید سلیمانی، رزمندگان در مرز‌های مقاومت را به رزمندگان بدون مرز مبدل کرد.
• نتیجه گیری
اکنون که دو سال از شهادت این فرمانده شجاع و اسطوره مقاومت گذشته است و صحنه‌های رویارویی با دشمن که از سوریه و عراق گرفته تا افغانستان و یمن را رصد می‌کنیم به این واقعیت می‌توانیم اعتراف کنیم که در حال حاضر شهید سلیمانی، به نماد و تصویر بین المللی و فرامرزی گفتمان مقاومت تبدیل شده است. فرمانده شهیدی که از نظر رسانه‌های خارجی «مرد نیرومند» و «پر نفوذ» در منطقه غرب آسیا معرفی می‌شد، پس از شهادتش، تصویری منحصربه فرد از تقویت جریان مقاومت بین المللی و فرامرزی ایجاد کرد؛ بنابراین می‌توان گفت: امروز، اثر و پژواک طبیعی ترور حاج قاسم، شکل‌گیری یک انرژی جدید در جغرافیای وسیع منطقه و فرامنطقه به صورت خودجوش، آتش به اختیار و مصمم برای یک انتقام گیری سخت و راهبردی و البته با تاثیرات تعیین کننده خواهد بود که به طور قطع به حضور آمریکا در غرب آسیا خاتمه خواهد داد. چراکه شهید سلیمانی تصویر یک جبهه مقاومت فعال و متحد را چنان به نمایش گذاشت که هرگز با رفتنش آسیب نخواهد دید، بلکه بالنده‌تر و قوی‌تر خواهد شد.

ارسال نظرات