12 تير 1397 - 09:06

پرچم سفید تسلیم

دبیر سابق کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی و استاد حوزه و دانشگاه طی یادداشتی با عنوان "پرچم سفید تسلیم"به ابعاد فنی، سیاسی و حقوقی FATF پرداخته است.
نویسنده :
حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد نبویان
کد خبر : 1046

پایگاه رهنما به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد نبویان دبیر سابق کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی و استاد حوزه و دانشگاه طی یادداشت مبسوط  با عنوان "پرچم سفید تسلیم" که به‌صورت اختصاصی برای خبرگزاری تسنیم ارسال کرده به ابعاد فنی، سیاسی و حقوقی  پرداخته است.

بسم الله الرحمن الرحیم

پرچم سفید تسلیم ملت ایران

(1) ــ پس از آنکه دولت آقای روحانی با شعار برداشتن تحریم‌های بانکی و اقتصادی، توافق برجام را با آمریکا و کشورهای اروپایی در 1394.4.23 به امضا رساند، در ابتدا تعهدات گسترده ایران ــ از قبیل از بین بردن مواد غنی‌شده 20% که برای تولید رادیوداروها جهت درمان بیماران سرطانی استفاده می‌شود و نیز نابود کردن خط تولید آن، تعطیلی غنی‌سازی به‌صورت کامل و نیز حتی تحقیقات در زمینه غنی‌سازی در فردو، منع استفاده از سانتریفیوژهای بالای نسل یک در نطنز، کاهش بیش از دوسوم سانتریفیوژهای نسل یک در نطنز، بتن‌ریزی و نابودی راکتور اراک، ممنوعیت تولید هر گونه سانتریفیوژ از هر نسلی، پذیرش نظارت‌های بی‌سابقه و آنلاین، دادن دسترسی به تمام اماکن نظامی، مجوز استقرار مأموران آژانس طی دهها سال در ایران و... ــ را با اعتماد به وعده‌های آمریکا و اروپا عمل کرده و آژانس بین المللی نیز آن را تأیید کرده است، لکن از 27 دی‌ماه 1394 تاکنون ــ یعنی روز اجرای تعهدات آمریکا و اروپا ــ خبری از اجرای وعده‌های آمریکا و اروپا در برداشته شدن تحریم‌های بانکی نیست. دولت آقای روحانی اکنون مشاهده می‌کند که دشمنان ملت ایران، به هیچ‌یک از وعده‌های خود عمل نکردند، و تحریم‌های بانکی و اقتصادی به‌حال خود باقی هستند.

اما آمریکا و اروپا که به‌راحتی توانستند به صنعت هسته‌ای ایران ضربه بسیار جدی وارد کنند، امروز به‌دنبال ضربه به عامل اقتدار دیگر این ملت می‌باشند. در گام دوم در صدد تضعیف و نابودی نیروهایی در کشور ایران برآمده‌اند که عامل امنیت مردم عزیز ایران بوده و با دشمنان ملت ایران مانند داعش در بیرون مرزها مانند عراق و سوریه مبارزه می‌کنند. البته این بار می‌خواهند این کار توسط نیروهای داخل ایران انجام شود. آمریکا و اروپا اعلام کرده‌اند تحریم‌های بانکی در صورتی برداشته می‌شود که دولت ایران با چنین نیروهایی مانند سپاه پاسداران و سپاه قدس مبارزه کند، با این ادعا که مردم یمن، مردم سوریه و دولت سوریه، مردم و دولت عراق، مردم فلسطین و حماس تروریست هستند و سپاه قدس به‌علت حمایت از آنها حامی تروریست‌ها است و بانک‌ها بر اساس FATF نمی‌توانند با تروریست‌ها و حامیان آنها ــ یعنی وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، دانشگاه صنعتی شریف، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و... ــ همکاری کنند. اگر می‌خواهید بانک‌های شما از تحریم خارج شود، باید افراد و نهادهایی که در مقابل سیاست های آمریکا و غرب در منطقه و ایران مقاومت می‌کنند، را تحریم کنید و با آنها هیچ رابطه مالی نداشته باشید.

بسیار جای تعجب است که وزیر اقتصاد دولت آقای روحانی ــ یعنی آقای علی طیب‌نیا ــ با هدایت دیپلماسی دولت و دستور آقای روحانی بدون طی مراحل قانونی و برخلاف اصل 77 قانون اساسی (اصل 77: عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین المللی باید به‌تصویب مجلس شورای اسلامی برسد)، چنین قراردادی را در خرداد 1395 امضا کرده است.

(2) ــ دولت آقای روحانی با FATF توافقنامه‌ای را در 41 بند تحت عنوان «برنامه اقدام ACTION PLAN» امضا کرده است.

(3) ــ مناسب است که با طراحی و سیاست جدید شیطان بزرگ و خطر جدی‌ای که امنیت و دفاع ملت ایران را هدف گرفته تا آن را تضعیف و در صورت امکان نابود کند، آشنا شویم.

کارگروه ویژه اقدام مالی Financial Action Task Force on Money Laundering  (FATF)

گروه کاری اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) از سال 1989 و زیر نظر گروه «جی‌ــ7» ایجاد شد. مأموریت این گروه طراحی استانداردها جهت مقابله با «پولشویی (AML)، مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) و «دیگر تهدیدات» علیه نظام مالی جهانی است. گروه هفت کشور صنعتی ــ آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه، کانادا، ایتالیا و ژاپن ــ گروه کاری اقدام مالی را در نشست پاریس 1989 تشکیل دادند و سران جی‌ــ7 در بیانیه خود ضرورت تشکیل چنین نهادی را برای یکسان کردن مقررات بانکی و مبارزه با پولشویی بیان کردند.

گروه کاری اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) 49 توصیه برای مقابله با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم منتشر کرده که 40 توصیه درباره مبارزه با پولشویی و 9 توصیه مربوط به مقابله با تأمین مالی تروریسم است. (البته در سال 2012 همه توصیه‌ها در قالب 40 توصیه مبارزه با پولشویی، تأمین مالی تروریسم و تأمین مالی اشاعه تجمیع شده است).

این گروه میزان پیشرفت کشورهای عضو در زمینه پیاده‌سازی استانداردهای بیان‌شده را رصد و همچنین تصویب و اجرای توصیه‌های گروه در سطح جهان را دنبال می‌کند.

در حال حاضر این گروه 37 عضو دارد به‌عبارتی 35 کشور و 2 نهاد منطقه‌ای اعضای گروه هستند.

کشورهای عضو گروه اف‌ای‌تی‌اف شامل آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل،‌ کانادا، چین، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان،‌ یونان، هنگ‌کنگ، ایسلند، هند، ایرلند، ایتالیا،‌ ژاپن، جمهوری کره، لوکزامبورگ، مالزی، مکزیک، هلند، زلاندنو، نروژ، پرتقال، روسیه، سنگاپور، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، انگلیس و آمریکا است.

از اعضای ناظر گروه کاری اقدام مالی می‌توان عربستان و رژیم صهیونیستی را نام برد.

روند کار در FATF

گروه ویژه اقدام مالی در 4 مرحله اهدافش را تعقیب می‌کند:

 1 ــ تولید و انتشار توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها: یعنی تولید استانداردهای بین‌المللی در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و مسأله اشاعه،

 2 ــ رصد: بررسی اجرا و پیاده شدن توصیه‌ها در کشورهای مختلف،

 3 ــ رتبه‌بندی: کشورها به همکار، غیرهمکار، غیرهمکار پرریسک و کشورهای غیرهمکار پرریسکی که باید علیه آنها اقداماتی انجام شود، تقسیم می‌شوند،

4 ــ صدور بیانیه‌ها: در بیانیه‌ها نتایج نهایی از جمله کشورهای پرریسک، کشورهایی که باید در مقابل آنها اقدام متقابل سختگیرانه انجام شود و کشورهایی که در تعامل دوطرفه نقشه عمل را پذیرفته‌اند، مشخص می‌شود.

در بررسی و رصد کشورها از سوی FATF دو کشور ایران و کره شمالی در لیست دارای ریسک بالا قرار گرفته که باید علیه آنها «اقدامات متقابل» (counter measures) انجام شود.

 

چنان‌که ملاحظه می‌شود، ملاک تقسیم‌بندی انجام‌شده در FATF مدرن بودن سیستم بانکی و توانمند بودن آن و اطلاع دقیق بر تراکنش‌های مالی نیست، بلکه ملاحظات سیاسی و نظام قدرت ملاک اصلی می‌باشد، زیرا می‌دانیم نظام بانکی ایران بسیار پیشرفته‌تر از نظام بانکی کشورهایی مانند سومالی، یمن و بسیاری از کشورهای عقب‌افتاده عربی منطقه می‌باشد، اما هیچ‌یک از آن کشورها در لیست فوق قرار نمی‌گیرند و صرفاً دو کشوری که در برابر زورگوئیهای آمریکا ایستادگی می‌کنند، در این لیست قرار گرفته‌اند.

(3) ــ گروه ویژه اقدام مالی برای اینکه بتواند همه کشورهای جهان را ملزم به اجرای دستورالعمل‌های خود کند، این دستورالعمل‌ها را ذیل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل آورده است، برای نمونه، در قطعنامه 1617 که در سال 2005 صادر شده آمده است: «[شورای امنیت] قویاً از تمامی اعضا، مصرّانه می‌خواهد استانداردهای بین المللی جامع مندرج در توصیه‌های 40گانه پولشویی و 9گانه ویژه تأمین مالی تروریسم، گروه ویژه مالی را اجرا کنند».

منبع: تسنیم

ارسال نظرات