جمعه ؛ 30 شهريور 1403
23 آذر 1400 - 13:29
خبر

طالبان: سازمان اطلاعات ارتش پاکستان دشمن ماست

عضو طالبان در سخنانی گفته است که سازمان اطلاعات ارتش پاکستان دشمن افغانستان است.
کد خبر : 10442

پایگاه رهنما:

شهاب‌الدین لیوال» عضو کمیسیون فرهنگی طالبان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن انتقاد از دولت پاکستان گفت که «سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی‌اس‌آی) دشمن افغانستان است.»

وی در اظهاراتی تند علیه اسلام‌آباد گفت: «پاکستان، پست‌ترین، بی غیرت‌ترین و کثیف‌ترین نظام در تمام جهان اسلام است.»

لیوال درحالی این اظهارات را مطرح کرده که اخیراً «ذبیح‌الله مجاهد» معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی طالبان نیز در اظهاراتی دولت پاکستان را غیراسلامی خوانده بود.

مجاهد گفته بود: چارچوب سیاسی پاکستان نشان دهنده یک نظام اسلامی نیست، نظام آنها اسلامی نیست، مذهب برای دولت پاکستان مهم نیست.

سخنگوی طالبان پیش از این نیز در یک نشست خبری گفته بود که پاکستان بارها در بسیاری از زمینهها به افغانستان وعده همکاری داده است اما به وعده‌های خود عمل نمی‌کند.

نشریه «فارین پالیسی» ماه گذشته به نقل از منابع امنیتی و اطلاعاتی گزارش داده بود که سازمان اطلاعات ارتش پاکستان در تلاش است تا برای مهار قدرت طالبان و تقویت افراطگرایی در افغانستان اعضای ناراضی طالبان و سایر گروه‌های جهادی کوچک را زیر چتر یک گروه واحد متحد کند.

براساس این گزارش، سازمان اطلاعات ارتش پاکستان می‌خواهد از این گروه به عنوان اهرم فشار بر طالبان جهت اطمینان از حفاظت منافع این کشور در افغانستان استفاده کند.

اتحادی که طالبان را در افغانستان به پیروزی رساند، تحت فشار اختلافات داخلی در حال فروپاشی است و اگر جناح های رقیب طالبان نتوانند در فرایند رویارویی با واقعیت‌های حکومت بر یک کشور آشفته، اختلاف‌هایشان را کنار گذارند، بقا و ماندگاری این گروه به مخاطره خواهد افتاد.

در بستر بحران اقتصادی و فاجعه انسانی، اختلاف‌ها بین دو شخصیت ارشد طالبان بروز کرده است: عبدالغنی برادر، رهبر سیاسی که پایگاه قدرتش در قندهار است و سراج الدین حقانی، تروریست تحریم‌شده که رهبری شبکه حقانی را به عهده دارد و به القاعده نزدیک است.

به گفته‌ منابع امنیتی و دانشگاهی، در حالی که جناح‌های مختلف طالبان درگیر نزاع داخلی هستند، شاخه محلی داعش در حال جذب نیروهای ناامید از جهت‌گیری‌های سیاسی طالبان است.

در هنگامه‌ جنگ قدرت داخلیِ رهبران ارشد طالبان و تلاش داعش برای جذب نیرو، نشانه‌هایی از اتحاد گروه‌های جهادی کوچکتر، به رهبری سازمان اطلاعات نظامی پاکستان، مشاهده می‌شود که در حال جذب عناصر ناراضی، حتی از میان تندروترین جناح‌های حاکم بر افغانستان، هستند

منبع: الوقت

ارسال نظرات