دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
12 مهر 1400 - 16:11

کره شمالی آماده عادی سازی روابط با کره جنوبی است

کره شمالی آماده عادی سازی روابط با همسایه جنوبی خود می شود.
کد خبر : 9933

پایگاه رهنما:

دولت کره جنوبی اقدام همسایه شمالی خود در راه‌اندازی دوباره خطوط ارتباطی دوجانبه را نشانه آمادگی این کشور برای عادی‌سازی روابط توصیف کرد.

وزارت اتحاد کره جنوبی گفت که از نظر سئول، اینکه پیونگ‌یانگ خطوط ارتباطی بین دو کُره را بازسازی کرد، نشانه آمادگی کره شمالی برای احیای روابط و برقراری صلح در شبه جزیره کره است.

پیش‌تر گزارش شده بود که کره جنوبی و کره شمالی صبح دوشنبه عملکرد عادی کانال‌های ارتباطی بین دو طرف را بعد از ۵۵ روز قطع ارتباطات، بازیابی کردند.

به نوشته خبرگزاری یونهاپ، در بیانیه وزارت اتحاد کره جنوبی آمده است: «دولت ارزیابی می‌کند که احیای ارتباطات بین دو کره نشان‌دهنده آمادگی برای احیای روابط دوجانبه و ثبات در شبه جزیره کره است که با بحث واقع بینانه در مورد مشکلات احیای روابط بین دو کره و ایجاد صلح در شبه جزیره کره، از جمله اجرای توافق‌های دوجانبه آغاز می‌شود.»

روابط دو کُره در تابستان سال ۲۰۲۰ پس از آنکه فعالان ضد پیونگ‌یانگ در کره جنوبی اعلامیه‌ها و مطالب تبلیغاتی به شمال ارسال کردند، پرتنش شد. در ابتدای ماه ژوئن سال قبل نیز تمام خطوط ارتباطی کره شمالی با همسایه جنوبی خود، از جمله کانال‌های نظامی و خط ویژه بین سران عالی دو کشور به‌صورت کامل ازبین رفت.

طرفین در ژوئن امسال برای احیای روابط توافق کردند و فعالیت کانال‌های ارتباطی بین کره‌ای را از سر گرفتند. همچنین از ماه آوریل سران دولت‌های سئول و پیونگ‌یانگ چندین بار پیام‌های رسمی رد و بدل کردند که منجر به برقراری ارتباطات شد.

پیش از این نیز «کیم سونگ» نماینده کره شمالی در سازمان ملل با تاکید بر حق این کشور برای انجام آزمایش‌های موشکی، اما گفت پیونگ‌یانگ هیچ قصدی برای استفاده از این فناوری‌ها علیه هیچ کشوری ندارد.

روز گذشته نیز، رسانه رسمی کره شمالی اعلام کرد که  «کیم جونگ اون» رهبر این کشور در نظر دارد که خطوط ارتباطی کشورش با کره جنوبی را باردیگر راه اندازی کند.

او این سخنان را به عنوان دبیر کل حزب کارگران کره در چهاردهمین مجمع خلق کره عنوان کرد و در این ارتباط گفت: پیونگ یانگ قصد دارد در راستای کاستن از تنشها و پیشبرد صلح پایدار در شبه جزیره کره خطوط ارتباطی بین کره‌ای را باردیگر مورد استفاده دو طرف قرار دهد.

پیش از این نیز، رهبر کره شمالی در نشست روز دوم شورای عالی خلق اعلام کرده بود که خطوط ارتباطی بین دو کره از ماه اکتبر به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بهبود روابط بین دو کره احیا می‌شود.

کیم گفت که خطوط ارتباطی بین دو کره که به دلیل وخامت روابط دو کشور قطع شده بود، مجدداً از ماه آینده فعال می‌شود که در راستای تلاش برای تحقق انتظارات و آرزوهای کل ملت برای بهبود روابط و ایجاد صلح در شبه‌جزیره کره در سریع‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.

وی افزود: موضوع از سرگیری روابط بین دو کره و ورود به مرحله جدیدی از روابط یا ادامه وخامت روابط به موضع مقام‌های کره جنوبی بستگی دارد.

رهبر کره شمالی تاکید کرد: ما هیچ هدف یا دلیلی برای تحریک کره جنوبی نداریم‌، ما قصد صدمه زدن به همسایه جنوبی را نداریم و آنها باید به سرعت از این توهم بحران و آسیب و مهار کره شمالی خارج شوند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات